افزایش قیمت مرغ در آستانه ماه رمضان

افزایش قیمت مرغ در آستانه ماه رمضان
منحنی تار عنکبوتی یا همان عدم تناسب در عرضه و تقاضا به علت نوسان شدید قیمتی بار دیگر مرغ را در دیگ افزایش قیمت سرخ کرده‌است. افزایش هزینه‌های تولید در پی اجرای فاز دوم هدفمندی و دخالت دولت در تنظیم این بازار از عوامل اصلی افزایش قیمت مرغ است.
بر خلاف اظهارات چند هفته گذشته مسئولان و دست اندرکاران بخش خصوصی تنظیم بازار، مبنی بر اینکه کالاهای اساسی تا سه ماه پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با افزایش قیمتی روبرو نمی‌شوند اما ظاهرا این موضوع در مورد گوشت مرغ چندان اجرایی نبوده‌ است.
بنابر آمار بانک مرکزی قیمت هر کیلو مرغ در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۳ درصد و نسبت به یک ماه گذشته ۴دهم درصد افزایش قیمت داشته‌ است.
بر پایه این گزارش افزایش قمیت مرغ در سال ۹۳ در حالی حرکت خزنده خود را آغاز کرد که پس از پایان تعطیلات نوروزی، مرغ در فروشگاه‌های کلان شهر‌ها با نرخ کیلویی ۷۱۰۰ تومان عرضه شد.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفت‌و گو با خبرگزاری‌ها، با تاکید بر اینکه در وضع کنونی اگر بهای مرغ کمتر از ۷۲۰۰ تومان باشد، سودی برای تولید کنندگان نخواهد داشت اظهار کرد: اجرای فاز دوم هدفمندی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی هزینه تولید یک کیلو مرغ را بالا برده‌ است.
او با بیان اینکه افزایش هزینه‌های تولید چاره‌ای جز بالا بردن نرخ این ماده غذایی برای تولید کننده مرغ باقی نگذاشته‌است افزود: اگر دولت قمیت ثابت سالانه برای مرغ در نظر بگیرد و تولید کننده از فروش محصول خود با قیمت مناسب مطمئن باشد؛ می‌توان بدون نوسان قیمت، تولید را نیز افزایش داد.
این گزارش می‌افزاید:یکی از تولید کنندگان مرغ با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه مرغداری‌ها مربوط به دانه مرغ است اضافه کرد: متاسفانه بالا رفتن نرخ ارز موجب شده تا نهاده‌های دامی با قیمت‌های بسیار بالاتر به دست تولیدکننده مرغ رسد.
گرانی گوشت قرمز موجب گرانی مرغ هم شد
یکی از فعالان اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه با گران شدن گوشت قرمز موجب بالا رفتن میزان مصرف گوشت مرغ شده‌است اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر قمیت گوشت قرمز با رشد مواجه بوده و همین موضوع تقاضا برای مصرف گوشت مرغ را افزایش داده‌است.
او بر این باور است که میزان تولید گوشت مرغ به خاطر افزایش هزینه‌های تولید چندان افزایش نیافته بلکه مانند گذشته برای تولیدکننده مقرون به صرفه هم نباشد.
از سوی دیگر یک تولید کننده مرغ دلایل اصلی افزایش قمیت این ماده غذایی را گرانی سویا به عنوان یکی از خوراک اصلی مرغ اعلام می‌کند و می‌گوید: شرکت پشتیبانی دام این نهاده را به صورت ارزان قیمت در اختیار مرغداران قرار نمی‌دهد.
محمد یوسفی رئیس انجمن مرغداران گوشتی هم با تاکید بر افزایش قیمت تمام شده مرغ پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: با افزایش هزینه‌های تولید در فاز دوم، اکنون تولید هر کیلو مرغ با ۱۰۰۰ تومان زیان برای تولید کننده به بازار عرضه می‌شود.
او قیمت مرغ معامله شده در مرغداری‌ها را ۴ هزارو ۶۰۰ تومان، مرغ گشته در مراکز عمده فروشی ۶ هزارو ۳۵۰ تومان و مرغ در مراکز خرده فروشی را ۶ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کردو گفت: وضع تولید مرغ در کشور مناسب و مازاد بر مصرف است که در این زمینه هیچ کمبودی وجود ندارد.
او بر این باور است برای کاهش و ثابت نگه داشتن قیمت مرغ باید نرخ تمام شده تولید هر کیلو گوشت مرغ برای تولید کننده مناسب شود و در غیر این صورت افزایش قیمت‌ها انتظار بی جایی نیست البته دولت برای جلوگیری از وارد شدن فشار بر مردم تا کنون با سیاست‌های دستوری سعی در ثابت نگه داشتن قیمت‌ها داشته است.
تلاش دولت برای ثابت نگه داشتن و کاهش قمیت مرغ تا زمانی که هزینه‌های تولید برای تولید کننده مقرون به صرفه نباشد راه به جایی نخواهد برد اما آن چیزی که در حال حاضر مهم است این است که دولت در آستانه ماه مبارک رمضان چه برنامه‌‌ریز‌ی‌هایی برای جلوگیری از افزایش قیمت مرغ دارد و آیا در این ماه مبارک روزه‌داران می‌توانند مرغ مورد نیاز خود را با قیمت مناسب بر سر سفره‌های افطار بیاورند؟
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com