توزیع جوجه‌های یکروزه در روستاها برای جلوگیری از معدوم سازی

توزیع جوجه‌های یکروزه در روستاها برای جلوگیری از معدوم سازی
دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌ روزه گفت: تولید قراردادی، توزیع جوجه‌ها در سطح روستاها از جمله برنامه‌های دولت در راستای تکرار نشدن معدوم سازی جوجه‌های یک روزه است.

محمدرضا صدیق‌پور در گفت‌وگو با بیان اینکه جوجه یک روزه باید کمتر از ۲۴ ساعت بعد از تولد در واحدهای تولید مرغ گوشتی جذب شود، گفت: اگر جوجه یک روزه بیش از ۴۸ ساعت در واحدهای جوجه کشی بمانند دیگر قابلیت پرورش نخواهند داشت .

این فعال اقتصادی تصریح کرد: شرایط بهداشتی و امنیت زیستی در واحدهای مرغداری از اهمیت خاصی برخوردار است و این امر در سلامت مرغ تولیدی و کاهش تلفات جوجه‌های قابل پرورش ضروری می‌باشد.

وی با اشاره به پیامدهای اصلاح نظام یارانه‌ای بر روند تولید مرغ گوشتی، گفت: نرخ نهاده‌ها اصلی دان مرغ‌‌ها بعد از اجرای این طرح به 5 برابر افزایش پیدا کرده، با احتساب این نهاده‌ها در آنالیز قیمت مرغ گوشتی می‌بایست قیمت مرغ حداقل ۲ برابر بیشتر می‌شد. اما در عمل، بازار اتفاق دیگری را رقم زد و قیمت مرغ متناسب با هزینه‌ها بالا نرفت از این‌رو واحدهای تولیدی انگیزه جوجه‌ریزی را از دست دادند.

صدیق‌پور تاکید کرد: عدم تمایل پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی به جوجه‌ریزی باعث شد جوجه‌ها در واحدهای جوجه کشی بمانند و در برخی موارد شاهد عدم جذب این جوجه‌ها در برخی از استان‌های کشور باشیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌ روزه در پاسخ به این پرسش که آیا دولت  برای تکرار نشدن این صحنه‌ها و برای تشویق به جوجه ریزی تمهیداتی در نظر گرفته است؟ افزود: صادرات جوجه و تخم مرغ نطفه‌دار و تولید قراردادی، توزیع جوجه‌ها در سطح روستاها از جمله برنامه‌های دولت در این راستا است.

وی در تشریح برنامه تولید قراردادی مرغ گوشتی، خاطر نشان کرد: مطابق با این طرح شرکت پشتیبانی امور دام با تولیدکنندگان قرارداد منعقد می‌کند و خوراک مورد نیاز آنها را بصورت دو تا سه ماه تامین می‌کند، اگر قیمت مرغ تولیدی در بازار کمتر از نرخ مصوب باشد شرکت پشتیبانی امور دام به صورت تضمینی آن را از تولیدکنندگان خریداری می‌کند و اگر قیمت مرغ تولیدی در بازار بیشتر از نرخ مصوب باشد تولیدکننده می‌توانند در خصوص مرغ تولیدی خود اقدام به عرضه و فروش آن در بازار کنند.

صدیق‌پور با اشاره به کنترل پیامدهای اصلاح نظام یارانه‌ای از سوی دولت، افزود: اقدامات دولت در این زمینه قابل توجه است و امیدواریم که دیگر شاهد تکرار این صحنه‌ها نباشیم چراکه فعالان این حوزه نیز به شدت مخالف تکرار چنین اقداماتی هستند.

وی با بیان اینکه نرخ منطقی جوجه یک روزه در آنالیز جدید قیمت مرغ با احتساب عرضه دو نهاده با ارز نیمایی حدود ۱۵۰۰۰ تومان است، افزود: در حال حاضر جوجه یک روزه از ۱۰۰۰ تا  ۳۰۰۰ تومان به‌فروش می‌رسد. و عرضه جوجه با این نرخ فقط به منظور جلوگیری از معدوم کردن جوجه‌ها بوده است امیدواریم با تمهیداتی که دولت در نظر گرفته است هر چه سریع‌تر شرایط عادی و از این مرحله گذر کنیم و نرخ جوجه یک روزه به نرخ واقعی آن نزدیک شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌ روزه تصریح کرد: اگر واحدهای پرورش مرغ گوشتی تمایل به جوجه‌ریزی نداشته باشند کندی جذب جوجه یک‌روزه و افت قیمت آن موجبات حذف گله‌های مولد مرغ مادر را فراهم خواهد کرد و به تبع کمبود جوجه در آینده نزدیک، میزان تولید مرغ در کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این‌رو شرایط برای جوجه‌ریزی تولیدکنندگان برای ادامه روند تولید در کشور باید فراهم شود .
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com