توزیع 2،4 میلیون تن نهاده دامی سالانه در خراسان رضوی

توزیع 2،4 میلیون تن نهاده دامی سالانه در خراسان رضوی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سالانه دو میلیون و 400 هزار تن نهاده های دام و طیور شامل 1.5 تن جو، کنجاله سویا و ذرت دامی به عنوان خوراک دام و 900 هزار تن خوراک طیور در این استان بین دامداران و پرورش دهندگان توزیع می شود.
مجتبی مزروعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاخیر در انتقال نهاده ها به خراسان رضوی طی ماههای گذشته موجب بروز مشکلاتی برای دامداران و مرغداران استان شده بود که این مشکلات رفع شده است.
وی ادامه داد: در همین راستا افزایش سهم جا به جایی نهاده های دامی از طریق خطوط ریلی در شورای کشاورزی خراسان رضوی مورد موافقت قرار گرفت. هم اکنون 15 درصد نهاده های دامی استان از طریق خطوط ریلی جابه جا می شود که این میزان تا 30 درصد افزایش یافت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: حجم سالانه تولید جو در این استان 850 هزار تن و 50 درصد میزان مصرف دام و طیور است لذا به همین میزان جو از خارج وارد می شود. کنجاله سویا نیز به صورت 100 درصدی از خارج استان وارد می شود و ذرت دامی نیز به میزان 90 درصد وارداتی است.
وی افزود: هزینه های انتقال نهاده ها با کامیون از بنادر و جنوب کشور به این خراسان زیاد است بنابراین باید از ظرفیت ریلی موجود در منطقه سرخس استفاده شود زیرا فرصت خوب و اقتصادی برای انتقال کالاهای اساسی و نهاده های کشاورزی است. باید از ظرفیتهای موجود و امکانات بخش خصوصی نیز در این زمینه بهره برداری موثر انجام شود.
مزروعی به مشکلات موجود بر سر راه حمل و نقل و انتقال نهاده ها به خراسان رضوی نیز اشاره و بیان کرد: نیاز روزانه بیش از سه هزار تن به واردات نهاده ها و توقف چند روزه سامانه حمل و نقل که موجب انباشت 30 هزار تن بار مانده در جنوب و شمال کشور شده بود بخشی از این مشکلات است.
خراسان رضوی 14،6 میلیون واحد دامی در اختیار دارد. سالانه یک میلیون و 200 هزار تن محصولات در حوزه دام و طیور این استان تولید می شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com