تأثیر بزرگترین توافق تجاری بر روی صنعت لبنیات ایالات متحده

تأثیر بزرگترین توافق تجاری بر روی صنعت لبنیات ایالات متحده
اهمیت امضای اخیر توافق تجارت آزاد در اینست که ایالات متحده و کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا هیچ جایگاهی در آن ندارند.
15 کشور آسیا – اقیانوسیه توافق تجارت آزاد جهانی موسوم به "شراکت اقتصادی جامع منطقه ای" یا RCEP را امضا کردند.
امضا کنندگان این توافق هم صادرکنندۀ لبنیات هستند مانند زلاند نو و استرالیا و نیز از بازارهای مهم واردات مثل چین، ژاپن، کرۀ جنوبی، مالزی، سنگاپور، فیلیپین، ویتنام، کامبوجیه، تایلند، اندونزی، میانمار، برونئی، و لائوس می باشند.
این 15 کشور که 30 درصد جمعیت جهان را در بر گرفته اند در حدود 26 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی دارند.
انتظار می رود که اقتصاد کشورهای RCEP (کشورهای امضا کنندۀ این توافق نامه) رشد سریعی داشته باشند. به گفتۀ کارشناسان "با رشد درآمد در این قسمت از جهان، فرصت هایی برای صادرکنندگان عمدۀ محصولات کشاورزی جهان به وجود می آید تا به این کشورها صادرات داشته باشند؛ اما صنعت لبنیات ایالات متحده از این بازار محروم است."
این توافق جدید، زنجیرۀ عرضه و خدمات رسانی به مصرف کننده را آسان و تجارت مابین کشورهای عضو توافق نامه را بسیار راحت تر ساخته است. اگر چه طبق RCEP، 92% تعرفه ها در منطقه حذف می گردد اما خوب است بدانیم که تا پیش از امضای این توافقنامه هم بسیاری از کشورهای عضو با یکدیگر قراردادها و توافقاتی داشتند که بی تأثیر بر روی کاهش تعرفه ها نبوده است.

کیمیا کاوش دانه

در حالیکه اتحادیۀ اروپا با برخی از کشورهای عضو RCEP موافقت نامه هایی را به امضا رسانیده اما ایالات متحده کاملاً از این توافق نامه جا مانده است. اگر چه ایالات متحده با کرۀ جنوبی معاملات تجاری خوبی دارد اما با هیچ کدام از کشورهای جنوب شرقی آسیا روابط تجاری ندارد در نتیجه امضا و اجرای توافقنامۀ RCEP می تواند منجر به افت بیشتر صادرات محصولات ایالات متحده به منطقه گردد چرا که حتی استرالیا و زلاندنو نیز تقاضای خود را از این منطقه تأمین می سازند. از سوی دیگر ژاپن که یکی از بهترین بازارها برای محصولات امریکایی است با استرالیا و زلاندنو توافق نامه تجارت آزاد را امضا کرده که تعرفه هایی مناسب برای محصولات کشاورزی من جمله لبنیات در بر دارد.
سال گذشته ایالات متحده 15 درصد از تولیدات لبنی خود را صادر کرد. کارشناسان اذعان داشتند: "چنانچه صنعت لبنیات ایالات متحده در سدد توسعۀ بیشتر تولیدات شیری خود است، بایستی صادرات خود را توسعه بخشد. با پشت سر افتادن از سایر رقبای مذاکره کننده، ایالات متحده جایگاه جهانی خود را در بازار از دست خواهد داد."  

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com