دریافت مجوز اشتراکی راه حل مرغداران سنتی

دریافت مجوز اشتراکی راه حل مرغداران سنتی
علی باقری معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در ارتباط با باطل شدن مجوزهای مرغداران سنتی که توسط جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس اعطا شده بود، گفت: در گذشته تعدادی واحد مرغداری با مجوز جهاد سازندگی در روستاهای مختلف احداث شده بود.
وی افزود: در سال 73 جهاد کشاورزی برای این مرغداری ها کارت های شناسایی صادر کرد، تاریخ اعتبار این کارت ها 3 سال بود، برای صدور این کارت تعهداتی ذکر شده که در بند اول آن آمده، دارنده این کارت موظف است که پس از وصول آن  پیگیری لازم به منظور انتقال این واحد و احداث واحد جدید با رعایت قوانین نظام دامداری اقدام کند.

عدم توانایی مرغداران در عمل به تعهدات جهاد کشاورزی عامل ابطال مجوز فعالیت آن ها بود
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان مطرح کرد: پس از پایان مدت اعتبار، مرغداران اعلام می کنند که توانایی عمل به تعهد داده شده را ندارند، مجددا تعداد زیادی از این کارت ها تا سال 79 تمدید شد.
باقری عنوان کرد: در تاریخ 26/5/88 بر اساس قانون نظام جامع دامپروری که مصوب مجلس شورای اسلامی است، در تبصره 3 ماده 5 این قانون آمده است که کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی، تعاونی و خصوصی که قبل از تصویب این قانون اقدام به ایجاد واحدهای دامداری صنعتی و نیمه صنعتی کرده و فاقد مجوزهای لازم هستند، موظفند حداکثر ظرف 2 سال نسبت به اخذ مجوزها و پروانه های مندرج در این ماده اقدام کنند.
وی ادامه داد: بر این اساس در غیر این صورت وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی دستگاه های قضایی و انتظامی موظف است از ادامه فعالیت این واحدهای جلوگیری کند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تاکید کرد: علی رغم تصویب این قانون، جهاد کشاورزی همکاری خوبی با این واحدها انجام داد، به عنوان مثال تا زمانی که منع قانونی نداشت سوخت رسانی به این واحدهای تولیدی انجام می شد.

واگذاری اراضی ملی برای احداث مرغداری در راستای حمایت از مرغداران سنتی
باقری بیان کرد: پس از آن هم در سال 94 و 95 اقداماتی برای گازرسانی به مرغداری ها انجام شد، چرا که این واحدها از اهمیت ویژه ای برای دولت برخوردار بودند.
وی یادآور شد: در این راستا از ستاد قاچاق کالا و ارز استان مجوزهایی اخذ شد تا این مرغداری ها بتوانند از این امکانات به صورت موقت بهره ببرند، مصوبات این جلسات موجود است و در صورت نیاز در اختیار رسانه شما برای انتشار قرار می گیرد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در خصوص بیکاری 340 نفر در پی تعطیلی 84 واحد مرغداری سنتی در 3 روستا اظهار کرد: جهاد کشاورزی برای جا به جایی حامی این واحدهای تولیدی است، در این راستا اراضی ملی قابل واگذاری ئر اختیار این مرغداران قرار می گیرد.
باقری اذعان کرد: مجوزهای لازم برای مرغداران صادر می شود و آن ها می توانند در زمین های مذکور تاسیسات مرغداری خود را بنا کنند.
وی افزود: در مصوبه ارسالی به کرمان ظرفیت هر مرغداری40000 در نظر گرفته شده، برخی از مرغداران مشکل مالی دارند از این رو با پیگیری های انجام شده این ظرفیت را به 15 هزار کاهش دادیم تا واحدهای کوچک هم توانایی تولید داشته باشند.

دریافت مجوز اشتراکی راه حل مرغداران سنتی برای ادامه فعالیت مجاز
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ابراز کرد: با وجود اینکه این واحدها مشکلات فراوانی دارند می تواندد با یک دیگر ادغام شده و اقدام به تولید کنند.
باقری با اشاره به برخی از مشکلات این واحدهای تولیدی گفت: وجود مشکلات دامپزشکی به علت عدم رعایت حریم مرغداری، وجود مرغداری ها در مناطق مسکونی و مشکلات تصرفی زمین این واحدهای تولیدی را دچار مشکل کرده است.
وی ادامه داد: راه حل دیگری که جهاد کشاورزی به این مرغداران پیشنهاد کرده این است که مرغداران با یک دیگر توافق کنند، یک مجوز اشتراکی به همه آن ها داده می شود و خانه روستایی در آن مکان را هم به عنوان خانه کارگری تلقی می کنیم.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: این پیشنهاد مشروط بر این است که همگی با هم جوجه ریزی کنند که از سرایت بیماری های دامی به همه مرغ ها جلوگیری شود.
باقری متذکر شد: اگر مرغداران برای دریافت مجوز اقدام کنند همه مشکلات آن ها برطرف شده و امکانات لازم در اختیار آنها قرار می گیرد.
وی یادآور شد: در این صورت است که مرغداران می توانند در همان منطقه بمانند و سایر فعالیت های خود از قبیل کشاورزی و دامداری را ادامه دهند اما باید اصلاحات دامپزشکی را برای جلوگیری از انتشار بیماری های دامی انجام دهند.

