در دو ماه گذشته؛
افزایش قیمت نهاده‌ها، قیمت جوجه را افزایش داد

افزایش قیمت نهاده‌ها، قیمت جوجه را افزایش داد
رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یک روزه گفت: در ۲ ماه گذشته، ​قیمت جوجه یک روزه، حدود هزار تومان افزایش داشته­ است که موجب اعتراض بسیاری از مسئولان­­ و تولید کننده‌های مرغ گوشتی شده است.
غلام علی فاروغی ضمن اعلام  این مطلب افزود: ­این افزایش قیمت، فقط ­به دلیل افزایش قیمت نهاده ها­ و اقلامی است که در تولید جوجه یک روزه استفاده می‌شود.
وی گفت: قیمت جوجه یک روزه در سال ۹۵ بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، ­هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شد که تا به امروز تغییر قیمتی در آن اتفاق نیفتاده است در حالی که قیمت نهاده‌ها ­بیش از ۷۰ درصد افزایش داشته و سایر اقلامی که در تولید جوجه یک روزه نیز­ نقش دارد ­­هم تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است.
فاروغی افزود: بر اساس مصوبه پیشین ستاد تنظیم بازار و مواردی که برای قیمت گذاری در آن مصوبه لحاظ شده بود، ­ قیمت جوجه یک روزه باید حدود ۳ هزار تومان باشد.
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفت: از ابتدای امسال تولید کننده‌های جوجه یک روزه، ­حدود ۹۰۰ میلیون قطعه جوجه به فروش رساندند که با توجه به اینکه در ۶ ماهه نخست ­سال جوجه یک روزه با میانگین هزار و ۳۰۰ تا هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسید یعنی تولیدکنندگان بیش از ۷۰۰ تومان روی هر جوجه ضرر کردند، یعنی عددی حدود ۶۳۰ میلیارد تومان ضرر در بخش مرغ مادر!
فاروغی افزود: اما جالب اینجاست که تا امروز هیچ کدام از مسئولان مربوطه ­­­به تولیدکننده‌های جوجه یک روزه نگفتند ­با این شرایط­ چرا­ جوجه ­را ارزانتر از قیمت تولید به بازار عرضه می‌کنند، اما حالا که از سر ناچاری تولیدکننده‌ها کمی قیمت خود را افزایش داده اند توجه همه به این موضوع جلب شده است.
وی تاکید کرد: حتی در حال حاضر هم میانگین فروش جوجه یک روزه در ۹ ماهه اخیر هزار و ۳۰۰ تومان است یعنی هنوز تولیدکننده‌ها در حال ضرر هستند که با ادامه این روند ممکن است بسیاری از واحدها، ​ توان ادامه تولید را نداشته باشند.
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفت: البته بر اساس آمار‌هایی که ما از واحد‌های تولیدی گرفته ایم برای تامین بازار شب عید میزان تولید جوجه یک روزه نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته؛­­ برای مثال در بهمن ۹۶، صد و ۱۰ میلیون جوجه تولید شده بود که امسال با تولید ۱۲۶ میلیون جوجه،­­ تولید کننده‌ها سعی می‌کنند تا نگرانی‌های بازار شب عید را برطرف کنند.
فاروغی افزود: هرچند این تلاش تولید کننده‌ها به دلیل تعهدی است که به دولت دارند، اما قیمت گذاری در بخش تولید مرغ و جوجه غیر ممکن است چرا که بیش از ۲۵ هزار بهره بردار در این حوزه­­ رقابت می‌کنند و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که مسئولان بپذیرند که این حوزه قیمت پذیر نیست و قابلیت قیمت گذاری ندارد.
وی گفت: قیمت گذاری‌هایی که در سال‌های اخیر برای صنعت گوشت مرغ و جوجه انجام شده است هیچکدام عملا نه کاربردی نبوده و نه به واقعیت نزدیک بوده است و تنها مصوباتی بوده است که روی کاغذ باقی مانده اند در حالیکه­­ کشور توان تولید ۳ میلیون تن گوشت مرغ ­­را دارد، اما برنامه ریزی‌های غلطی ­از قبیل همین قیمت گذاری‌های غیر واقعی باعث شده است که فقط ­از ۷۰ درصد این ظرفیت استفاده شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com