حذف شیرهای حاوی آنتی بیوتیک با همکاری دامداران

حذف شیرهای حاوی آنتی بیوتیک با همکاری دامداران
یکی از معضلات بهداشتی کنونی جوامع بشری مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها است که در نتیجه آن ناهنجاری های مادر زادی، وقوع بیماری های مزمن, عدم تاثیر داروهای آنتی بیوتیک و مقاومت میکروبی در بدن ایجاد می گردد.
رئیس اداره دارو و درمان اداره کل دامپزشکی در این رابطه گفت: به غیر از مصرف مستقیم آنتی بیوتیک یکی از راه های مهم ورود آنتی بیوتیک به بدن، مصرف فراورده هایی است که حاوی باقی مانده های دارویی و یا آنتی بیوتیک هستند.
دکتر یدا... پورامرالهی در ادامه افزود: در میان فراورده های خام دامی بیشترین فراورده هایی که می تواند حاوی باقیمانده دارویی و یا آنتی بیوتیک باشد، شیر است. مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی توسط دام و یا استفاده از پمادهای پستانی باعث انتشار دارو به جریان خون می شود و در نتیجه شیر دام، حاوی باقیمانده آنتی بیوتیک می گردد.
وی خاطر نشان کرد: عوارض شایع مصرف شیرهای دارای آنتی بیوتیک شامل ایجاد مقاومت دارویی، ایجاد حساسیت در افراد (بویژه در مورد پنی سیلین ها)، عوارض کبدی و کلیوی مخصوصا در افراد کهنسال و بیماران و تغییر رنگ دندان ها در کودکان می باشد.
پورامرالهی در ادامه تاکید کرد: بهترین راه مبارزه با این معضل، جلوگیری از ورود آنتی بیوتیک به شیر می باشد. به این منظور می بایست در هنگام مصرف دارو به زمان پرهیز مصرف آن و نیز وضعیت شیرواری دام توجه نمود و دارویی را انتخاب کرد که زمان پرهیز مصرف آن کمتر باشد. در طی دوره درمان آنتی بیوتیکی نیز باید از مخلوط شدن شیر گاو های تحت درمان با شیر گاوهای سالم جلوگیری گردد.
لازم به ذکر است اداره کل دامپزشکی در راستای جلوگیری از ورود شیرهای حاوی باقیمانده های آنتی بیوتیک و تب مالت به سبد خانوار، علاوه بر نظارت های معمول، انجام بازرسی‌های نوبه‌ای و نمونه ‌برداری ادواری و نظارت بهداشتی و کنترلی بر دامداری های تولید کننده شیر، اقدام به تشدید نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه شیرخام نموده است و پس از انجام آزمایشات غربالگری، کنترل های لازم بر روی شیرهای عرضه شده را انجام می دهد

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com