افزایش مجدد قیمت خوراک دام

افزایش مجدد قیمت خوراک دام
بلاتکلیفی محموله‌های وارداتی خوراک دام و طیور در گمرک باعث شده کشورهای صادرکننده این کالاهای اساسی را به مشتریان دیگر بفروشند.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران از بلاتکلیفی و افزایش مجدد قیمت‌ نهاده‌ها در بازار خبر داد و گفت: بلاتکلیفی محموله‌های وارداتی خوراک دام و طیور در گمرک باعث شده کشورهای صادرکننده این کالاهای اساسی را به مشتریان دیگر بفروشند.
سعید سلطانی اظهار کرد: به دلیل ترخیص نشدن بخشی از نهاده‌های تولید که در گمرک بلاتکلیف مانده‌ بازار نهاده همچنان با نوسانات متعددی مواجه شده است؛ به گونه‌ای که هر کیلوگرم ذرت به 1180 تومان و هر کیلوگرم جو به بیش از 660 تومان افزایش یافته است.
وی افزود: گرچه قیمت سویا با کاهش نسبی به کیلویی 1500 تومان رسیده و سبوس نیز با همان قیمت کیلویی 272 تومان قبلی عرضه می‌شود اما کارخانه‌های توزیع‌کننده سبوس در تحویل این کالای اساسی تعلل می‌کنند که در کنار کمبود دیگر نهاده‌های تولید، بازار خوراک دام و طیور را با مشکل مواجه کرده است.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ادامه داد: کشتی‌های حامل نهاده‌های تولید بعضا ماه‌هاست در مرزهای جنوبی کشور بلاتکلیف مانده‌ که سبب شده برخی از آن‌ها به دیگر مشتریان و همسایگان مرزی کشور فروخته شوند اما در این میان واردکنندگان داخلی متضرر می‌شوند چراکه باید جریمه تاخیر در تخلیه محموله یا دموراژ آن را بپردازد.
سلطانی گفت: در هفته‌های اخیر بخشی از محموله‌های حاوی نهاده‌های تولید با ارز آزاد ترخیص شد تا بازار با کمبود مواجه نشود اما همین ارز آزاد باعث شد افزایش قیمت خوراک دام و طیور ادامه داشته باشد.
وی تاکید کرد: گرچه مسئولان دولت در پی یافتن راهی برای اجرای قانون و حل مشکلات تولیدکنندگان هستند اما برای پایان دادن به نوسانات بازار نهاده‌ها باید هر چه سریع‌تر راه حلی پیدا کرد تا نهاده‌های بلاتکلیف در گمرک ترخیص شوند.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران خاطرنشان کرد: در سال گذشته نهاده‌های تولید از جمله ذرت، سویا، جو و سبوس با ارز مرجع به کشور وارد می‌شد اما دولت در تنظیم بودجه 91 ارز را تک نرخی و به قیمت 2470 تومان تعریف کرده است.
سلطانی ادامه داد: دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت این کالاهای اساسی و فرآورده‌های پروتئینی سیاستی اتخاذ کرد تا مابه‌التفاوت قیمت ارز تک نرخی امسال را با ارز مرجع 1226 تومانی به عنوان یارانه به واردکنندگان بدهد؛ به گونه‌ای که پس از وارد شدن نهاده‌های تولید واردکنندگان می‌توانند به وزارت تجارت مراجعه و یارانه خود را دریافت کنند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com