بی‌توجهی دولت دوازدهم به بیمه تأمین اجتماعی زنبورداران

بی‌توجهی دولت دوازدهم به بیمه تأمین اجتماعی زنبورداران
مدیرعامل اتحادیه مرکزی زنبورداران ایران گفت: قرار شد حداقل ۴۰ هزار زنبوردار بیمه شود که از این میزان حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر بیمه شدند و بقیه نتوانستند از این بیمه استفاده کنند و بنا به دلایلی اگر هرکدام از زنبورداران نتوانستند یک ماه بیمه خود را پرداخت کنند این افراد را کسر کرده و دیگر اجازه بازگشت به بیمه نداشتند.
میر محسن موسویان ، درباره وضعیت زنبورداران و عدم اجرا بیمه تأمین اجتماعی آن‌ها گفت: زنبورعسل به‌واسطه گردافشانی، نقش بسزایی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد، ولی متأسفانه در کشور ما، به زنبورعسل توسط دولت‌ها بهاداده نشده و جایگاهی در سطح کشور ندارد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی زنبورداران ایران گفت: در اقتصاد کشور‌های پیشرفته به‌واسطه عمل گردافشانی، از زنبورداری حمایت‌های ویژه‌ای شده و به‌عنوان نهاده زنده محسوب می‌شوند، زیرا باعث افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی شده است به‌عنوان‌ مثال در بحث افزایش تولید کلزا اعلام کردیم که وجود زنبورعسل در مزارع کلزا باعث افزایش تولید‌ می‌شود و پیشنهاد دادیم که ستاد گردافشانی تشکیل دهند تا از طریق این ستاد علاوه برافزایش تولید حمایت‌هایی نیز از زنبورداری شود که متأسفانه این پیشنهاد به‌جایی نرسیده است.

وی افزود: شرایط اقلیمی و محیطی که طی سال‌های اخیر به وجود آمده و با توجه به کمبود بارش و خشکسالی‌هایی که در کشور اتفاق افتاده باعث اُفت تولیدشده است. حتی بارش‌های نا به جا زمانی صورت گرفته که به ضرر زنبوردار بوده، زیرا باعث از بین رفتن شهد گل و گرد گل می‌شود.

موسویان بیان کرد: از بهمن‌ماه سال گذشته این مسئله بیشتر اتفاق افتاده و باعث شده که تلفات زیادی در اسفند، فروردین و اردیبهشت را داشته باشیم که این تلفات ناشی از خشکسالی‌ها، نبودن شهد گرد مناسب و عدم‌حمایت نهاده زنبورداران است.

وی اظهار کرد: نهاده زنبورداران فقط شکر بوده که متأسفانه از قیمت ۶ هزار و ۶۵۰ تومان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیداکرده است و درنتیجه باعث شده که خیلی از زنبورداران نهاده را به علت قیمت بالایی که داشته نتوانستند تأمین کنند و این مسئله موجب اُفت تولید و تلفات زیادی شده است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی زنبورداران ایران گفت: باوجود اُفت تولید اعلام کردیم که در سطح کشور حدود ۲۰ الی ۵۰ درصد تلفات داریم، که یک سری افراد گفتند که این میزان تلفات صحت ندارد، ولی اخیراً بررسی‌هایی در خصوص میزان تلفات توسط دانشگاه تهران صورت گرفته که بر اساس یافته‌های علمی این دانشگاه ۴۰ درصد تلفات را برای زنبوردارن اعلام کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: اگر آماری دقیقی از تلفات را مطرح می‌کنیم، چون این تلفات را عیناً شاهد هستیم و زمانی که زنبورداری با ۴۰۰ کلونی زنبورعسل صرفاً ۵۰ عدد کند و برایش باقی می‌ماند نمی‌توانیم آمار تلفات را ۱۰ درصد اعلام کنیم.

موسویان اذعان کرد: واقعیت این است که شرایط تولید در کشور سخت است و قطعاً تولید زنبورعسل سخت‌تر از موارد دیگر است، چون واسطه مهمی مثل طبیعت و آب‌وهوا دارد که نقش تأثیرگذار عمده‌ای در تولید، افزایش تولید و نوع محصول تولید را دارد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی زنبورداران ایران گفت: در بحث بیمه تأمین اجتماعی زنبورداران، پیگیری‌های زیادی انجام داده‌ایم تا از طریق دولت این مسئله را به نتیجه برسانیم بنابراین نزد معاون اقتصادی، معاون اول رئیس‌جمهور دولت دوازدهم رفتیم و طی جلساتی به ما اعلام کردند که با توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور امکان حمایت در این مورد وجود ندارد.

