تخم مرغ ؛ تشکل سازی بسیار، فرهنگ سازی هیچ!

تخم مرغ ؛ تشکل سازی بسیار، فرهنگ سازی هیچ!
در حالی که شاهد برگزاری مراسم و جشنواره های مختلف در سطح جهانی و کشورهای مختلف در ابعاد محلی و کشوری به مناسبت 17 مهر روز جهانی تخم مرغ هستیم که سرمایه گذاران عمده و تشکل های متعدد اربعه و اتحادیه سراسری مرغ تخم گذار موسوم به میهن، مراسمی در سکوت کامل و به دور از چشم خبرنگاران نشریات و پایگاه های خبری تخصصی که در طول سال مقالات، تحلیل ها و اخبار فراوان درباره صنعت مرغداری می نویسند، کم محتوا ، بدون پیام و تشریفاتی برگزار کردند، که البته تاکنون انعکاسی چندانی در میان افکار عمومی و جامعه مخاطب و مصرف نداشته است.

این مراسم گویا در یکی از سالن های اتاق بازرگانی و با تعدادی از سرمایه گذاران تخم مرغ یعنی خودشان با خودشان و با کمترین میزان انعکاس خبری برگزار شد و از حضور حتی سمبلیک تعداد اندکی از مردم یا همان مصرف کنندگان خبری نبود با احوال پرسی و احسنت گویی های فراوان هر کدام به دیگری برگزار شد.

ابتلاء به این انزوا و بی توجهی مطلق و تأسف بار به موضوع کلان و عمومی مصرف تخم مرغ و فرهنگ سازی برای مصرف آن در حالی است که تشکل های اربعه "ستاد ترویج مصرف تخم مرغ" " کانون پرورش دهندگان تخم مرغ" " کانون سراسری انجمن های صنفی پرورش دهندگان تخم مرغ" و نهایتاً "انجمن تولیدکنندگان تخم مرغ شناسنامه دار" همگی یک دبیر یا مدیر دارند که ماموریت اصلیش نشستن پشت در اتاق مسئولان دولتی برای جلب حمایت از تخم مرغ است.

تشکل دیگری که هیاهوی بسیار می کند اما نقشی در حد صفر برای فرهنگ سازی مصرف تخم مرغ دارد و فقط هنگام کاهش نسبی قیمت تخم مرغ فغانش به آسمان بلند است و فریاد "آی چه نشسته اید صنعت تخم مرغ کشور نابود شد" سر می دهد یک مدیرعامل دولتی دارد که به واقع ماموریت گرفته ازجانب دولت است که البته بعضی مواقع برای خالی نبودن عریضه و اینکه بگوید نماینده بخش خصوصی است اعتراضی خفیف به اداره کل یا نهایتاً مقامات مربوط می کند.

تشکل های اربعه که همه پشت درنشین دولت هستند و ضریح آن را دست گرفته اند که در مواقع بحرانی کاری برای آنان بکند، وقتی به تولیدکنندگان تخم مرغ که با هزاران مشکل مواجه اند می رسند اصطلاحاً شیر می شوند می گویند "دولت چکاره است دست از سر ما بردارد ما تخم مرغ را به عرش اعلا می رسانیم! " ولی همیشه از دولت التماس دعا دارند و نگاهی جدی و عملی به جامعه مصرف و فرهنگسازی ندارند .

جالب است یکی از فعالان و سرمایه گذاران سرشناس این صنعت که در گذشته دور حدود سه ده پیش ، کارش را به درستی و با فرهنگ سازی و ایجاد برند و تحول در بسته بندی شروع کرد و حالا مداوم و مرتب و درتمام گفته ها یا مصاحبه های مطبوعاتیش از ضرورت فرهنگ سازی، استقلال از دولت، واگذاری کار تولیدکنندگان تخم مرغ به تشکل های خودشان ، داد سخن می دهد که غالبا" شعار و حرف است؛ دریغ از تلاش برای ترجمه یک مقاله از منابع معتبر جهانی در مورد خواص غذایی تخم مرغ به عنوان معجزه خلقت برای افزایش مصرف تخم مرغ و درج در این یا آن پایگاه خبری یا نشریه معتبر داخلی به عنوان مقالات مرجع!

اگر بپرسی چگونه می خواهید مردم را ترغیب به مصرف تخم مرغ بیشتر بکنید که اینقدر دست به سینه برای جلب توجه دولت بخود برای حل مشکلاتتان نباشید بلافاصله به تنها سایت موجود که آخرین خبرش مربوط به نمایشگاه دام وطیور سال 97 است اشاره می کنند می گویند "ما سایت داریم" از قبیل سایتهایی که به لواشک فروش هم دارد با این تفاوت که سایت این لواشک فروش به روز است و آخرین اخبار مربوط به قیمت و تنوع لواشک را به نمایش می گذارد اما سایت منصوب به تشکل های اربعه یا اتحادیه سراسری مرغداران این ویژگی را هم ندارد.

