تجمع اعتراضی دامداران و گاوداران مقابل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی

تجمع اعتراضی دامداران و گاوداران مقابل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی
رضوی تعدادی از دامداران و گاودران خراسان رضوی امروز در اعتراض به کمبود نهاده و علوفه و همچنین افزایش هزینه‌های علوفه و هزینه های تولید و به انجام نرسیدن برخی وعده‌های مسئولین در مقابل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مشکلاتشان در خصوص وضعیت تولید شیر شدند. این افزایش قیمت در هزینه‌های تولید در حالی است که قیمت مصوب شیر از سال گذشته ثابت مانده و تغییری نکرده است.
یکی از دامداران معترض با بیان اینکه قیمت شیر متاثر از سه رکن اصلی هزینه دامداری، بخش علوفه و بخش نهاده است، در رابطه با علت تجمع دامداران اظهار کرد: علت تجمع امروز دامداران و گاوداران به خاطر قیمت تمام شده شیر است. ۶ ماه  قبل دولت قیمت تمام شده شیر را ۴۵۰۰ تومان اعلام کرد. از ۶ ماه پیش علوفه ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است. در هزینه‌های تولید  ۵۰ درصد افزایش قیمت را شاهدیم. مجموع این عوامل باعث می‌شود که قیمت تمام شده شیر ۲۳۰۰ تومان افزایش پیدا کند. ولی کماکان می‌بینیم که مسئولین هیچ اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهند و گاودار به ازای هر یک کیلو شیری که تولید می‌کند، حدودا ۲۰۰۰ تومان ضرر می‌کند و هرچقدر تولید بیشتر باشد به همان میزان ضرر نیز بیشتر خواهد بود.
وی ادامه داد: این  وضعیت در حالی است که اخیرا در معاونت بازرگانی جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار مصوبه‌ای در حضور تمام تشکل‌ها تصویب کردند و قیمت پایه شیر ۶۴۰۰ تومان بر مبنای چربی ۲/۳ مصوب شد ولی با نطق محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی، در شبکه خبر این مصوبه نقض شد و قیمت شیر ثابت باقی ماند.

این دامدار خواسته دامداران از مسئولین را اصلاح قیمت شیر و متناسب کردن آن با هزینه‌های تولید دانست و ادامه داد: مسئولین از ۶ ماه گذشته آن مقدار پولی که به هزینه‌های تولید افزوده شده را باید بر روی قیمت شیر اضافه کنند.
دامدار دیگری با بیان اینکه امروز دامداران در اعتراض به حق‌کشی مسلم و اشتباهی که در زمینه حمایت از تولید صورت می‌گیرد، در اینجا جمع شده‌اند، تصریح کرد: قیمت نهاده و علوفه از جمله کاه و ذرت علوفه‌ای  گران شده است. دامدار با هزینه بالا شیر را تولید می‌کند. قیمت تمام شده شیر برای دامدار هفت هزار تومان است، در حالی که دولت با قیمت ۴۵۰۰ تومان مصوب دولتی سال گذشته شیر را از ما خرید می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این ما با تهیه علوفه و نهاده با مشکل مواجه هستیم. در هزینه تولید شیر علاوه بر تهیه نهاده و علوفه در زمینه هزینه‌های کارگری، استهلاک، بیمه، دارو و درمان افزایش قیمت وجود دارد ولی قیمت شیر از سال گذشته افزایش پیدا نکرده است.
در همین رابطه به  سراغ فرشید صراف، رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی رفتیم.
وی با تاکید بر اینکه بهای تمام شده شیر ۷۰۰۰ تومان است، اظهار کرد: در حال حاضر شیر را با قیمت ۴۵۰۰ تومان از گاودار می‌خرند. با توجه به اختلاف این قیمت‌ها، گویا تولید کننده به مصرف کننده یارانه می‌دهد.
رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی ضمن بیان اینکه دولت باید در این زمینه تدبیری اندیشه کند، خاطرنشان کرد: اگر دولت نمی‌خواهد قیمت شیر را بیشتر کند، بایستی نهاده را با قیمت مناسب به دامدار و گاودار بدهد یا که تمام تمهیدات را برای کاهش قیمت تمام شده شیر به‌کار گیرد. به عبارت دیگر بایستی هزینه‌های تولید ما کاهش پیدا کند.در غیر این صورت باید این مابه‌تفاوت را از محل فروش تامین
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com