تنها واحد آموزش تلقیح مصنوعی ملکه زنبور عسل در خاورمیانه

تنها واحد آموزش تلقیح مصنوعی ملکه زنبور عسل در خاورمیانه
مدیر طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی استان همدان گفت: این استان یکی از مهمترین قطب‌های مهم تولید ملکه زنبور عسل و تنها واحد آموزش تکنیک تلقیح مصنوعی ملکه زنبور عسل در کشور و خاورمیانه است.
علیرضا قراگوزلو اظهار کرد: استان همدان در کشور تنها مرکزی است که کلیه حلقه‌های زنجیره تولید زنبور عسل در آن وجود دارد و تنها واحد آموزش تکنیک تلقیح مصنوعی ملکه زنبور عسل در کشور و خاورمیانه مربوط به استان همدان بوده به نحوی که از کشورهایی مانند پاکستان ،عراق و افغانستان برای آموزش به استان همدان مراجعه می‌کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه استان همدان رتبه دهم  کشور در تولید زنبور عسل به شمار می رود تصریح کرد: یکی از سیاست‌های موجود سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در رابطه با زنبور و زنبورداری افزایش بهره‌وری زنبورستان‌های سطح استان است.
قراگوزلو تعداد زنبورستان های سطح استان  همدان را ۲۷ هزار و ۹۵۷ زنبورستان برشمرد و یاد آور شد: سه هزار و ۲۶۳بهره بردار در صنعت زنبورداری استان فعال و در حدود ۳۳۶ هزار و ۲۳۴ کلنی زنبور عسل نیز در سطح استان در حال بهره برداری است.
وی خاطر نشان کرد: این استان هرساله از استان و شهرستان‌های دیگر نیز میزبان زنبورداران مهاجر بوده که در این بین شهرستان‌های رزن ،اسدآباد و نهاوند پذیرای بیشترین زنبورداران مهاجر در سطح استان به شمار می‌رود.

پیش بینی تولید ۳ هزار و ۴۸۵ تُن عسل در سطح استان همدان
قراگوزلو در ادامه از پیش بینی تولید سه هزار و ۴۸۵ تُن عسل در سطح استان همدان در سال جاری خبر داد و بیان کرد: بر اساس این پیش بینی‌ها میزان تولید و برداشت امسال از سطح زنبورستان‌های استان همدان به نسبت سال گذشته به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها با ۶۱۴ تُن اُفت و کاهش تولید مواجه خواهد بود.
وی میزان تولید سال گذشته عسل سطح استان را چهار هزار و ۹۹ تُن برشمرد و افزود: در سال گذشته ۱۱۸ هزار ۵۰۰ تُن موم ،۹۰۰ هزار عدد ملکه زنبور عسل ،۳۱۰ کیلوگرم بره موم  و ۳۶ هزار گرم ژل رویال در استان همدان تولید شده است.
مدیر طیور و زنبور عسل جهادکشاورزی استان همدان گفت: استان همدان به علت داشتن گونه‌های مختلف گیاهان در مراتع، مزارع و داشتن باغ‌های متنوع زمینه مناسبی برای فعالیت حرفه زنبورداری است.
قراگوزلو با بیان اینکه در کنار عسل فرآورده‌های با ارزشی چون زهر زنبور عسل و بره موم نیز از دیگر فرآورده‌های صنعت زنبورداری است، ادامه داد: از دو سال پیش فعالیت در زمینه  استحصال زهر زنبور عسل در استان همدان با هدف افزایش درآمد زنبور داران سطح استان آغاز شده که در همین رابطه دو گروه تشکیل داده شده تا از سال آینده با برنامه لازم در این حوزه ورود پیدا کنیم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com