اگر بگویید این سایت خاک خورده و به درد نخور است هیچ اطلاعات قابل اتکا و به روزی در آن نیست بلافاصله یک فصلنامه زرد رنگ که عکس چند تخم مرغ روی جلد آن است را جلو شما می گذارند که اینت مجله!! یعنی علاوه بر تخم مرغ فروشی مجله داری هم میکنیم، مجله ای که تبلیغاتی است و حتی یک ویراستار نداشته که کمتر غلط انشایی درآن باشد در همان سخن سردبیر این مجله در ستون دوم با اشاره به مشکلات مصرف کم تخم مرغ در کشور ، آمده است " براساس و قرائن و تجربیات کشورهای پیشرفته دنیا، تنها راه اصلی برون رفت از این معضلات، آموزش به مردم و فرهنگ سازی می باشد" و ادامه می دهد که " باید آنها ( یعنی مصرف کنندگان و مردم) را در برابر سوء برداشتها و باورهای غلط با سلاح آگاهی مصون نمود" و تکرار همین مفهوم در صفحات دیگر از جمله پاراگراف دوم صفحه دوازدهم به همراه دستورالعملهای ترویج مصرف مستقیم و غیرمستقیم تخم مرغ ؛ مجله ای که به دلایل صنفی قصد نقد آنرا نداریم ولی همین مجله میان مردم توزیع نمی شود بلکه برای تولیدکنندگان تخم مرغ مثلاً به هر تیراژی که دارد، توزیع می شود تا به آنها بگوید تولیدکنندگان عزیز تخم مرغ این ماده غذایی ارزشمند که نامش تخم مرغ است را مصرف کنید!


وقتی به بعضی از این فعالان و تولیدکنندگان می گویی چرا فرهنگ سازی نمی کنید می گویند یک گروه تلگرامی هست که مثلاً یک میلیون نفر بازدیدکننده دارد !! ما در آنجا " برند" مان را گذاشته ایم کافی است! حال اگر به این گروه تلگرامی مراجعه کنید همه چیز در آن هست از فروش زیرشلواری و البته چند متن هزاران بار تکرار شده ادبی و غیره تا قس علیهذا .... شان و جایگاه تخم مرغ به عنوان یک شاخص امنیت غذایی برای دولت رضایت مصرف کنندگان با نازلترین قیمت و بعضاً از جیب تولیدکنندگان کوچک بدون توجه به کیفیت و برای صاحبان و سرمایه گذاران افزایش فروش شرکتی یا شخصی بدون توجه به هویت ملی این فرآورده است، فرهنگ سازی و شأن تخم مرغ هیچ!

این است سرنوشت غم انگیز تولید ملی و سراسری تخم مرغ کشور با حجمی بالغ بر 850 هزار تن که تابع بلاواسطه ای از سیاست دولت اعم از بازارهای داخلی ، صادرات و بازارهای خارجی است طبیعی است از کوزه همان تراود که در اوست و روز جهانی تخم مرغ هم خلاصه می شود در ارسال چند پیامک " واتس آپی" به چند دوست و آشنا و یا برگزاری به واقع مخفیانه و در سکوت در یک اتاق از ساختمان اتاق بازرگانی.

به عبارتی باید گفت : اگر تخم مرغ بر فرض محال دانه ای 50 هزار تومان شود و 80 میلیون نفر از پیر و جوان و کودک روزانه دو عدد تخم مرغ بخورند و مرغداران تخمگذار در میان دلار و ریال غلت بزنند، فرهنگ تولیدکنندگان ما در همان حد سالهای توزیع کوپنی تخم مرغ و اتکا مطلق به دولت است و روی هر تخم مرغ حاضر نیستند ده شاهی برای ایجاد فرهنگ مصرف و ارتقاء آگاهی مردم به طرق مختلف خرج کنند! شاهد مثال از زمان مدیریت مرحوم مختاری زنده یاد که به تشویق مجلات مرتبط اقدام به چاپ و انتشار یک پوستر معنی دار در تیراژ 15 هزار تا که در سراسرایران و فروشگاه های بزرگ توزیع شد تاکنون یعنی با گذشت حدود 15 سال تا کنون و حتی یک پوستر عمومی برای آگاهی چاپ نشده است، اما التماس و التجاء به دولت که به داد ما برسید تخم مرغ نابود شد هزاران بار و هزاران جلسه بی انتها!

در واقع رابطه دولت با تخم مرغ و تولیدکنندگان تخم مرغ یک رابطه آلاکلنگی بی انتهاست و لاغیر! به جای ملت، مصرف کنندگان - بازارسازی در کشورهای اطراف، صادرات، آشپزی، ترویج پخت غذاهای مختلف با تخم مرغ، مقالات علمی به روز ترویجی و آموزشی، سیرتکوین و تکامل بطئی این صنعت و ده ها مفهوم و فرهنگ سازی در عرصه ی تولید، بسته بندی و عرضه تخم مرغ وجود ندارد.

 
1 - ITPNews
2- کشاورزی آینده جهان (کاج) اخبار سبز ایران
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com