تامین نهاده دامداران و مرغداران تا پایان تیر ماه

تامین نهاده دامداران و مرغداران تا پایان تیر ماه
معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تامین حدود ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ تن نهاده از ۴۹۰ هزار تن توسط شرکت آریاتجارت، گفت: مابقی نهاده‌ها تا آخر تیر ماه تامین و تحویل دامداران و مرغداران خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، عباس عسکرزاده معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی در میز اقتصادی خبر ساعت ۱۴ شبکه یک با موضوع "تاخیر در تامین نهاده‌ها"، اظهار کرد: حوزه امنیت غذایی اعم از تخصیص و تامین نیازهای سفره مردم با وزارت جهاد کشاورزی است.
وی افزود: با توجه به شرایط حاکم بر جهان در این برهه حساس زمانی، تامین نهاده‌ها و نیاز سفره مردم در همه کشورها دچار مشکل شده است.
عسکرزاده با بیان این که براساس قانون انتزاع کلیه مسوولیت‌های واردات، سفره مردم از مزرعه تا سفره و نظارت، بر عهده وزارت جهادکشاورزی قرار داده شده است، یادآور شد: همچنین علاوه بر قانون انتزاع شاهد اجرای اصلاحات اقتصادی و مردمی‌سازی یارانه‌ها در دولت سیزدهم هستیم.

حدود ۵۰ شرکت تامین نهاده‌ها را بر عهده دارند
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ شرکت کوچک و بزرگ تامین نهاده‌ها را برعهده دارند، گفت: وضعیت جنگ روسیه و اوکراین سبب اختلال در تامین نهاده‌ها توسط این شرکت‌ها شده است.
به گفته وی، در برخی از موارد خریداری توسط این شرکت‌ها انجام شده است ولی در زمان بارگیری ممانعت در بارگیری را شاهد بودیم، به همین دلیل چرخه تامین با مشکل مواجه شده است.
عسکرزاده با اشاره به این که وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه تدابیر لازم را در نظر گرفت، تصریح کرد: در این راستا تعداد تامین کننده‌ها را افزایش دادیم و شرکت‌های بزرگ وزارت جهاد کشاورزی از شرکت پشتیبانی امور دام، شرکت بازرگانی دولتی ایران و سازمان تعاون روستایی را در این زمینه پای کار آوردیم.
وی با بیان این که سامانه جامع تجارت بر فرآیند تامین کالاهای خارجی نظارت دارد، گفت: قسمتی از تاخیر به دلیل شرایط قبل جهانی بوده است، البته وزارت جهاد کشاورزی بر اساس سامانه بازارگاه از نظر سیستمی نظارت بر نهاده‌ها را انجام می‌دهد.
به گفته این مقام مسوول، در حال حاضر ۳ میلیون تن نهاده در بنادر وجود دارد.

پول‌ خریداران نهاده‌های دامی از شرکت خاص در بانک کشاورزی بلوکه است
معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تأخیر در تحویل نهاده‌ها توسط شرکت «آریا تجارت سهیل»، گفت: مجموعه پول دریافتی در بانک کشاورزی بلوکه شده و موجود است، حتی یک دلار از حساب بانک مرکزی به این شرکت پرداخت نشده است.
وی با اشاره به تامین حدود ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ تن نهاده از ۴۹۰ هزار تن توسط شرکت آریا تجارت، افزود: مابقی نهاده‌ها نیز تا آخر تیر ماه تامین و تحویل دامداران و مرغداران خواهد شد.
عسکرزاده با اشاره به این که یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن نهاده توسط این شرکت‌ها تامین شده است، گفت: تقریباً ۳۰۰ هزار تن از این میزان باقی مانده است که برای تخصیص کیفیت ارزی با بانک مرکزی هماهنگ شده که هماهنگی، همدلی و همراهی می‌طلبد که تا آخر تیر ماه این نهاده‌ها به دامداران و مرغداران تحویل داده شود.
وی با تاکید بر این که یکی از مشکلات در تحویل نهاده‌ها، حمل و نقل است، یادآور شد: یکی از محدودیت‌های گمرکات شمال بحث حمل و نقل است و تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا بخشی از نهاده‌ها را از جنوب تامین کنیم و تا آخر تیر ماه تمامی نهاده‌ها به دست مرغداران و دامداران برسد.

اصلاحات سامانه بازارگاه تا اوایل شهریور ماه عملیاتی خواهد شد
معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تغییر در سامانه بازارگاه، گفت: اصلاحات سامانه بازارگاه تا پایان مرداد و اوایل شهریور ماه عملیاتی خواهد شد.
به گفته وی، در حال حاضر سامانه بازارگاه میزان سهم نهاده‌های دامی واحدهای مرغداری و دامداری را مشخص می‌کند و سهم هر مرغدار و دامدار برای دریافت و مصرف نهاده‌ها مشخص است.

بارگیری نهاده‌های دامی برای واحدهای گاوداری بزرگ در حال انجام است
رئیس انجمن صنفی گاوداران نیز در برنامه میز اقتصادی "تاخیر در تامین نهاده‌ها"، گفت: بارگیری نهاده‌های دامی برای واحدهای گاوداری بزرگ در حال انجام است و تاکنون یک پنجم این نهاده‌ها آزاد شده و بارگیری می‌شود.
سید احمد مقدسی با بیان این که تامین ارز این نهاده‌ها توسط بانک مرکزی انجام شده است، یادآور شد: تا زمانی که تامین ارز توسط بانک مرکزی انجام نشود آزادسازی نهاده‌ها از گمرک انجام نمی‌شود.
وی تصریح کرد: به دلیل عدم تخصیص ارز، دامداران ما هم‌اکنون دچار مشکل شدند.

بارگیری نهاده‌ها در بندر امیرآباد ادامه دارد
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران نیز با حضور تلفنی در این برنامه خبری بیان کرد: ذرت‌ها برای استفاده دامداران و مرغداران بارگیری می‌شود و روند بارگیری همچنان در بندر امیرآباد ادامه دارد.
مجتبی عالی افزود: در  حال حاضر در بندر امیرآباد حاضر هستم و امروز ۱۲ هزار تن نهاده دامی با ۴ کشتی بارگیری شده است.
وی افزود: این ذرت‌ها برای استفاده دامداران و مرغداران بارگیری می‌شود و روند بارگیری همچنان در این بندر ادامه دارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com