باردار شدن دوباره گاوها بعد از 82 روز

باردار شدن دوباره گاوها بعد از 82 روز
با فرض اینکه بارداری 283 روز به طول بیانجامد، اگر گاوی که در اول ماه آوریل زایمان کرده باشد بخواهد سال بعد نیز در 1 آوریل زایمان کند، فقط 82 روز وقت دارد که خود را تقویت ، شیردهی را آغاز و چرخه تولید مثل را بپیماید تا گاوهای نر با آنها دوباره لقاح کنند. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا در طول این مدت گاوها آماده تولید مثل می شوند؟
وضعیت گاو اولین مشخصه موفق بودن در فصل جفت گیری است. به همین دلیل است که گاوداران با شروع فصل پاییز روی وضعیت بدنی گاو تمرکز می کنند.

کتاب جیبی منابع جامع مدیریت (IRM Pocket Reference) که مرجعی مهم برای مدیریت گاوداران است یادآور می شود که گاوها با نمره وضعیت بدنی 3 یا کمتر نمی توانند دوباره باردار شوند . گاوهایی با نمره وضیعت بدنی 3 یا کمتر چربی بسیار کمی دارند یا اصلا چربی ندارند و استخوان پشت، باسن و دنده های آنها مشخص است و در موارد حادتر این گاوها بسیار لاغر هستند. این گاوها برای بارداری مجدد مناسب نیستند و اگر مشخص بودن استخوان ها در کل گله مشاهده شود، باید حتما و خیلی زود از متخصصان در این رابطه کمک گرفت.
مواد مغذی کم ومشکلات سلامتی ناشی از آن مبنای این مشکل هستند و باید برای اصلاح مشکلات اقدامات سریع انجام شود. با این حال، این موضوع مورد بحث نیست . باید روی گاوهایی تمرکز کنیم که می خواهند به زودی با یک گاو نر تلقیح شوند.
وضعیت بدنی به تدریج تغییر می کند. اگر گاوها به درستی خوراک دهی شوند می توانند از نمره وضعیت بدنی 4 به نمره 5 یا 6 برسند. اگر فصل بهار برای آنها به خوبی بگذرد، قطعا می توانند به نمره وضعیت بدنی 4 برسند. پس باید مطمئن شوید که مدیریت چراگاه در فصل بهار خوب باشد.
گاوهایی با وضعیت بدنی متوسط، با نمره وضعیت بدنی 5 یا 6، دنده های قابل مشاهده ندارند و استخوان پشت و لگن بدون اینکه خیلی مشهود باشند کمی نرم تر هستند. در این صورت گاوها از نظر فیزیکی  متناسب و به خوبی و آگاهانه حرکت می کنند.

این نوع گاو نتیجه مدیریت خوب و ژنتیک مناسب است. قطعا نوع گاو دقیقا نوع عملیات انجام شده در مورد آن را نشان نمی دهد، اما ارزیابی وضعیت بدنی قبل از بارداری نشان می دهد که محیط گاوداری یک گاودار به چه صورت بوده است. گاوهایی با نمره وضعیت بدنی 5 یا 6 تضمین می کنند که میزان بارداری در آنها خوب است و قطعا ارزش تلاش های دامدار را داشته اند.
 
اساسا گاودارها باید میزان تلاش و هزینه مورد نیاز را به گونه ای  ارزیابی کنند که نمره وضعیت بدنی 5 یا 6 حفظ شود. در این صورت، دامدارها می توانند به دنبال تغییرات مدیریتی یا ژنتیکی باشند تا تلاش و هزینه ها را کاهش دهند. 
کتاب IRM Pocket Reference یادآور می شود که میزان باروری برای گاوهایی با نمره وضعیت بدنی 5 باید تقریبا 86 درصد و برای گاوهایی با نمره وضعیت بدنی 6، تقریبا 93 درصد باشد.
با شروع فصل سرما نیز وضعیت به همین صورت است. فراموش نکنید گاوهایی که با محیط تولید و پرورش مناسب تنظیم شده باشند، چرخه تولید مثل یا فاصله بین دو زایمان 365 روزه دارند، یا به بیان دیگر، هرسال به موقع زایمان می کنند. گاوهایی که با محیط تولید و گاوداری سازگاری ندارند این چرخه تولید مثل را دنبال نمی کنند.
 
گاوها از خوراک موجود استفاده می کنند تا بعد از زایمان بدن خود را تقویت کنند، شیردهی را آغاز کنند و به صورت روزانه برای گوساله شیر تولید کنند. آنها تا زمانی که این دو مرحله را طی نکنند برای سال بعد گوساله زایی ندارند، به همین دلیل است که اگر گاو خوراک مقوی نداشته باشد، میزان تولید مثل سالانه خوبی نیز ندارد.
 گاودار اگر قبل از زایمان گاو خوراک مغذی به گاو ندهد، بعد از زایمان برای جبران کمبودها کار بسیار سختی دارد. گاوها نیاز دارند تا با محیط وفق داده شوند و هدف این است که گاوها بتوانند هر سال در زمان مناسب زایش، گوساله زایی داشته باشند.
کلام آخر این بحث ساده است: گاوها نیاز دارند تا قبل از زایش برای بارداری مجدد آماده شوند. باید وضعیت بدنی آنها مناسب باشد.
نکته پایانی: این امر در مورد گاوهای نر نیز صادق است زیرا باید با شرایط بدنی گاوهای ماده هماهنگ باشد.
 


 
نظرات شما
  •  

    رسول میری گفت : ۹۷/۰۹/۱۵

    سلام.منو هم به تشکیلاتتان اضافه کنید

    پاسخ...
  •  

    پیمان صفری گفت : ۰۲/۰۱/۱۰

    الان دو ماهه آمپول مصنوعی به گاو تلقین کردم ولی گاو داره لاغر میشه دلیلش چیه

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com