مرغداران در خطر ورشکستگی؛
تداوم کاهش جوجه‌ریزی مرغ در کشور

 تداوم کاهش جوجه‌ریزی مرغ در کشور
به دلیل آینده مبهم در قیمت تمام شده مرغ همچنان میزان جوجه‌ریزی روند کاهشی را نشان می‌دهد و ادامه این روند باعث مشکلاتی در زنجیره تأمین مرغ کشور خواهد شد.

افزایش قیمت مرغ پس از عادلانه‌سازی یارانه‌ها باعث شد که میزان تقاضای مردم برای خرید مرغ کاهش پیدا کند، به دنبال کاهش تقاضا و از آنجایی که مرغ یک کالای است که در یک بازده زمانی محدود فاسد می‌شود مرغداران مجبور شدند که قیمت مرغ را پایین‌تر از قیمت مصوب بازار به فروش برسانند.

اما رفته رفته این کاهش کشش بازار و قدرت خرید مردم باعث شده که مرغدارانی که با هزینه بالای تولید رو به رو هستند مدیریت ریسک کنند و میزان جوجه‌ریزی را هم به واسطه گرمای هوا و هم به واسطه کاهش تقاضای خرید کاهش دهند.

جوجه و نهاده‌های دامی از عمده‌ترین فاکتور‌های مؤثر در قیمت مرغ به شمار می‌رود که گران شدن این دو عامل علاوه بر قیمت دارو، هزینه‌های واکسن، کارگر و حمل و نقل، در نهایت باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده مرغ برای مرغدار می‌شود و بنا به گفته محمدعلی کمالی سروستانی قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده بیش از ۴۹ هزار تومان است که به دلیل نبود کشش بازار مرغداران در فروش هر کیلو مرغ با ۱۵ هزار تومان زیان رو به رو هستند.

همچنین مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی می‌گوید که گرچه در تیرماه برآورد‌ها حاکی از آن بود که جوجه‌ریزی به حدود ۱۰۶ تا ۱۰۷ میلیون قطعه برسد، اما این‌میزان‌محقق نشد که با این وجود پیش‌بینی می‌شود جوجه‌ریزی مرداد به ۸۱ تا ۸۲ میلیون قطعه برسد.
 

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی؛ میزان کاهش جوجه‌ریزی را جدی بگیریم‌

در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ حتی پایین‌تر از قیمت مصوب دولت یعنی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است و به این مسأله پیش از این رضا مبصری، عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی واکنش نشان داده است.

بنا به گفته رضا مبصری در فروردین ماه امسال جوجه‌ریزی در کشور ۱۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه بوده و در اردیبهشت ماه این آمار به ۱۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه و در خرداد ماه این عدد به ۱۰۸ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه رسیده است و این روند کاهش جوجه‌ریزی ادامه دارد.

مبصری بیان کرده میزان کاهش جوجه‌ریزی هشداری است که باید آن را جدی بگیریم و این به واسطه تو لک بردن مرغ‌های مادر و یا حذف آن‌ها رقم خورده است.
وی گفت: ۳۳ هزار تومان در تولید هر کیلو مرغ مصرف نهاده را شاهد هستیم و چهار هزار تومان نیز هزینه جوجه یک روزه است که این هزینه‌ها ۸۰ درصد هزینه تولید را شامل می‌شود.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز؛ قیمت تمام شده مرغ کمتر از ۴۹ هزار تومان است
محمد مهدی اورسجی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران نیز می‌گوید: قیمت مرغ براساس نهاده‌ها و جوجه محاسبه می‌شود و نژاد مرغ، دارو و اجاره‌ای بودن مرغداری و هزینه‌های استهلاک و غیره نیز بر قیمت تمام شده مرغ تأثیرگذار است و با یک ضرایبی قیمت مرغ به ۴۹ هزار تومان هم می‌رسد ولی اعتقاد داریم که با توجه به اینکه این هزینه‌ها شناور است قیمت تمام شده مرغ کمتر از این مقدار خواهد بود.
اورسجی یادآور شد: مرغ یک صنعت وابسته است و ۹۰ درصد نهاده‌های پرورش مرغ خارج از کشور وارد می‌شود و برای تأمین نهاده مرغداران با مشکلاتی نیز رو به رو هستند.

وی افزود: طبیعی است وقتی قیمت نهاده و جوجه‌ریزی هم خوانی ندارد و مرغداران از آینده قیمت مرغ مطمئن نیستند میزان جوجه‌ریزی کاهش پیدا کند و این مسأله یک ضعف مدیریتی به شمار می‌رود.

این مقام مسئول متذکر شد: همچنین گرما باعث افزایش تلفات می‌شود و این مسأله نیز مزید بر علت شده که مرغداران جوجه‌ریزی خود را کاهش دهند، عدم مشخص بودن قیمت نیز باعث به وجود آمدن رانت می‌شود که باید به آن توجه کرد.

همچنین‌امید‌امینی، مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی نیز در این باره بیان در گفتگو با یکی از رسانه‌های کشور بیان کرده که وقتی قیمت محصول تولید شده پایین‌تر از قیمت مصوب در بازار معامله شود، نتیجه‌اش کاهش جوجه‌ریزی خواهد بود و تولیدکننده گله‌های جوجه یکروزه نیز زودتر از سن معمول گله‌هایش را حذف می‌کند و ادامه این روند چالش ایجاد خواهد کرد.

به اعتقاد‌امینی اگر در این روز‌ها افزایش قیمت نسبت به ابتدای سال در بازار دیده می‌شود، ناشی از افزایش هزینه تولید بر اثر حذف ارز ترجیحی نهاده‌ها، اجرای طرح مردمی‌سازی و اصلاح یارانه‌ها و پرداخت مستقیم یارانه به مردم است.

وی افزود: در چند ماه گذشته پس از اجرای طرح مردمی‌سازی و اصلاح یارانه‌ها به علت کاهش مصرف داخلی، گوشت مرغ زیر قیمت مصوب یعنی کمتر از ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم و تخم‌مرغ زیر قیمت مصوب ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار عرضه شده که هرچند خوشایند مصرف‌کننده است، اما تولیدکننده را متضرر می‌کند.

براساس نظرات کارشناسان و مسئولان امر می‌توانیم به این نتیجه برسیم که اگر چنانچه دولت به صورت تضمینی قیمتی را برای خرید مرغ از مرغدار اعلام نکند در ماه‌های آینده و با توجه به پیش‌بینی افزایش میزان مصرف مرغ در کشور در تأمین مرغ با مشکل رو به رو خواهیم شد.

با توجه به افزایش قیمت تمام شده مرغ و افزایش ریسک تولید پیشنهاد شده بود که دولت با ارائه تسهیلات سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر حامی تولید‌کنندگان مرغ باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com