تهدید دائمی بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور

تهدید دائمی بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور
آنفلوانزای فوق حاد طیور، بیماری عفونی پرندگان بوده و در همه نقاط جهان نیز وجود دارد و ویروس آن قدرت واگیری بالایی داشته و می تواند با کمترین تماس و مواجهه باعث آلودگی شود.
مبارزه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال های اخیر بیانگر پیچیدگی این ویروس و دشواری مبارزه با آن بوده که همواره نیز زمینه ذغدغه مسئولان و مردم را فراهم می کند.
این بیماری در سال های گذشته، به خصوص در منطقه خاورمیانه تنها در پرندگان وحشی رایج بود که در فصل سرد سال به دلیل مهاجرت این نوع پرندگان به نقاط مختلف جهان زمینه شیوع این بیماری فراهم گردیده اما در حال حاضر با تغییر دو سویه، آنفلوانزا در بین طیور روستایی نیز دیده می شود.
امسال با شیوع این بیماری در واحدهای صنعتی و سنتی طیور قزوین متاسفانه شاهد تلفات یا معدوم سازی دام های بی شماری در واحدهای پرورشی این استان بودیم که وضعیت جدیدی را علاوه بر سطح کشور بلکه این منطقه به وجود آورد و نتیجه آن ضربه سنگین به صنعت تولید مرغ و تخم مرغ بود.

پرندگان وحشی عامل ابتلای طیور به آنفلوانزای فوق حاد
رئیس اداره بهداشت و مدیریت طیور اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: ویروس آنفلوانزا دارای سه نوع تیپ A، B ،C بوده که در طیور فقط نوع تیپ A می تواند ایجاد بیماری کند.
دکتر وحید ابراهیم نژاد حمیدی با اشاره به اینکه این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و حتی انسان را درگیر ویروس این بیماری می کند، ادامه داد: پرندگان وحشی و آبزی می توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند ویروس آنفلوانزای طیور را با خود جا به جا کنند اما خوک به عنوان میزبان واسط ویروس های آنفلوانزای طیور و پستانداران است.
به گفته وی، مرغ، خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، شتر مرغ و نیز پرندگان زینتی و وحشی از جمله پرندگان حساس به این نوع بیماری هستند.
حمیدی به راه های انتقال این نوع بیماری اشاره کرد و گفت: انتقال از پرنده به پرنده، پرنده به انسان، انسان به انسان و نیز از محیط به انسان از جمله راه های شیوع آن است.
وی اضافه کرد: نحوه انتقال بیماری همچنین از طریق تماس با پرندگان وحشی، آبزی و طیور آلوده، سگ و گربه به عنوان ناقلان مکانیکی و تهیه دان از منابع غیر مطمئن به خصوص کانون های آلوده، پراکنده شدن کود مرغداری ها به محیط اطراف و پاکسازی و ضد عفونی نکردن کامل محل نگهداری مرغ و تجهیزات نیز امکان پذیر هست.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت طیور اداره کل دامپزشکی استان قزوین اضافه کرد: آغاز ناگهانی تلفات با روند افزایش در گله، انتشار ناگهانی بیماری، بی حالی شدید، کاهش شدید مصرف دان، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا از جمله علائم این بیماری در طیور است.
حمیدی در ادامه، جلوگیری از ورود پرندگان وحشی به محل نگهداری مرغ ها از طریق نصب توری، رعایت اصول بهداشت و امنیت زیستی در مرغداری های صنعتی، ضد عفونی کامل محل پرورش مرغ و تجهیزات آن قبل از جوجه ریزی، جلوگیری از ورود حیوانات دیگر به عنوان ناقلان مکانیکی به محل پرورش مرغ و اعلام هر نوع کاهش شدید مصرف دان را از جمله راه های پیشگیری از بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان اعلام کرد.
وی، پایش مستمر طیور وحشی و زیستگاه های پرندگان را برای مقابله با این نوع بیماری ضروری برشمرد و افزود: خودداری از شکار و نگهداری پرندگان مهاجر و بومی آبزی، رها نکردن مرغ های بومی و دیگر ماکیان به صورت چرای آزاد و عدم تهیه گوشت مرغ از مراکز غیرمجاز و عرضه کنندگان دوره گرد از جمله توصیه های مهم بهداشتی در زمینه مبارزه با این بیماری است.
وی همچنین امتناع از خرید و مصرف مرغ زنده، رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در مرغداری های صنعتی، ضدعفونی کامل محل پرورش مرغ و تجهیزات آن، اعلام هر نوع کاهش شدید مصرف دان، تولید یا افزایش تلفات به دامپزشکی، جلوگیری از ورود پرندگان وحشی به محل نگهداری مرغ و ضدعفونی کامل محل پرورش مرغ و تجهیزات آن قبل از جوجه ریزی را از دیگر توصیه های مهم بهداشتی ذکر کرد.

