تشدید فعالیت های دامپزشکی جنوب کرمان در تابستان

تشدید فعالیت های دامپزشکی جنوب کرمان در تابستان
هر ساله با شروع فصل گرما شاهد تشدید فعالیت ها و سیاست های پیشگیرانه ادارات کل دامپزشکی برای جلوگیری از زیان های بعدی و درمان هستیم که این اقدامات مرهمی بر زخم های عمیق بخش درمان است.همواره فصل گرما عاملی برای تشدید بیماری های انگلی دامی بوده که در صورت نبود فعالیت های ادارات دامپزشکی شاهد عواقب ناگواری در بخش دام خواهیم بود ولی با فعالیت های شبانه روزی مجموعه دامپزشکی،فصل گرما و تبعات احتمالی ناشی از آن را پشت سر می گذاریم.
به گفته کارشناسان دامپزشکی،فصل گرما موجب فعال شدن و ازدیاد حشرات از جمله کنه،کک،پشه،مگس و سایر حشرات موذی شده و بسیاری از بیماری های دامی مشترک و غیر مشترک نظیر لمپی اسکین،میاز،تب خونریزی دهنده کریمه کنگو،تب سه روزه،تیلریوز،بابزیوز و سالک توسط این حشرات منتقل می شوند از این رو فعالیت های پیشگیرانه دامپزشکی ستودنی است.
سمپاشی ۲۴۸ هزار راس در دام جنوب کرمان علیه بیماری های انگلی
مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان از سمپاشی ۲۴۸ هزار راس دام علیه بیماری های انگلی خبر داد و گفت:سالانه با شروع فصل گرما عملیات سم پاشی جایگاه های نگهداری دام ها و روی بدن آنها،با هدف مبارزه با بیماری های انگلی و ویروسی در جنوب کرمان توسط اکیپ های دامپزشکی بخش دولتی آغاز می شود.
علی احمدی افزود:در مرحله اول اجرای طرح، روی بدن بیش از ۲۴۸ هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری های انگلی خارجی و تب کریمه کنگو در سطح جنوب کرمان سمپاشی شد.
مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت:به طور معمول انتقال بیماری های انگلی و ویروسی،به دام های سبک و سنگین توسط کنه ها انجام می شود.
وی مهمترین بیماری مشترک بین انسان و دام را بیماری بسیار خطرناک تب کریمه کنگو برشمرد و تصریح کرد:عامل این بیماری ویروسی است که توسط کنه ها،ابتدا به دام و سپس انسان سرایت می کند.
این دامپزشک ادامه داد:مطمئن ترین راه برای مبارزه با کنه سم پاشی جایگاه های نگهداری دام و روی بدن دام ها در دامداری های صنعتی و سنتی است.
احمدی،بیماری های مالاریا،تیلریوز و تب کریمه کنگو در گاو را از جمله بیماری های انگلی برشمرد که توسط حشرات و کنه ها به انسان و دام منتقل می شود.
وی گفت:با توجه به اهمیت این بیماری ها و پیشگیری از آن،در مرحله اول اجرای طرح علاوه بر سم پاشی روی بدن دام های سبک و سنگین در دامداری ها و گاوداری های صنعتی و سنتی، ۴۶۳ هزار و ۲۰۰ متر مربع از جایگاه های نگهداری این دام ها در جنوب کرمان سمپاشی شد.
وی اظهار داشت: دامداران در صورت مشاهده کنه روی بدن دام، از کندن آن و یا له کردن خودداری کنند تا از انتقال عامل بیماری جلوگیری شود.
مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان افزود: مصرف کنندگان گوشت قرمز، این فرآورده خام دامی را از مراکز عرضه معتبر که گوشت دارای مهر دامپزشکی و لیبل مشخصات شامل تاریخ تولید و انقضا است تهیه و در صورت مشاهده موارد مشکوک و هرگونه تخلف، مراتب را سریعاً از طریق شماره تلفن ۴۳۲۱۹۱۶۰-۰۳۴ اطلاع رسانی کنند.
فصل گرما عامل فعال شدن و ازدیاد حشرات
دامپزشک جنوب کرمانی هم گفت: فصل گرما باعث فعال شدن و ازدیاد حشرات شده از این رو بیماری های دامی مشترک و غیر مشترک توسط این حشرات منتقل می شوند.
سیدمجتبی موسوی ادامه داد:تورم غدد لنفاوی نزدیک محل گزش کنه،تب شدید،لاغری،کاهش اشتها،زرد شدن مخاط ها،آبریزش بینی و چشم،سرفه و ترشحات بینی از جمله علائم این بیماری هاست.
وی گفت:به دامداران توصیه می شود ضمن فراهم کردن شرایط محیطی مناسب برای دام،نسبت به سمپاشی جایگاه نگهداری دام ها برای مبارزه با کنه،پشه،مگس و سایر حشرات حداقل هر ۱۵ روز یکبار اقدام کردده و کود دامداری ها را نیز در فواصل زمانی مناسب با هدف جلوگیری از تخم ریزی حشرات تخلیه کنند.
این دامپزشک تصریح کرد: درمان ضدانگلی پیش از شروع فصل گرما،واکسیناسیون دام ها در اولین فرصت براساس برنامه ریزی شبکه های دامپزشکی،رعایت بهداشت در جایگاه نگهداری دام از قبیل جمع آوری کود و ضدعفونی جایگاه های نگهداری دام و سم پاشی محوطه دامداری بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد:همچنین دسترسی آسان و دائم دام ها به آب با رعایت کردن فضای کافی آبخوری جهت دام ها و ایجاد سایه در محل آبخوری ها،ایجاد استراحتگاه مناسب و سایه به اندازه کافی برای تمام دام ها،ایجاد قرنطینه برای دام های بیمار و جدیدالورود،گرفتن مشاوره در زمینه تغذیه و بهداشت دام از دامپزشکان و کارشناسان مربوطه نیز ضروری است.
اجرای طرح مبارزه با انگل های خارجی بدن دام در شهرستان کهنوج
رییس اداره دامپزشکی شهرستان کهنوج نیز از اجرای طرح مبارزه با انگل های خارجی بدن دام در این شهرستان خبر داد و گفت:هدف از مبارزه با انگل های خارجی بدن دام،جلوگیری از انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) به انسان است.
مرتضی وزیری افزود:با توجه به شروع فصل گرما و افزایش تکثیر و فعالیت کنه های ناقل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF)،اداره دامپزشکی کهنوج اقدام به اجرای طرح مبارزه با انگل های خارجی در روستاهای هدف کرده است.
وی ادامه داد:در این طرح بیش از ۲ هزار راس دام سنگین، ۱۵ هزار راس دام سبک و ۱۶ هزار متر مربع جایگاه دام سمپاشی شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com