اصلاح نژاد ۴۱ هزار راس دام سنگین

اصلاح نژاد ۴۱ هزار راس دام سنگین
نوبخت اژدری از تلقیح ۴۱ هزار راس دام سنگین در این استان با اسپرم نژاد‌های برتر داخلی و خارجی خبر داد و گفت: از این تعداد حدود ۱۲ هزار مورد مربوط به نژاد دومنظوره سیمنتال بوده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به افزایش روزافزون جمعیت و محدودیت منابع طبیعی کشور در بخش تامین نهاده‌های دامی بویژه خوراک دام گفت: این طرح با تامین اعتبارات ملی از محل اعتبارات یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی (اصلاح نژاد دام روستایی) و عقد قرارداد با پیمانکاران واجد شرایط در گله‌های منتخب مردمی در شهرستان‌های استان اجرا شده است.

اژدری گفت: وارداتی بودن بخش قابل توجهی از نهاده‌های موردنیاز، پایین بودن تولید و بازده غذایی دام‌های بومی و اقتصادی نبودن نگهداری آن‌ها برای دامداران برنامه‌ریزی برای افزایش تولید و بهبود بازده غذایی دام‌ها را ضروری کرده است.

وی با اشاره به نیاز‌های مدیریتی بالای دام‌های اصیل و شرایط نامناسب بیشتر دامداری‌های روستایی استان ادامه داد: امکان نگهداری این دام‌ها در واحد‌ها و شرایط روستایی وجود ندارد، بنابراین تولید دام‌های اصلاح شده سازگار با شرایط روستایی و مقاوم به بیماری‌ها یکی از اولویت‌های اصلی و از مهم‌ترین سیاست‌های معاونت بهبود تولیدات دامی استان است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: رکن اصلی اصلاح نژاد دام‌های روستایی و ارزان‌ترین و سریع‌ترین روش استفاده از تکنیک تلقیح مصنوعی و استفاده از اسپرم نژاد‌های پرتولید داخلی و خارجی است که نتاج آمیخته حاصل نسبت به شرایط نامناسب‌تر محیط روستایی سازگار بوده و از تولید و بازده غذایی بالاتری نسبت به مادران خود برخوردار هستند.

استان اردبیل با بیش از پنج میلیون واحد دامی و مراکز تولید همچون مراکز متعدد پرورش دام و طیور، وجود ۲ مجتمع عظیم کشت و صنعت و دامپروری مغان، کارخانه‌های متعدد خوراک دام و طیور، سه باب کشتارگاه صنعتی دام و پنج باب کشتارگاه صنعتی طیور یکی از استان‌های مهم این بخش در رشد اقتصادی کشور است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com