جنگ روسیه و اوکراین و تأثیر آن بر روی کمبود احتمالی مواد غذایی و افزایش قیمت ها

جنگ روسیه و اوکراین و تأثیر آن بر روی کمبود احتمالی مواد غذایی و افزایش قیمت ها
طبق نظر تحلیلگران و کارشناسان، تنش به وجود آمده بین غول های جهانی محصولات کشاورزی روسیه و اوکراین احتمالاً موجب خواهد شد تا کشورهای وارد کنندۀ گندم، ذرت، و روغن آفتابگردان به دنبال جایگزین هایی برای آن ها باشند ضمن اینکه قیمت های جهانی این محصولات نیز تاکنون چندین برابر افزایش یافته است. 

به گزارش رویترز، با افزایش ناگهانی قیمت نفت خام در روز سه شنبه و همزمانی آن با ورود نیروهای نظامی روسیه به منطقۀ شرقی اوکراین و تهدید به جنگ این منطقۀ اروپا از سوی روسیه بازار بورس جهانی با سقوط مواجه شد.
با توجه به اینکه هر دوی این کشورها تأمین کنندۀ 29 درصد گندم جهان، 19 درصد ذرت جهان و 80 درصد از روغن آفتابگردان جهان هستند این نگرانی وجود دارد که هر گونه درگیری نظامی بر روی صادرات محصولات کشاورزی تأثیر بگذارد.

معاملات آتی گندم شیکاگو در روز سه شنبه بیش از 2 درصد افزایش یافت، ذرت افزایش قیمت هفت ماهه و سویا نیز با افزایش بها مواجه شدند. هر سه محصول که از نهاده های اصلی و مواد غذایی مهم محسوب می شوند در مقایسه با سال 2021 میلادی، 40 درصد افزایش قیمت داشتند.
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی "محدود شدن صادرات از سوی کشورهای منطقۀ دریای سیاه بر روی کل جهان تأثیرگذار خواهد بود و کشورهای واردکننده در منطقۀ خاورمیانه و افریقا بایستی به دنبال کشورهای جایگزین باشند.

در حدود 70 درصد صادرات گندم روسیه در سال 2021 میلادی به کشورهای خاورمیانه و افریقا بوده است. 
به گزارش آژانس غذایی سازمان ملل، به دلیل افزایش تقاضا برای گندم و محصولات لبنی قیمت مواد غذایی جهان تاکنون به بالاترین رقم در طی 10 سال گذشته رسیده است.


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com