«منصور پوریان»، رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص حواشی واردات دام زنده و ادعاهایی مبنی بر گم شدن گوسفندان قبل از توزیع با تاکید بر اینکه چنین اخباری صحت ندارد، گفت: برخی نمایندگان نباید این حواشی را به وجود آورند زیرا گوسفندان وارداتی تحت نظارت ویژه تخلیه می‌شوند و همه موارد نظارتی اعم از کمی و کیفی و بهداشتی رعایت و در کشتارگاه‌ها تخلیه می‌شوند.

گم شدن گوسفندان وارداتی کذب است

وی گفت: بنده نظارت ویژه‌ای در این مباحث داشتم. مباحث گم شدن گوسفندان نادرست و ناشی از اطلاعات کم است زیرا در این خصوص شرکت پشتیبان امور دام وارداتی نظارت و دقت بالایی دارد.

اخبار حواشی گوسفندان دم دراز کذب است

پوریان در خصوص واردات «گوسفندان دم دراز» تشریح کرد: قسمتی از دام‌ها نژادهای مختلفی دارند و نژاد دم‌دار، نژاد مفیدی است. اخبار منتشر شده در این باره که این گوسفندان حاصل آمیزش سگ و گوسفند هستند، مردود است و عده‌ای با این هدف این مباحث را مطرح می‌کنند. واردات این نوع دام سبب ثبات قیمت در بازار گوشت شده است، به‌طوری‌که قیمت پایه دام و گوشت با کاهش خوب قیمتی روبرو شده بنابراین انتشار چنین اخباری کاملا کذب است.

وی گفت: اکثر دام‌هایی که در دنیا وجود دارند دم‌دار هستند و این گوسفندان دم‌دراز نیز از اروپای شرقی وارد شده که از کیفیت گوشت بسیار بالایی برخوردارند و تاثیر بسیار خوبی بر بازار گذاشته‌اند. در حال حاضر در شرایط بسیار مطلوب در دام سبک قرار داریم.

رئیس مجمع ملی صادرکننده دام زنده بیان کرد: در حال حاضر انواع نژادها را وارد می‌کنیم. برخی برای تشویش اذهان عمومی و برای اینکه مردم را از گوشت‌های وارداتی دلزده کنند تا بتوانند قیمت گوشت داخلی را به قیمتی بالایی که در بازار موجود است، عرضه کنند این مباحث را مطرح می‌کنند.

بازار عرضه در کاهش قیمت نقشی را ایفا نمی‌کند

پوریان افزود: در بخش عمده تولید در همه محصولات گوشتی شاهد کاهش قیمت بودیم اما در بازار متاسفانه کاهش قیمت‌ها را نمی‌بینیم. قیمت امروز لاشه 72 هزار تومان است که فاصله قیمتی بین 72 هزار تومان تا 90 هزار تومان بازار عرضه زیاد است. بازار عرضه در کاهش قیمت نقشی ایفا نمی‌کند بلکه سعی دارد قیمت‌های قبلی را حفظ کند.

وی با بیان اینکه تا پایان برج سوم با این حجم از دام سبک چه کار باید کرد، افزود: مجموعه گله‌ها و عرضه‌ها، افزایش یافته و دام‌ها نیز به علت بارندگی‌های اخیر چاق شده و دامدار مجبور است که تعداد دام خود را کاهش دهد که در این صورت با کاهش قیمت روبرو خواهیم بود.

پوریان بیان کرد: قیمت در بخش دام پائین آمده و عرضه نیز خوب است ولی متاسفانه مشتری نداریم. متاسفانه بازار عرضه سعی می‌کند تا قیمت را پائین نیاورد. با ایجاد ساز و کار جدید نیمایی و با توجه به عرضه خوب، شاهد کاهش قیمت گوشت خواهیم بود.

مشکلی در تامین دام نداریم

وی با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین دام نداریم، توضیح داد: در ماه رمضان نیز نه تنها مشکلی نخواهیم داشت بلکه کاهش قیمتی در بخش عمده در کف بازار را مشاهده خواهیم کرد. گوشت در بازار زیاد است و زیادتر هم می‌شود که بر این اساس با کاهش قیمت مواجه خواهیم بود.

وی گفت: حجم گله‌ها قبل از بارندگی نهایتا 400 راس بوده که در شرایط فعلی بیشتر از 1000 راس دام داریم و حجم رشد تولید بسیار عالی بوده است.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده تصریح کرد: واردات عمده دام سبک از رومانی، قزاقستان و مابقی به صورت لاشه از استرالیا و آسیای میانه و از مغولستان به صورت منجمد، انجام می‌شود.

پوریان افزود: بعد از ماه رمضان به علت ازدیاد تولید باید سازوکار ویژه‌ای لحاظ شود تا این حجم از گوشت به خوبی توزیع شود و قطعا بحران گوشت را نخواهیم داشت و خلاء و فشاری که بر صنعت گوشت داخلی بود، برداشته می‌شود.