دامداران چشم انتظار وعده‌های دولتمردان

دامداران چشم انتظار وعده‌های دولتمردان
مشکل تامین نهاده‌های دامی چند ماهی است که مطرح بوده و تا به امروز هیچ اقدامی نسبت به برطرف شدن این مشکل در استان زنجان انجام نشده است.
تداوم مشکل کمبود نهاده‌های دامی کم‌کم فعالیت دامداریها را در استان زنجان تحت تاثیر قرار داده و برخی از واحدهای دامی کوچک در استان زنجان که بنیه اقتصادی ضعیفی دارند رو به تعطیلی قرار گرفتند و روز به روز این مشکل در استان زنجان حادتر شده و تداوم این مشکل واحدهای دامی استان را نگران کرده است. حدود 60 تا 70 درصد محصولات لبنی استان زنجان توسط واحدهای دامی کوچک تولید می‌شود که مشکل کمبود نهاده‌ها بیشتر این واحدها را در آستانه تعطیلی قرار داده یعنی با تعطیلی این واحدها تولید محصولات لبنی استان به شدت کاهش می‌یابد.
افزایش قیمت کنسانتره دامی از دیگر مواردی است که دامداری‌ها در تامین آن مشکل دارند که همه اقلام مورد نیاز برای تامین کنسانتره نیز وارداتی هستند.
در سالجاری تنها 30 درصد از نیاز واحدهای دامداری به نهاده‌ها در استان تامین شده و واحدهای دامی 70 درصد نیاز خود را از بازار آزاد تامین کردند که این امر منجر به افزایش هزینه‌های تولید نیز شده است.
وعده وزیرجهاد کشاورزی در حل مشکل نهاده‌ها
جواد تاراسی رئیس جهادکشاورزی استان زنجان نیز در این مورد با اشاره به موضوع مشکلات نهاده‌های دامی گفت: تقریبا از اوایل امسال این مشکل وجود داشت و روز به روز افزایش یافته ولی گره این مشکلات تنها توسط مسئولان کشوری باز می‌شود.
وی با بیان اینکه مسئولان ارشد استانی و نماینده هم پیگیر موضوع هستند تصریح کرد: وزیرجهادکشاورزی اخیر قول تامین ارز مورد نیاز برای آزاد سازی نهاده‌های دامی در یکی دو هفته آینده از بنادر کشور را اعلام کردند.
رئیس جهادکشاورزی استان زنجان خاطر نشان کرد: تعدادی از دامداری‌های استان با مشکل بدهی‌ها بانکی و کاهش مصرف گوشت به دلیل شیوع بیماری کرونا مواجه بودند که مشکل کمبود نهاده‌ها نیز به مشکلاتشان اضافه و این امر باعث شد برخی از واحدهای دامی کمتر از ظرفیت فعالیت داشته باشند.
افزایش قیمت‌ نهاده‌های دامی
احمد سهرابی از دامداران زنجانی در مورد کمبود نهاده‌های دامی و مشکل تامین آن در بازار آزاد به خبرنگار موج رسا گفت: در حال حاضر به دلیل عدم واردات نهاده‌های دامی و نبود خوراک سهمیه‌ای، دامداری‌ها با مشکل مواجه شدند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر هزینه‌های تولید به شدت افزایش یافته و در تامین خوراک دام مشکل داریم و توان تامین آن را نیز در بازار آزاد نداریم.
این کارآفرین زنجانی با اشاره به اینکه در تامین نهاده‌های دامی هیچ حمایتی از دامداری‌ها نمی‌شود افزود: در حال حاضر در آستانه ورشکستگی قرار گرفتیم و برخی از واحدهایی که بنیه مالی ضعیفی دارند تعطیل شده است.
وی با تاکید براینکه در حال حاضر بیشتر واحدهای دامداری‌ به سختی خود را سرپا نگه داشتند عنوان کرد: در حال حاضر خرید شیر از دامداری‌ها با قیمت پایین‌تر از 2 هزار و 500 تومان انجام می‌شود در حالی که شیر با قیمت بالاتر از 3 هزار 500 تومان به مردم عرضه می‌شود.
سهرابی در ادامه همچنین به قیمت نهاده‌ها نیز اشاره و عنوان کرد: در یک ماه گذشته کیسه‌های 40 کیلوگرمی خوراک دام را با قیمت 90 هزار تومان خریداری می‌کردیم که در حال حاضر به 107 هزار تومان افزایش یافته است.
وی با تاکید براینکه شفاف سازی در خصوص قیمت خوراک دام در بازار وجود ندارد خاطر نشان کرد: در حال حاضر شیر را با قیمت حدود 2 هزار و 400 تومان می‌فروشیم و خوراک دام را با قیمت 3 تا 3200 تومان خریداری می‌کنیم که این شرایط به هیچ عنوان صرفه اقتصادی برای دامداری‌ها ندارد.
کارآفرین زنجانی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر برای 6 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کردم افزود: تداوم این شرایط قطعا به تعطیلی واحد ما نیز منجر خواهد شد.
مشکل دامداری‌ها در تامین کنسانتره
محمد‌علی صادقی معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با اشاره به مشکلات دامداری‌ها در خصوص خوراک دام اظهار کرد: در این حوزه افزایش قیمت علوفه‌ نیز امسال بیشتر مطرح است.
وی بیان کرد: افزایش قیمت کنسانتره دامی از دیگر مواردی است که دامداری‌ها خصوص آن مشکل دارند.
صادقی با تاکید براینکه اقلام اصلی که در تامین کنسانتره دامی استفاده می‌شود جو، ذرت و سویا است که هر سه این اقلام وارداتی هستند تصریح کرد: بخشی از نیاز کشور به جو در داخل کشور تولید می‌شود اما در تامین ذرت و کنجاله سویا مشکل داریم.
معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه در 5 ماه گذشته تنها 30 درصد از نیاز واحدهای دامداری به نهاده‌ها را توانستیم تامین کنیم افزود: واحدهای دامی مجبور هستند 70 درصد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند که این موضوع باعث شده هزینه تمام شده آنها افزایش یابد.
وی با تاکید براینکه تغذیه 70 تا 80 درصد هزینه‌های جاری یک واحد دامداری بوده که هزینه سنگینی است عنوان کرد: ممکن است در این شرایط برخی از واحدها نقدینگی نداشته باشند و دچار مشکل جدی شوند.
صادقی با اشاره به اینکه از طرفی هم قیمت علوفه بالا بوده و امسال بالاتر از 2 هزار و 500 تومان است بیان کرد: از طرفی هم قیمت محصول دامی افزایش آنچنانی پیدا نکرده و هم خرید شیر از دامداری‌ها پایین است.
وی در پایان در مورد تامین نهاده‌ها دامی تاکید کرد: تلاش‌های زیادی در خصوص تامین نهاده‌های مورد نیاز دامداری‌ها انجام شد اما تا به امروز موفق نشدیم بیشتر از 30 درصد نیاز واحدهای دامی استان را تامین کنیم.
غلفت دولت در این بخش باعث تعطیلی دامداریهای کوچک شده و با این اتفاق آمار بیکاری در بخش طبقات پایین جامعه روند صعودی به خود میگیرد اما با این حال چشم امید همه دامداران استان زنجان به وعده وزیر جهادکشاورزی دوخته شده است و امید است وعده وزیر جهادکشاورزی نیز همانند وعده‌های خیلی از مسئولان بر روی زمین نماند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com