بیش از ۲ هزار زنبوردار حرفه‌ای در کردستان فعالیت می‌کنند

بیش از ۲ هزار زنبوردار حرفه‌ای در کردستان فعالیت می‌کنند
مدیر امور طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۲ هزار و ۵۰ زنبوردار حرفه‌ای در استان فعالیت می کننند که هر کدام دارای بیش از ۴۰ کلنی زنبور عسل هستند.

سید مادح حسامی با اشاره به اینکه توسعه زنبورداری از اهداف این سازمان در راستای تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: در این راستا تاکنون یک هزار و ۷۷۰ نفر در استان آموزش‌های لازم در خصوص زنبورداری را دریافت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه هفت هزار و ۶۰۰ زنبوردار در استان فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: از این تعداد ۲ هزار و ۵۰ نفری که به صورت حرفه‌ای در این حوزه کار می‌کنند هر کدام به طور میانگین دارای بیش از ۴۰ کلنی زنبور عسل هستند.

مدیر امور طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی کردستان لازمه کار زنبورداری را داشتن دانش، تجربه و ممارست در کار خواند و گفت: زنبورداران حرفه ای همواره جمعیت زیادی زنبور در اختیار دارند و از شناخت مطلوبی از محیط پیرامون خود از لحاظ داشتن گل ها در ماه های مختلف سال برخوردار هستند.

حسامی اضافه کرد: ۱۶ نفر از زنبورداران استان هم دارای بیش از ۵۰۰ کلنی و حدود ۶۶۰ نفر هم دارای ۱۰۰ تا ۵۰۰ کلنی زنبور عسل هستند.

حسامی با بیان اینکه زنبورداران استان برای نخستین بار در سال ۱۳۹۴ اقدام به تولید ژل رویال کردند، گفت: در سال جاری مقدار تولید ژل رویال در استان حدود ۳۵۰ کیلوگرم بوده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از باکیفیت‌ترین عسل‌های تولیدی کشور مربوط به کردستان است، یادآور شد: تولید گرده گل، بره موم و زهر زنبور عسل از دیگر فرآورده‌هایی است که در این استان تولید می‌شود.

 مدیر امور طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال بیش از یک هزار و ۸۰۰ تن عسل در این استان  تولید شده است و به دلیل خشکسالی،  میزان تولید عسل در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه تا چهار درصد کاهش داشته است.

کردستان با بیش از سه میلیون هکتار مساحت، دارای یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع، ۳۰۰ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مزارع مناسب برای زنبورداری است.

کردستان یک میلیون و ۱۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۷۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود و ۳۵۰ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۲ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است.

از ۷۷۳ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان ۶۷۸ هزار هکتار دیم و ۹۵ هزار هکتار هم آبی است.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار واحد دامی، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد.

جمعیت بهره بردار کشاورزی استان ۱۱۵ هزار نفر است که سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند بیش از ۴۰۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تن است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com