نظر فعالان بخش کشاورزی و دام و طیور درباره تجمیع انجمن ها؛
دخالت دولت منجربه انحراف کارکرد تشکل ها می‌شود

دخالت دولت منجربه انحراف کارکرد تشکل ها می‌شود
نایب رئیس اتحادیه سراسری مرغ تخم‎ گذار گفت: در حال حاضر انجمن‎ ها و اتحادیه‎ های بسیاری در حوزه کشاورزی و دام و طیور فعالیت دارد. راه اندازی انجمنی جدید منجر به تداخل امور با یکدیگر می شود.

چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی تهران بر وجود یک انجمن قدرتمند تجمیع شده در بخش کشاورزی و دام و طیور، تاکید کرد. بنا به ‎ گفته سیدجواد ساداتی ‎ نژاد این انجمن قدرتمند می‌تواند برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری حضور فعال داشته باشد. در این باره ناصر نبی ‎ پور، نایب رئیس اتحادیه سراسری مرغ تخم ‎ گذار گفت: در حال حاضر انجمن ‎ ها و اتحادیه ‎ های بسیاری در حوزه کشاورزی و دام و طیور فعالیت دارد. هر یک به شکل تخصصی مسائل و مشکلات هر بخش را پیگیری می ‎ کنند. راه ‎ اندازی انجمنی جدید منجر به تداخل امور با یکدیگر می ‎ شود.

یکی از دلایلی که منجر به گلایه کارشناسان حوزه تولید شده و آن را آفتی برای فعالیت ‎ های تولیدی می ‎ دانند حضور نهادهای بسیار در یک بخش است. فعالیت تشکل ‎ های بسیار منجر به همپوشانی شده و فرایند انجام امور را طولانی می ‎ کند.

نبی ‎ پور در ادامه سخنان خود افزود: پیش از تصمیم ‎ گیری باید با فعالان بخش خصوصی نیز مشورت شود کسانی که در بطن کسب ‎ وکارها فعالیت داشته و با مسائل و مشکلات از نزدیک آشنا هستند.

نبی ‎ پور با بیان اینکه ضرورت دارد با صاحبان سرمایه مشورت شود عنوان کرد: دولت باید امور را به بخش خصوصی واگذار کند زیرا آنها بهتر می ‎ توانند به مشکلات حوزه خود رسیدگی کنند.

اماواگرهای ادغام
ایوب فصاحب، رئیس پیشین سازمان جهاد کشاورزی استان تهران هم معتقد است اگر قرار باشد انجمن ‎ ها و اتحادیه در هم ادغام شده و انجمنی جدید شکل گیرد نمی ‎ تواند مؤثر باشد. فصاحت گفت: ادغام سبب می ‎ شود تا چندصدایی در حوزه کشاورزی از بین برود زیرا به ‎ طور قطع مسائل و مشکلات دامداران با زارعان و باغداران متفاوت است.

او تصریح کرد: فعالیت ‎ ها متفاوت بوده و اجماع انجام نمی ‎ شود.

یکی از ضعف ‎ های حوزه مدیریت کشور در تعدد بخش ‎ هایی است که کارآمدی لازم را ندارند. از این ‎ رو ادغام و پیوستگی آنها فعالیت ‎ ها را یکپارچه کرده و مسائل با سهولت بیشتر قابلیت پیگیری دارد. در این باره رئیس پیشین سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهار کرد: بخش ‎ های مختلف کشاورزی، دام و طیور تخصصی بوده و نظر کارشناسی متفاوت با یکدیگر می ‎ طلبد.

فصاحت با بیان اینکه اگر شکل ‎ گیری انجمن در حوزه کشاورزی و دام و طیور در کنار سایر تشکل ‎ های فعال موجود باشد هم ‎ صدایی ایجاد کرده و به هدف نزدیک ‎ تر است، گفت: شکل ‎ گیری چنین تشکلی به شرط آنکه نمایندگان هر بخش از سوی تولیدکنندگان و فعالان همان بخش انتخاب شوند می ‎ تواند اهداف کلان وزارت جهاد و کشاورزی را عملیاتی کند.

فصاحت با اشاره به کارکرد اتحادیه ‎ ها و انجمن ‎ ها عنوان کرد: اتحادیه کارکرد اقتصادی داشته و انجمن کارکرد صنفی دارد. در نتیجه ادغام این دو حوزه با دو کارکرد متفاوت نمی ‎ تواند مثمرثمر در بخش کشاورزی و دام و طیور باشد.

دخالتی که منجر به انحراف می‌شود
همچنین عنایت اله بیابانی، قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز درباره تجمیع انجمن‌ها و راه اندازی تشکلی قوی‌تر معتقد است، هر مجموعه مستقلی با اهداف خاص تشکیل می‌شود. در حوزه کشاورزی و دام و طیور تشکل‌ها از سطح پایین تعاون‌های دهستان‌ها تا سطوح بالا مانند اتحادیه‌ها و انجمن‌های کشوری به وجود آمده است.

وی افزود: این تشکل‌ها جا افتاده و پذیرفته شده است اگر این ترکیب بهم بریزد اتفاقاتی تکرار می‌شود که پیش تر با دخالت دولت رخ داده است.

او گفت: بخش کشاورزی و دام و طیور مردمی بوده و هر روستایی تشکل خود را دارد و در سطح کشوری اتحادیه‌ها و انجمن‌های سراسری نیز شکل گرفته است. به عنوان مثال شرکت تعاونی روستایی سابقه‌ای بیش از ۷۰ ساله در کشور داشته و بهترین اساسنامه را دارد؛ بنابراین نباید سلیقه‌ای عمل کرد.

بیابانی با بیان اینکه اموری مانند دامداری و کشاورزی فعالیتی مردمی بوده و باید خود ذی نفعان مدیریت آن را بر عهده داشته باشند، عنوان کرد: به جز حوزه نظارت و کنترل، دخالت دولت در جزئیات امور منجر به انحراف فعالیت‌ها و ناکارآمدی تشکل‌ها می‌شود.

در ادامه موضوع تجمیع انجمن ‎ های کشاورزی و دام و طیور و شکل ‎ گیری تشکلی قوی که تأثیر بیشتر در پیگیری موضوعات داشته باشد را از طریق وزارت جهاد کشاورزی پیگیری کرد که همراهی لازم انجام نشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com