تأثیر کوید 19 بر روی تولیدکنندگان محصولات پروتئین حیوانی

تأثیر کوید 19 بر روی تولیدکنندگان محصولات پروتئین حیوانی
با شیوع گستردۀ ویروس کرونا و همه گیر شدن آن در اکثر نقاط جهان، تولیدکنندگان گوشت، مرغ و تخم مرغ و لبنیات همچنان در تلاشند تا تولیدات خود را پایدار نگه دارند. در اینجا ما 3 چالش اصلی تولیدکنندگان را بررسی می کنیم و 3 راهکار مهمی را که دولت می تواند در چنین شرایط پیش بینی نشده ای ارائه دهد، عنوان می کنیم.

ناپایداری تقاضا
با مطرح شدن بحث قرنطینه های خانگی و حتی شهری، ذخیره سازی و انبار مواد غذایی و تقاضا برای مواد غذایی با تاریخ انقضای طولانی تر و غذاهای منجمد و کنسروی فراوان می شود. به دنبال این اتفاق، فروش مواد غذایی مثل تخم مرغ، شیرهای مدت دار، و گوشت مرغ بسیار بالا می رود اما تقاضا برای گوشت و مرغ از سوی رستوران ها به شدت افت می کند. تولیدکنندگان محصولات پروتئینی سخت تلاش می کنند تا تقاضای مصرف کنندگان را برای ذخیره سازی مواد غذایی تأمین کنند با اینحال، رکود تقاضا و کسادی بازار در آینده ای نزدیک را هم می بینند. پیامدهای اقتصادیِ این بیماری می تواند بالا رفتن آمار بیکاری ها و افزایش فشار بر روی صنایع تولیدکننده باشد. Dan Sumner از کارشناسان اقتصادی در زمینۀ تولیدات کشاورزی دانشگاه کالیفرنیا نیز بر این باور است که دورۀ طولانی کاهش تقاضا برای صادرات محصولات کشاورزی را به دنبال این بیماری خواهیم داشت.

منابع اولیۀ تولید: افزایش بهای مکمل های خوراکی و کاهش نیروی کار
تدابیر اعمال شده برای مهار کووید 19 منجر به بروز اختلالاتی در تولید و حمل و نقل در چین شده است. چین به عنوان جایی که عمدۀ تولیدات جهانی مواد اولیه ای مانند لیزین، ترونین، ویتامین ها و انواع کودهای شیمیایی را داشته حالا بسیار محدود شده است. کارشناس ارشد جهانی محصولات پروتئین حیوانی در Rabobank در این خصوص می گوید تمامی این اختلالات و محدودیت ها افزایش بهای مکمل های خوراک را در سال 2020 میلادی به دنبال خواهد داشت.
تولیدکنندگان محصولات پروتئینی همچنین نگران تأثیر این بیماری بر روی بیکاری و تعطیل شدن کارها نیز هستند. کم کردن نیروهای کار انسانی به دنبال شیوع بیماری، اِعمال قرنطینه، محدودیت های رفت و آمدی می تواند عواقب سختی به دنبال داشته باشد.

اطلاع رسانی های نادرست می تواند خطرساز باشد
در چنین شرایطی گاهاً شایعاتی بی اساس و نادرست در میان عامۀ مردم ممکن است منتشر شود. هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه حیوانات مزرعه به ویروس SARS-CO V-2 مبتلا یا آن را به سایرین سرایت می دهند وجود ندارد اما شایع سازی اخبار نادرست در این زمینه می تواند تأثیرات بسیار مخرب و زیان باری بر روی تولیدکنندگان داشته باشد. به عنوان مثال در کشور هند با شیوع ویروس کووید 19 شایعه شد که این ویروس با مصرف گوشت مرغ قابل انتقال است و به دنبال آن بهای گوشت مرغ عمده تا 70 درصد افت پیدا کرد.

بالا رفتن اهمیت بیوسکیوریتی و بهداشت دام
بسیاری از محدودیت ها در کنترل ویروس کووید برای تولیدکنندگان پروتئین حیوانی آشناست مانند حفظ استانداردهای شدید بهداشتی و محدودیت رفت و آمدهای انسانی. در واقع اِعمال بیوسکیوریتی برای تولیدکنندگان دامی به منظور پیشگیری از شیوع بیماری ها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما اکنون زمانیست که بایستی قوانین بیوسکیوریتی از مزارع و فارم ها گرفته تا کارخانجات فراوری شدت بیشتری یابد تا سلامت دام و نیروی کار انسانی را متضمن گردد.

استفاده از مکمل های خوراک به منظور حفظ کارآیی و عملکرد
رئیس فدراسیون تولیدکنندگان مواد غذایی اروپا (FEFAC) به کمیسیون اروپا تأکید کرده است که : "به خاطر داشته باشید که تأمین خوراک دام و طیور در پیشگیری از بروز اختلالات و یا کمبود تولید مواد غذایی از اهمیت ویژه ای دارد."
با توجه به اینکه کنترل مرزها، محدودیت های حمل و نقل، و بسته شدن بنادر منجر به اختلال در جریان ورود مواد اولیۀ خام و کیفیت آنها می گردد، بحث انبارسازی و مبدأ کالا مهم می شود. به علاوه، با توجه به اینکه نیروی کار انسانی نیز ممکن است کاهش یابد بحث نگهداری مناسب و مقتضی از حیوان نیز مطرح می شود که در این خصوص تولیدکنندگان استفاده از مکمل های خوراک را در اولویت قرار می دهند. ثابت شده که راه حل استفاده از مکمل های خوراک، سلامت روده و دستگاه گوارش و سیستم ایمنی را بالا برده و عملکرد حیوان را در دوره های چالش بهبود می بخشد.

برقراری ارتباط و حفظ همکاری
شاید اکنون زمان آن است که به همۀ مردم خاطرنشان ساخت که گوشت و مرغ و تخم مرغ از تولیدات زیرساختاری مهم کشاورزی محسوب می شود. اتحادیه های صنعتی و گروههای ذینفوذ به سختی در تلاشند تا ضمن تأمین نیازهای مصرف کنندگان از گسترش اطلاعات غلط و تحریف سازی ها ممانعت به عمل آورند. و این امر نیازمند هماهنگ سازی های عملی و قابل اجرا و همچنین اختصاص تجهیزات حفاظتی تضمین شده ایست که بدون آنها اجرای عملیات ممکن نخواهد بود.
به هر حال، این بحران اهمیت کار تولیدکنندگان پروتئین حیوانی را پررنگ تر از همیشه جلوه داده و آن "تولید و تأمین مواد غذایی مفید و سالم برای عموم مردم" است. شاید اکنون زمان تغییرات سریع است؛ برای تعامل با ناپایداری ، تزلزل و تغییر سریع شرایط.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com