دامپزشکی استان تهران درباره شیوع تب کریمه کنگو در دامداری‌ها هشدار داد

دامپزشکی استان تهران درباره شیوع تب کریمه کنگو در دامداری‌ها هشدار داد
 معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران نسبت به شیوع تب کریمه کنگو هشدار داد و گفت: همه ساله در فصل گرما بیماری مشترک دام و انسان از طریق گزش کنه، تماس مستقیم با خون یا لاشه حیوان آلوده به انسان سالم منتقل می‌شود.
دکتر مهدی سلوکانه افزود: کشاورزان، روستاییان و سایر افرادی که در تماس مستقیم با دام هستند، باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.
وی ادامه داد: افرادی که در کشتارگاه فعالیت می‌کنند، از لباس های آستین دار رنگ روشن استفاده کنند تا کنه بر روی آن قابل تشخیص باشد، همچنین بعد از اتمام کار نسبت به شست و شوی دست ها اقدام کنند.
دکتر سلوکانه به دامداران توصیه کرد: با گرم شدن هوا و کاهش بارندگی در فصل تابستان نسبت به سم پاشی و استفاده از آفت‌کش در اصطبل و انبارها اقدام کنند چرا که سم پاشی واحدهای دامداری از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۹۲۳ هزار متر مربع از جایگاه های دام سم پاشی شد، گفت: ۷۳ هزار راس گاو و ۱۱۵ هزار راس بز و گوسفند هم سم‌پاشی شدند که با توجه به محدودیت بودجه دستگاه های دولتی، بسیاری از این امور توسط دامداران بصورت مداوم باید انجام شود.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران با تاکید بر نگهداری لاشه به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از کشتار در پیش‌سرد بیان کرد: گرچه در ابتدا این طرح به دلیل افت ۱ تا ۲ درصدی لاشه مورد انتقاد قصابان بود، اما در بحث بهداشت دام حائز اهمیت است، از این رو نگهداری حداقل ۲۴ ساعت در پیش‌سرد خطر ویروس احتمالی را از بین می برد.

ضرورت نگهداری گوشت و جگر ۴۸ ساعت پس از خرید در یخچال
دکتر سلوکانه با بیان اینکه خانوارها تمام فرآورده های خام دامی همچون گوشت، مرغ و ماهی را از مغازه و قصابی های معتبر خریداری کنند، گفت: افراد ضمن اجتناب از کشتار غیر مجاز دام، برای اطمینان بیشتر گوشت را بلافاصله پس از خرید مصرف نکنند و حداقل گوشت را ۲۴ ساعت و جگر را ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری کنند.
وی با تاکید بر پخت کامل فرآورده های خام دامی بیان کرد: با پخت گوشت، مرغ و تخم مرغ در دمای بالای ۵۰ درجه ویروس بطور کامل از بین می رود.
دکتر سلوکانه با بیان اینکه مخزن اصلی ویروس تب کریمه کنگو در طبیعت، کنه ها هستند، گفت: در حیوانات ویروس بدون علائم و در برخی مواقع با تب چند روزه مشاهده می شود، اما در انسان باید مراقبت های خاص انجام شود چرا که این بیماری ۳۰ تا ۷۰ درصد منجر به مرگ و میر می شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com