رییس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن خبر داد؛
افزیش ۱۰۰ درصدی حذف گله های مرغ تخمگذار

افزیش ۱۰۰ درصدی حذف گله های مرغ تخمگذار
رییس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن از افزایش ۱۰۰ درصدی حذف گله‌های مرغ تخمگذار نسبت به ماه گذشته خبر داد و گفت: اتحادیه مرکزی مرغداران میهن به نشانه اعتراض به سیاستگذاری‌ها و عملکرد وزارت جهاد کشاورزی از کمیته صادرات تخم مرغ خارج شد.

پس از اصلاح نظام یارانه در اردیبهشت ماه سال جاری و تعیین قیمت مصوب برای برخی از کالای اساسی از جمله تخم مرغ، دولت به مرغداران وعده حمایت داد.

اما با گذشت حدود ۸ ماه از اجرای اصلاح نظام یارانه‌ای و تعیین قیمت دستوری برای تخم مرغ، به گفته فعالان صنعت مرغ تخمگذار، نه تنها حمایتی صورت نگرفته بلکه این صنعت با مشکلات ناشی از اصلاح نظام یارانه‌ای ر‌ها شده است.

چندی پیش اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، به اقتصاد آنلاین اعلام کرد که میزان زیان مرغداران از زمان اصلاح نظام یارانه‌ای به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این زیان هر روز در حال افزایش است.

این اتحادیه هشدار داد، حذف گله‌های مرغ تخمگذار به دلیل تداوم زیان آن‌ها و عدم توان مالی مرغداران برای تأمین هزینه‌های تولید آغاز شده است.

امروز حمیدرضا کاشانی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین از افزایش ۱۰۰ درصدی حذف گله‌های مرغ تخمگذار نسبت به ماه گذشته خبر داد.

به گفته وی مبادرت مرغداران به حذف گله‌ها به دلیل عدم توان مالی آن‌ها برای نگهداری گله‌ها است.

کاشانی تصریح کرد: زیان مرغداران به سطحی رسیده که بسیاری از آن‌ها امکان مالی برای ادامه تولید را ندارند و حذف گله تنها گزینه پیش روی مرغداران است.

زیان ۱۵ تا ۱۶ هزار تومانی تولید هر کیلوگرم تخم مرغ برای مرغدار

وی با تأکید بر اینکه هزینه تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ برای مرغداران ۵۰ هزار است، گفت: قیمت خرید هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری ۳۴ تا حداکثر ۳۵ هزار تومان است که به معنی زیان ۱۵ تا ۱۶ هزار تومانی تولید هر کیلوگرم تخم مرغ برای مرغدار است.

کاشانی در پاسخ به چرایی افزایش قابل توجه زیان مرغداران تخمگذار، اظهار کرد: بخشی از این زیان نتیجه قیمت دستوری است که با هزینه تمام شده تولید مطابقت ندارد و بخش دیگری از این زیان، مربوط به محدود شدن بازار مصرف است.

وی افزود: برخلاف وعده مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، در چند ماه اخیر سطح دخالت این وزارتخانه در تولید و تنظیم بازار افزایش یافته است، از جمله اجبار تجار برای دریافت مجوز صادرات از معاونت توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با بروکراسی‌های طولانی و دست و پا گیر همراه است که نتیجه آن کند شدن صادرات و محدود شدن بازار مصرف شده است.

کاشانی همچنین خبر داد: باتوجه به افزایش دخالت وزارت جهاد کشاورزی، به نشانه اعتراض به سیاستگذاری‌ها و عملکرد این وزارتخانه، اتحادیه مرکزی مرغداران میهن از کمیته صادرات تخم مرغ خارج شده و این موضوع را با ذکر دلایل آن به معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن معتقد است وزارت جهاد کشاورزی دچار تسلسلی شده که سالهاست در مدیریت و دخالت‌های بخش دولتی دیده می‌شود.

کاشانی از مهمترین نتایج این دخالت‌ها را نابودی تولید و بازار بدون ثبات برشمرد که اکنون شاهد آن هستیم.


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com