انتقاد تند حجتی از وابستگی شدید ایران در صنعت دامپروری

انتقاد تند حجتی از وابستگی شدید ایران در صنعت دامپروری
محمود حجتی در نشست با معاونین خود و روسای مؤسسات تحقیقات کشاورزی با بیان اینکه وابستگی صنعت دامپروری کشور به خارج روزبه‌روز بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: در ۵۰ سال پیش صنعت دامپروری کشور کاملاً بومی بود و همه تولیدات آن نظیر پشم در صنعت فرش و منسوجات استفاده و موجب افزایش درآمد و اشتغال در کشور می‌شد.
وی با اشاره به اینکه در صنعت دامپروری از دیگر کشور‌ها مانند آمریکا الگوگیری شده است، اظهار داشت: این الگوگیری به خاطر تفاوت اقلیم غلط است و باید اصلاح شود.
*در صنعت طیور دنباله‌رو آمریکا شده‌ایم!
حجتی بابیان اینکه در صنعت طیور دنباله‌رو آمریکا شده‌ایم، یادآور شد: اروپائیان مانند ما به خاطر محدودیت‌های اقلیمی امکان تولید کنجاله سویا را نداشتند و برای کاهش وابستگی، کنجاله کلزا را جایگزین کنجاله سویا در تغذیه طیور کردند، اما با این موضوع در کشور ما مخالفت شد.
وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت انجام مطالعات و تحقیقات کاربردی برای کاهش وابستگی صنعت دامپروری کشور به خارج با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و اقلیمی تأکید کرد و افزود: برای پایداری تولید انواع گوشت دام و طیور و لبنیات در کشور، توسعه پرورش دام‌های پربازده و به‌کارگیری روش‌ها و یافته‌های جدید در تأمین خوراک دام در داخل ضروری است.
وی با اشاره به جایگزینی کاه حاصل از گندم دیم به‌جای یونجه و جایگزینی خصیب جو به جای ذرت علوفه‌ای در تغذیه دام‌ها در یک واحد دامداری پیشرو در استان تهران گفت: با این اقدام ضمن بهره‌گیری از گیاهی که با استفاده از آب باران تولید می‌شود، شیر تولیدی و ارزش غذایی آن در این واحد دامداری افزایش‌یافته و لازم است محققان ما با مطالعه و بهره‌گیری از تجارب داخلی و بین‌المللی در زمینه جایگزینی نهاده‌های موردنیاز صنعت دامپروری با توجه به ظرفیت‌های بومی و در سازگاری با اقلیم تلاش کنند.
*در کشور ما ارزش اقتصادی دام منحصر به گوشت آن شده است
حجتی بابیان اینکه در طبیعت هیچ‌چیز دورریختنی نیست، یادآور شد: ارزش اقتصادی دام در کشور ما بیشتر به گوشت آن منحصر شده است درحالی‌که در کشور‌های پیشرفته از همه اجزای دام در صنایع مختلف استفاده می‌شود و تولیدکنندگان از ارزش‌افزوده این فعالیت اقتصادی بهره‌مند می‌شوند.
وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم ترسیم نقشه راه صنعت دامپروری کشور تأکید کرد و خواستار تسریع در انتقال‌یافته‌های تحقیقاتی مانند استفاده از سرشاخه‌های نیشکر و خرما برای تأمین خوراک دام و صنعتی سازی و ترویج این تحقیقات شد.
حجتی در ادامه این نشست، توسعه جنگل‌های دست کاشت در مناطق مستعد را برای حفظ پوشش گیاهی کشور ضروری عنوان کرد و افزود: در مناطقی که میانگین بارش بالای ۳۰۰ میلی‌متر دارند، امکان ایجاد جنگل‌های دست کاشت، زراعت چوب و گیاهان دارویی وجود دارد و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های یادشده می‌توان به اقتصاد و اشتغال این مناطق کمک کرد.
وی خاطرنشان ساخت: امکان زراعت چوب در اراضی منابع طبیعی در مناطق مستعد به‌ویژه اراضی شیب‌دار وجود دارد و به این موضوع باید بیشتر پرداخته شود.
*برای جلوگیری از غارت جنگل‌ها، تعرفه واردات چوب را کاهش دادیم
حجتی با اشاره به کاهش واردات چوب به کشور گفت: به‌منظور کاهش فشار و غارت جنگل‌ها توسط سودجویان، تعرفه واردات چوب کاهش یافته است و برای واردات آن ارز نیمایی اختصاص می‌یابد.
وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت مشتری محوری در انجام تحقیقات کشاورزی تأکید کرد و گفت: ایران در گیاهان دارویی ظرفیت‌های بی‌نظیر و منحصربه‌فردی دارد و لازم است در زمینه توسعه گیاهان دارویی متناسب با اقلیم‌های مختلف و فرآوری گیاهان دارویی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com