بوقلمون صنعتی نو پا، اما سود آور

بوقلمون صنعتی نو پا، اما سود آور
وجه تسمیه
با ریشی گوشتی که از زیر نوک و برآمدگی که از بالای نوک آویزان شده از دیگر پرنده‌ها متمایز است، اگر بخواهید بدانید چرا در فارسی بوقلمون صنعتی نو پا، اما سود آوربه آن بوقلمون می‌گویند داستانش این است که بوقلمون در ادبیات ما به معنای پارچه دیبا‌ای است که، چون در مقابل خورشید قرار می‌گیرد به رنگ‌های گوناگون در می‌آید این پرنده عجیب هم وقتی هیجان زده می‌شود پوست برهنه گردن و سرش از خاکستری به قرمز، سفید و آبی تغییر رنگ می‌یابد و به همین دلیل به آن بوقلمون می‌گویند مانند هنگامی که ما آن‌ها را در سوله هایشان دیدیم و شاهد این تغییر رنگ از خاکستری به قرمز و آبی بودیم.

ارزش غذایی بوقلمون
در خصوص گوشت بوقلمون باید بدانیم ۴۰% آن قرمز است و ۶۰ درصدش گوشت سفید پس می‌تواند برای ذائقه‌های مختلف مناسب باشد.
معاون مدیریت امور طیور سازمان جهاد کشاورزی می‌گوید گوشت بوقلمون به خاطر بافت ویژه‌ای که دارد هنگام پخت حجم خود را از دست نمی‌دهد.
آقای فخارپور در خصوص خواصش هم می‌گوید: این گوشت گوشتی معجزه گر است که حاوی ویتامین و مواد معدنی از جمله ویتامین‌های ب ۶ ب ۱۲ نیاسین و روی است. او همچنین می‌افزاید بوقلمون برای کمک به بیماران دیابتی، بهبود عملکرد روده ها، کاهش کلسترول بالا، کاهش بی خوابی و دوران بارداری مناسب است.

ظرفیت‌های استان در بخش تولید بوقلمون
امروز در استان کرمانشاه حدود ۱۲ واحد صنعتی تولید بوقلمون فعال است که ظرفیت تولید ۶۰ هزار قطعه در سال را دارند البته این واحد‌های صنعتی جدا از واحد‌های روستایی است که در استان در حال توسعه می‌باشند. اقای قبادی در باغی در حوالی شهرستان سنقر یک واحد صنعتی۱۵ هزار قطعه‌ای تولید بوقلمون راه اندازی کرده و می‌گوید جوجه‌ها را به صورت یک روزه از یکی از شهر‌های شمالی کشور به اینجا منتقل می‌کند تا به وزن دل خواه برسند.
او می‌گوید این صنعت یک صنعت نوپا است که توجه به آن می‌تواند درآمد و اشتغال مناسبی را برای تولید کنندگان به همراه داشته باشد. در مزرعه‌ای او هم اکنون هفت نفر مشغول به کارند و توانسته است بازار مناسبی را برای فروش محصولاتش در استان‌هایی، چون تهران، زنجان، کردستان، همدان، ایلام و لرستان ایجاد کند.
این تولید کننده بوقلمون به آن‌هایی که قصد وارد شدن به این صنعت را دارند توصیه می‌کند در ابتدا از تعداد کم شروع کنند چیزی حدود دو هزار قطعه و رفته رفته تعداد آن‌ها را بیشتر کنند چرا که اگر تجربه‌ی کافی نداشته باشند و از تعداد زیاد شروع کنند ممکن است دچار ضرر شوند.

وضعیت واحد‌های روستایی
اقای کرمی راهبر توسعه و تولید واحد‌های بوقلمون روستایی در استان کرمانشاه است که می‌گوید به کمک بنیاد برکت در حال راه‌اندازی هزار واحد روستایی پرورش بوقلمون در استان کرمانشاه هستند.
به گغنه وی تا پایان سال ظرفیت تولیدات بوقلمون استان از ۶۰ هزار تن به ۱۵۰۰ تن در سال خواهد رسید و همچنین برای هزار نفراز روستائیان اشتغال ایجاد خواهد شد.

زنجیره‌ای کامل از تولید تا مصرف بوقلمون در استان کرمانشاه در حال شکل گیری است
برای تهیه خوراک مورد نیاز بوقلمون یک واحد تولید خوراک بوقلمون در شهرستان کنگاور بعد از رکودی چند ساله فعال شده است و به واحد‌های روستایی خوراک دام طیور عرضه می‌کند.
آقای حسین آبادی مسئول این واحد تولید خوراک بوقلمون می‌گوید هم اکنون ۱۰ نفر در واحد ما مشغول به کار هستند و در نظر داریم با توسعه آن برای افراد بیشتری اشتغال ایجاد کنیم.

از طرفی یک جوان کرمانشاهی توانسته است برای اولین بار در کشور با روش کشت هیدروپونیک خوراک دام و طیوری تولید کند که چهل درصد نیاز به سویا را جبران می‌کند. او در سالنی مجهز به کمک راهبر تولید بوقلمون استان از طریق رشد جوانه‌های گندم در محیط گلخانه و طی فرایندی خاص توانسته عملیات تولید خوراک دام را به این روش نوین به ثمر برساند و هم اکنون به واحد‌های کوچک اطراف خدمات ارائه می‌دهد، اما برای تولید انبوه نیازمند حمایت است.
او می‌گوید توسعه این کشت در کشور می‌تواند تحولی بزرگ در این صنعت با توجه به نیاز فراوان کشور به واردات سویا فراهم کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه می‌گوید: کرمانشاه به عنوان پایلوت کشوری پرورش بوقلمون در واحد‌های کوچک روستایی انتخاب شده است.
آقای حاتمی می‌افزاید: ما در حال ایجاد یک زنجیره کامل تولید تا مصرف بوقلمون در استان کرمانشاه هستیم و تا پایان سال کشتارگاه صنعتی ۲۶ هزار قطعه‌ای را به کمک بخش خصوصی در شهرستان کنگاور راه اندازی خواهیم کرد.
همچنین در کنار این واحد قرار است صنعت بسته بندی بوقلمون در همین شهرستان ایجاد شود تا به صورت بسته بندی محصول بوقلمون به بازار‌های هدف داخلی و خارجی ارسال شود.
به گفته مسئولان بخش طیور قرار است به کمک بخش خصوصی در آینده کارخانه جوجه کشی هم در استان احداث شود که به این ترتیب زنجیره تولید تا مصرف کامل خواهد شد.

اهمیت تشکل زنجبره تولید تا مصرف در استان
تشکیل این زنجیره در سال جهش تولید می‌تواند کاهش قیمت تمام شده، حذف واسطه‌ها و بهره مندی تولیدکنندگان از ارزش افزوده فعالیتشان یعنی از مرحله تامین نهاده تا بازار را به همراه داشته باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com