توقف ثبت سفارش مجدد برای نهاده‌ها دامی

توقف ثبت سفارش مجدد برای نهاده‌ها دامی
بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور گفت: نیاز به نقدینگی شرکت‌ها حداقل ۶ برابر شده است و در میان شرکت‌های بزرگ که مشکل نقدینگی ندارند و شرکت پشتیبانی امور دام می‌توانند اقدام به واردات نهاده کنند.

کسری لشگری از توقف ثبت سفارش نهاده‌های دامی خبر داد و افزود: سازمان توسعه تجارت بنا به مصوبه دولت و ستاد تنظیم بازار، میانگین ثبت سفارش 2 سال گذشته شرکت‌ها را مبنای واردات قرار داده است؛ به این معنا که اگر شرکتی در 2 سال گذشته 60 هزار تن بار وارد کرده بود امسال نیز همان میزان را می‌تواند وارد کند و امکان ثبت سفارش مجدد برای آن شرکت وجود ندارد.

وی با اشاره به بالا بودن حجم ثبت سفارش کالاهای اساسی به‌ویژه شکر و روغن، تصریح کرد: سال گذشته 8 میلیون دلار شکر ثبت سفارش شد؛ اما این رقم در سال جاری به 100 میلیون دلار رسید به همین دلیل ممنوعیت‌هایی در این زمینه وضع شد که همه شرکت‌های واردکننده کالاهای اساسی نتوانند در حجم بالا اقدام به ثبت سفارش کنند.

این فعال صنفی ادامه داد: این مصوبه باعث شد هفته گذشته در روند واردات نهاده‌های دامی اختلال ایجاد شود.

این فعال صنفی با بیان اینکه هم اکنون واردات نهاده در حال انجام شدن است، تصریح کرد: نیاز به نقدینگی شرکت‌ها حداقل 6 برابر شده است و در میان شرکت‌های بزرگ که مشکل نقدینگی ندارند و شرکت پشتیبانی امور دام می‌توانند اقدام به واردات نهاده کنند.

بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور نقش دولت در بحث واردات نهاده‌ها را پررنگ‌ دانست و اذعان کرد: من بر این باورم که دولت باید نقش خود را در اقتصاد کمرنگ کند و اجازه بدهد بخش خصوصی در عرصه‌هایی که می‌تواند حاضر شود حضور خود را نشان دهد؛ دولت در ایران بزرگ است و این مسئله باعث بالا بردن هزینه‌ها و در نتیجه قیمت تمام شده محصولات وارداتی می‌شود و در نهایت بازار را ملتهب می‌کند.

لشگری در پاسخ به این پرسش که آیا در سال جاری چالش تامین نهاده مانند سال گذشته تکرار می‌شود؟ گفت: به نظر می‌رسد این چالش امسال نیز دوباره تکرار شود؛ چراکه فصل برداشت جو در روسیه است و قیمت این محصول در این کشور کاهش پیدا کرده اما ثبت سفارش‌ها به هر دلیلی در ایران بسته شده است.

وی ادامه داد: حواله‌های بالای 5 میلیون یورو باید مجوز بانک مرکزی را داشته باشند که برخی از واردکنندگان نتوانستند در یک بازه زمانی مشخص این مجوز را دریافت کنند و به نوعی چابکی برای خرید در فصل برداشت محصول را از دست دادیم. همچنین تبعات جنگ اوکراین در بهمن بیشتر نمود پیدا می‌کند چراکه سطح زیر کشت در این کشور پایین آمده است.

این فعال صنفی با بیان اینکه انبارهای اوکراین از نهاده‌های دامی خالی نشده است، تصریح کرد: محصول سال گذشته در انبارهای اوکراین موجود است اما از آنجایی که میزان کشت در سال جاری کاهش پیدا کرده است پیش‌بینی می‌شود مناقشه اوکراین چالش جدی در بحث تامین نهاده در دنیا ایجاد کند.

لشگری در پایان بیان کرد: در سال جاری خشکسالی باعث شد حجم تولید کاهش پیدا کند که سیل اخیر نیز آسیب جدی به تولیدات محصولات کشاورزی وارد کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com