جذابیت کلزا برای زنبورهای عسل

جذابیت کلزا برای زنبورهای عسل
مسئول دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه گل‌های مزرعه کلزا برای زنبورهای عسل جذاب هستند، گفت: این وضوع موجب افزایش کمی و کیفی محصول عسل می‌شود.
سعید خسروی با اشاره به اهمیت کشت کلزا در کشور، اظهار کرد: کلزا یکی از گیاهان دارای دانه روغنی است که هر دانه آن حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن دارد و تقریبا بعد از سویا و نخل روغنی مقام سوم را در تامین روغن در جهان به خود اختصاص داده است.
مسئول دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه گیاه کلزا دارای تیپ رشدی در بهار و پاییز است، خاطرنشان کرد: بنابراین امکان رشد این محصول در تمامی اقلیم‌ها از جمله معتدل، گرمسیر و سردسیر وجود دارد.
وی افزود: باتوجه به اینکه حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد نیاز کشور به دانه‌های روغنی از طریق واردات تامین می‌شود بنابراین برای کاهش وابستگی به این محصول نیاز است با افزایش سطح زیر کشت کلزا در این مسیر گام برداریم.
خسروی با اشاره به اینکه فصل رشد کلزا با سایر دانه‌های روغنی مانند سویا، آفتاب‌گردان و پنبه متفاوت است، بیان کرد: بنابراین در زمانی‌که ظرفیت واحدهای روغن‌کشی خالی است می‌توان با برداشت کلزا به اشتغال کارگران در این فصول نیز کمک کرد.
مسئول دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه کشت تناوبی کلزا با غلات مهم است، گفت: کشت کلزا به تولید محصول سالم کمک می‌کند و باعث کاهش آفات از جمله بیماری پاخوره گندم می‌شود، همچنین باعث افزایش ۲۰ درصدی عملکرد محصول استراتژیک گندم نیز در واحد سطح می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین می‌توان در کشت این محصول از بارش‌های بهاره، پاییزه و زمستانه بهره‌مند شد و راندمان آبیاری را بالا برد.
خسروی با بیان اینکه گل‌های مزرعه کلزا برای زنبورهای عسل جذاب هستند، یادآور شد: این وضوع موجب افزایش کمی و کیفی محصول عسل می‌شود، همچنین می‌توان از کنجاله و علوفه کلزا نیز برای تامین غذای دام استفاده و به کاهش وابستگی به واردات این محصول نیز کمک کرد.
مسئول دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری توضیح داد: هرساله محصول تولیدی کلزا توسط دولت به‌صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود، بنابراین کشاورزان از بابت فروش محصول خود نگرانی ندارند، قیمت خرید تضمینی کلزا حدود ۱۱ هزار تومان تعیین شده است و این مسئله موجب ترغیب کشاورزان به کشت کلزا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در چهارمحال و بختیاری شرایط اقلیمی مناسبی برای کشت کلزا وجود دارد، عنوان کرد: طبق برنامه باید حدود ۲۰ درصد سطح زیر کشت گندم استان کاهش و به کشت کلزا اختصاص پیدا کند، همچنین باید عملکرد گندم در سطح افزایش پیدا کند.
خسروی در پایان اظهار کرد: برای ترغیب کشاورزان به کشت کلزا کلاس‌های آموزشی و فردی برگزار می‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com