وی تأکید کرد: سپس از طریق رایزنی با مجلس شورای اسلامی پیگیری‌های خود را انجام دادیم و توانستیم مسئله بیمه تأمین اجتماعی را مطرح کنیم که بعد در کمیسیون کشاورزی مصوب شد و کمیسیون تلفیق هم رأی داد و درنهایت بودجه ۱۴۰۰ این مصوبه را به‌دست آوردیم  و فقط بحث اجرایی شدن این مصوبه باقی ماند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی زنبورداران ایران گفت: متأسفانه بعد از انجام این کار‌ها به مشکل دیگری برخورد کردیم با سازمان تأمین اجتماعی برای پیگیری بیمه تأمین اجتماعی زنبورداران مکاتباتی را انجام دادیم و درخواست کردیم که با استناد به بودجه‌ای که مصوب شده است جوابگوی ما باشند، ولی پاسخی را دریافت نکردیم.

وی افزود: طی جلسه دیگری  معاون امور بیمه اعلام کرد که ما نیز پیرو بحث،  بودجه‌ای برای ۳۰ هزار زنبوردار در نظر گرفته‌ایم که بیمه تأمین اجتماعی و پرداختی زنبورداران از طریق یارانه دولتی باشد و نامه‌ای را برای سازمان برنامه‌وبودجه ارسال کرده‌ایم، ولی متأسفانه سازمان برنامه‌وبودجه جوابگو نبوده و تا به امروز هم نتوانسته‌ایم جوابی را دریافت کنیم.

موسویان اذعان کرد: سال ۸۹ مصوبه‌ای در خصوص همین بیمه تأمین اجتماعی در قبال هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد و در آن زمان هر زنبورداری که از تاریخ ۱ فروردین ۸۸ حتی یک ماه دارای سابقه پرداخت حق بیمه باشد نمی‌توانست از شرایطی که دولت برای اقشار کم‌درآمد در نظر گرفته بهره‌مند شود.

وی تأکید کرد:  قرار شد که حداقل ۴۰ هزار زنبوردار بیمه شود که از این میزان فقط حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر بیمه شدند و بقیه نتوانستند از این بیمه استفاده کنند. بعد از گذشت چند سال سازمان هدفمندسازی یارانه و تأمین اجتماعی به مشکل برخوردند و نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و از بحث بیمه کردن نیز چند سال جلوگیری کردند.

موسویان افزود: روزبه‌روز نیز از تعداد بیمه‌شدگان نیز کمتر شد و بنا به دلایلی اگر هرکدام از زنبورداران نتوانستند یک ماه بیمه خود را پرداخت کنند این افراد را کسر کرده و دیگر اجازه برگشت نداشتند و فقط حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر زنبوردار در بحث بیمه تأمین اجتماعی در شغل زنبورداری دارای بیمه هستند و اکثر زنبورداران از این بیمه محروم شده‌اند.  زنبورعسل شاید، چون منابع درآمد بالایی ندارد این عاملی شده که خیلی افراد پیگیر مطالبات این حوزه نیستند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی زنبورداران ایران گفت: سازمان دامپزشکی معضل بزرگی برای زنبورداری شده است در مصوبه هیئت‌وزیران بحث تردد و کوچ عنوان‌شده، که عشایر به‌واسطه تردد و کوچ معاف از کد شناسه یکتا هستند و باوجوداینکه زنبورداران از عشایر کوچ روتر هستند، ولی به‌زور  اعلام کردند که کد شناسه یکتا را باید دریافت کنید.

وی در ادامه گفت:  زمانی که زنبورداری از مبدأ‌ می‌خواهد به مقصد دیگری برود در مبدأ کد پستی آن منطقه و کد ملی زنبوردار شناسه یکتا مبدأ‌ می‌شود و زمان کوچ به‌جای دیگر کد پستی آن منطقه و کد ملی صاحب زمین کد شناسه مقصد می‌شود  در بررسی‌ها نیز می‌گویند که این مسئله خریدوفروش است درصورتی‌که خریدوفروش صورت نگرفته و سازمان دامپزشکی بابت این مسئله هزینه‌ای نیز دریافت می‌کند.

موسویان بیان کرد: اعلام کردیم که اتحادیه‌ها در استان‌های مختلف کد شناسه یکتا داشته باشند تا این کد ثابت بماند، ولی گفتند که دارایی و مالیات این امربر عهده خودتان است، زیرا این عمل شما یعنی اتحادیه دو استان با یکدیگر خریدوفروش داشته‌اند و ماهیت کد شناسه یکتا در اصل برای بحث خریدوفروش است مثلاً دام‌ها فقط برای خریدوفروش کوچ می‌کنند، ولی زنبورعسل جز این مسئله نیست. هر زمان که به نفعشان باشند زنبورعسل جزء دام است و زمانی که به ضررشان است زنبورعسل جزو حشرات محسوب می‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com