مرغداری های استان قزوین از وجود آنفلوانزای پرندگان عاری است

مدیرکل دامپزشکی قزوین در این رابطه اظهار کرد: با انجام تدبیرهای لازم و مراقبت های دامپزشکی و نیز توصیه های مکرر به مرغداران، هم اکنون مرغداری های صنعتی و سنتی قزوین از وجود این بیماری عاری هستند.
بهمن نقیبی افزود: براساس بررسی ها و آزمایش های صورت گرفته در سطح مرغداری های صنعتی و سنتی، در حال حاضر هیچ گونه بیماری آنفلوانزا مرغی در این واحدها مشاهده نشده است.
وی اضافه کرد: سال گذشته در استان قزوین 2 فاز بیماری را شاهد بودیم که فاز نخست در اوایل تیر ماه در پنج واحد صنعتی و در فاز دوم نیز 39 واحد صنعتی به همراه 26 واحد روستایی درگیر این بیماری شدند.
به گفته وی، پنج واحد پرندگان آزاد پرواز از جمله کلاغ به این بیماری مبتلا شدند که در مجموع 70 واحد دامی سال گذشته در سطح استان قزوین به این بیماری مبتلا شدند.
نقیبی ادامه داد: طی سال گذشته همچنین حدود 2 میلیارد ریال غرامت از سوی سازمان دامپزشکی به پرورش دهندگان طیور بومی در این استان پرداخت شده است.
وی افزود: همچنین 49 میلیارد ریال غرامت به واحدهای صنعتی که اقدام به معدوم سازی کرده بودند توسط این اداره کل پرداخت و صندوق بیمه کشاورزان نیز 320 میلیارد ریال در واحدهای صنعتی بیمه شده برآورد خسارت کرده که بخشی از آن تاکنون پرداخت شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین با اشاره به اینکه فعالیت بازار پرنده فروشان در قزوین عامل مهمی در بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است، اظهار کرد: در مکاتبه های صورت گرفته با دستگاه قضایی از اردیبهشت ماه امسال هرگونه خرید و فروش پرنده بومی در بازار قزوین ممنوع شده و در صورت مشاهده با عاملان آن برخورد می شود.
استان قزوین سالانه پذیرای هزاران گونه پرنده مهاجر زمستان گذر در تالاب و آبگیرهای خود است که با خود خطر آنفلوانزا به همراه دارند.
براساس آخرین آمارها، استان قزوین دارای 25 واحد مرغ مادر گوشتی به ظرفیت یک میلیون و 535 هزار قطعه، چهار واحد مرغ مادر تخم گذار به ظرفیت 620 هزار قطعه، 682 واحد مرغ گوشتی به ظرفیت 13میلیون و 33 هزار و 960 قطعه و 59 واحد مرغ تخم گذار به ظرفیت هفت میلیون و 509 هزار قطعه است.
همچنین هفت واحد کارخانه جوجه کشی به ظرفیت 51 میلیون و 860 هزار قطعه در این استان فعال است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com