ناتوانی مرغداران سنتی در فرآوری مرغ، زنجیره فروش را مختل کرده است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در ارتباط با مشکل فروش مرغ تولیدی توسط این مرغداری ها و غیر مجاز خوانده شدن آن ها تشریح کرد: زمانی که مرغی تولید می شود برای فروش نیازمند فرآوری و ذبح است، اگر مرغدار خود این اقدامات را انجام دهد، دیگر مشکلی برای فروش ندارد.
باقری بیان کرد: این مرغداران نمی توانند این فرآوری را انجام دهند بنابراین نیازمند ایجاد یک زنجیره تولید هستند که توسط تشکل های جهاد کشورزی انجام می شود.
وی افزود: در این راستا 26 جلسه با این تشکل برگزار شده و از آن ها خواسته شده تا با دریافت مجوز اقدام به راه اندازی کشتارگاه و مغازه کند تا این زنجیره تکمیل شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تاکید کرد: پس از برگزاری 26 جلسه فرمی برای جلوگیری از اختلافات احتمالی تهیه شد که حتی یک نفر از مرغداران حاضر در جلسات آن را امضا نکرد، ما در سیستم دولتی نمی توانیم مرغ خرید و فروش کنیم و این کار بر عهده خود مرغداران است.
باقری گفت: سامان بخشی این قسمت بر عهده تشکل مرغداری است که از مرغدارانی که منتخب سایرین هستند، تشکیل می شود، وظیفه ما اعطا مجوز است که در این زمینه آماده همکاری با همه مرغداران هستیم.
وی در خصوص ادعای نماینده مرغداران سنتی مبنی برای دریافت وجه برای احداث کشتارگاه در سال 73 توضیح داد: سال ها قبل زنجیره تولید و فروش مرغ در استان کرمان کامل بود و همه امکانات از قبیل تعاونی، انبار دانه، کارخانه تولید خوراک دام و کشتارگاه داشتند.

اقدام غیرقانونی تشکل مرغداران، چوب حراج به کشتارگاه مرغ کرمان زد
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان مطرح کرد: اعضای هیئت مدیره پیشین وظیفه بازرسی و نظارت را به خوبی انجام ندادند و نهایتا این کم کاری منجر به فروش کشتارگاه مرغ شد.
باقری عنوان کرد: این مجموعه به عنوان واحدی از بخش خصوصی فعالیت داشت و اعضای هیئت مدیره با بیان اقتصادی نبودن کشتارگاه آن را فروختند، در آن زمان هیچ یک از مرغداران به این تصمیم اعتراض نکرد.
وی در ارتباط با نحوه توزیع نهاده های دامی ادامه داد: سال 99 به دلیل تشدید تحریم ها و شیوع ویروس کرونا سال سختی برای اقتصاد ایران است، همین امر تامین نهاده های دامی را برای دولت مشکل کرده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار کرد: اگر دولت سهمیه هر دوره جوجه ریزی را به صورت یک جا اعطا می کرد امروز با این مشکلات رو به رو نبودیم و مرغدار ما اطمینان داشت در دوره تخم ریزی مشکل تامین نهاده دامی را ندارد.

تزریق قطره چکانی نهاده های دامی توسط دولت، دغدغه ادامه دار مرغداران
باقری تاکید کرد: متاسفانه تامین نهاده های دامی به صورت قطره چکانی انجام می شود و 72 ساعت به ما فرصت می دهند تا میزان نهاده تخصیص داده شده را جذب کنیم در غیر این صورت سهمیه استان در اختیار سایر استان ها قرار می گیرد.
وی یادآور شد: در این بین برخی با مشکلات مالی مواجه هستند در این راستا تعاونی مرغداران با استفاده از صندوق حمایت از توسعه کشاورزی مبلغی را برای رفع این مشکل در نظر می گیرد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان متذکر شد: مرغداران باید حساب های خود را متمرکز کنند و هزینه ای برای خرید نهاده ها کنار بگذارند چرا که مشخص نیست چه  زمان سهمیه به استان داده می شود.
باقری اذعان کرد: خوراک دام به صورت گرمی در استان توزیع می شود، بدین معنی که به ازای هر قطعه مرغ چند گرم نهاده تخصیص داده می شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی مرغداری توانایی خرید ندارد، ما برای حفظ سهمیه استان مجبور به فروش سهمیه به مرغدارانی که توانایی دارند، هستیم ما در بهترین شرایط بیش از 30 درصد نتوانستیم خوراک دام برای استان تامین کنیم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com