بیمه واحدهای پرورش دهنده طیور جدی گرفته شود

بیمه واحدهای پرورش دهنده طیور جدی گرفته شود
معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی بر واکسیناسیون طیور و بیمه واحدهای مرغ تخم‌گذار، مرغ گوشتی و پرورش‌دهندگان بوقلمون در مقابل آنفلوآنزای فوق‌ حاد پرندگان تاکید کرد.
به گزارش روز یکشنبه اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، دکتر محمد رشتی باف در پی شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در سه استان کشور گفت: باتوجه به مشاهده آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در ژاپن و نقاطی از روسیه و سیبری و تهدید تالاب‌های ایران با مهاجرت پرندگان از سیبری، انجام و تشدید اقدامات امنیت زیستی به‌وسیله مرغداران برای جلوگیری از ابتلا به بیماری در گله‌ها و مراکز تولید و پرورش ضروری است.
وی افزود: آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان سویه‌های متعددی دارد و بیشتر از همه با پرندگان مهاجری منتقل می‌شود که از عرض‌های شمالی در نیمه دوم سال به‌سمت خطوط استوا پرواز می‌کنند. آنها در مسیرشان از مکان‌هایی عبور می‌کنند که در مجاورت پرندگان و مرغ‌های روستایی است و امکان انتقال بیماری را افزایش می‌دهد.
معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی گفت: هم اکنون این آنفلوآنزا بیشتر در تالاب‌ها مشاهده شده است و خوشبختانه در استان خراسان رضوی در قالب کلاس‌های آموزشی آنلاین و ارسال پیامک به مرغداران هشدارهایی دادیم که به‌محض مشاهده علائم این بیماری مثل مرگ ناگهانی، افزایش تلفات بی‌دلیل و حتی افت تولید و کاهش خوراک مرغ، موارد را گزارش دهند.

سازه های فولادی مهر جاوید

رشتی باف افزود: در این اطلاع‌رسانی گزارش‌هایی هم داده شده است که خوشبختانه در آزمایش‌هایی که انجام دادیم هیچ مورد از بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان از انواع مختلف آن در استان خراسان رضوی مشاهده نشده است.
وی اضافه کرد: کنترل ورودی مرغداری و شست وشو و ضدعفونی افراد یا وسایلی که بنا به ضرورت وارد مزرعه می‌شوند، رعایت بهداشت و نظافت افراد شاغل در محیط مرغداری و کنترل ورود و خروج همه جانداران و اشیا به داخل و خارج مرغداری، به حفظ بهداشت مرغداری منجر می‌شود و نقش اساسی در پیشگیری و کنترل بیماری‌ها دارد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: باتوجه‌به اینکه سیاست دام‌پزشکی معدوم‌سازی طیور مبتلاست، به مرغداران توصیه می‌شود باتوجه به تلفات زیاد شیوع این بیماری، حتماً واحدهای مرغداری و واحدهای مرغ تخم‌گذار، مرغ مادر و واحدهای پرورش بوقلمون را واکسینه کنند چون اگر این بیماری شیوع یابد سازمان دامپزشکی به واحدهایی که بیمه نیستند هیچ‌گونه خسارتی نخواهد داد و خسارت فقط از طریق بیمه پرداخت خواهد شد. رشتی باف افزود: مرغداران باید حتماً به موقع برای بیمه‌کردن مرغداری‌هایشان اقدام کنند، اما متأسفانه به‌دلیل هزینه‌های زیادی که در بحث بیمه‌کردن وجود دارد، مرغداری‌ها به این کار تمایل ندارند.
وی اظهار کرد: مرغداران باید هرگونه بیماری و تلفات را سریع به مقامات رسمی دامپزشکی گزارش دهند و دراین زمینه سامانه پیام‌کوتاه ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ آماده دریافت گزارش‌های مرغداران و همه دامپزشکان شاغل در این واحدهاست.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com