استفاده از ربات ها در تولیدات مرغداری

استفاده از ربات ها در تولیدات مرغداری
ربات ها ضمن کم مصرف بودنشان، به منظور افزایش راندمان در تولیدات مرغداری و در نهایت ارتقاء امنیت و سلامت غذایی آمده اند.
شاید آنها دقیقاً شبیه تصورات ما از آنچه که در فیلم ها دیده ایم نباشند، اما به هرحال ربات ها نقش مهمی در مرغداری ها ایفا می کنند. در واقع با بهبود بهره وری تولیدات، آنها امنیت غذایی مان را بالا می برند، سلامت و رفاه حیوان را افزایش داده و منجر به ایجاد وضعیت کاری بهتر و سوددهی فارم می گردند.
سال گذشته شرکت فرانسوی Octopus Robots دو ربات کاملاً خودکار ارائه داد. این ربات ها که با توجه به مدلشان مرغداری را تمیز و ضدعفونی می کنند و یا بستر طیور را هوادهی می کنند، بسیار شبیه ربات آشغال جمع کن در کارتون "Wall-E" می باشند.  همچنین این ربات ها قابلیت تبدیل به قطعات را دارند و همین ویژگی این قابلیت را ارائه میکند تا به الگوهای مختلف تبدیل شده و وظایف متفاوتی انجام دهند.
علاوه بر کارایی اولیه شان، این ربات ها از طریق سنسورها، دوربین و سیستم های خود قادر به جمع آوری، تحلیل و ذخیرۀ اطلاعات هستند. این ربات ها دائماً مشغول اندازه گیری عوامل محیطی نظیر دما، رطوبت، دی اکسید کربن، و میزان سطح آمونیاک هستند و در صورت بروز مشکل یا تهدیدی هشدار می دهند.
Frederic Pradelle مدیر بازاریابی شرکت Octopus Robots اظهار دارد ربات ها قادرند بسیار کارآمدتر و دقیق تر از انسان کارها را انجام دهند و متعاقباً بیوسکیوریتی را افزایش دهند.
وی اذعان داشت: "شیوع مکرر انفولانزای مرغی، افزایش بیماریهایی که از دام به انسان سرایت می کنند، مقاوم شدن بدن در مقابل داروها، و افزایش خطرات زیست محیطی، همگی دلایل مستحکمی برای لزوم اقدامی سریع و مؤثر هستند. ربات ها با کاهش تماس انسانی با طیور، حذف اشتباهات انسانی و انجام دقیق تر کارها، تبدیل به وسایل و تجهیزاتی مفید شده اند."

سایر توسعات و پیشرفت ها
یکی دیگر از کمپانی هایی که ربات کارآمد برای مرغداری ها ارائه داده Metabolic Robots است. این ربات یک کامپیوتر پیشرفته است که قادر است تمامی وظایف را به تنهایی کنترل، نظارت و مدیریت کند.
و اما این ربات چگونه کار می کند؟ Ziv Dubinksy مدیرعامل کمپانی Metabolic Robots در این خصوص اینگونه توضیح می دهد که کامپیوتر این ربات با بدست گرفتن کنترل خطوط خوراک و تنظیم آن، راندمان خوراک و یکدست شدن طیور را بالا می برد. وی افزود: "این کامپیوتر که در زیرساختارهای موجود نصب می گردد موتورهای خوراک دهی را با الگوریتم خاصی کنترل می کند و از نور و صدا برای کشاندن طیور از ظرف های خالی غذا و آب استفاده می کند."
 
از آنجائیکه راندمان خوراک در فارم های مرغ تخمگذار بالاتر است، این تکنولوژی عمدتاً به منظور استفاده در فارم های مرغ گوشتی تولید و ارائه شده است. Dubinsky بر این باور است که این ربات تغذیه گر با بالا بردن راندمان خوراک، هزینه های مربوط به خوراک را حداقل تا 5 درصد کاهش می دهد و البته در مجموع، صرفه جویی در هزینه ها بسیار بیشتر خواهد بود چرا که طیور با دسترسی بجا و به موقع به خوراک، از سلامت عموم بیشتری هم برخوردار خواهند بود.
الگوی نخستین این ربات، قادر بود که مرغدار را از هرگونه آسیب یا عامل بیماریزایی خبردار کند؛ و این تکنولوژی اکنون پیشرفته تر شده و می تواند نوع آسیب وارده یا عامل بیماریزا را نیز اعلام کند.
Dubinsky توضیح داد: "معمولاً مرغدار یک خطر و آسیب را خیلی دیر متوجه می شود. بنابراین ما نیز تکنولوژی ای را ارائه دادیم که با هشدار زود هنگام نه تنها مرغدار را از آسیب و خطر باخبر میسازد بلکه حتی نوع این خطر و آسیب را هم اعلام می کند تا مرغدار بداند که چه درمان یا راهکاری را بایستی پیش بگیرد. در حال حاضر ما بر روی پروژه ای کار میکنیم که قادر باشد تا در کنار نظارت بر خوراک و سلامت طیور، یک مرغدار رباتیک با نظارت کامل به محیط ، ارائه دهد."
ربات های دیگری با کارآیی های متفاوت وجود دارند؛ از ربات هایی با هوش مصنوعی که قادرند در عرض 3-2 ثانیه گوشت مرغ را از استخوان جداسازی کنند گرفته تا ربات های پرستاری که با اندازه گیری دمای طیور و حرکت آنها قادرند پرندگان بیمار را در گله تشخیص دهند.

آینده  
استفاده از علم رباتیک در صنعت مرغداری هنوز هم در مراحل اولیۀ خود است. Pradell در این باره می گوید: "همانگونه که علم رباتیک صنعت اتومبیل سازی را طی 20 سال گذشته متحول ساخت، صنعت کشاورزی نیز در حال حاضر با ورود به مرحله ای جدید تحت عنوان "تکنولوژی کشاورزی" و "کشاورزی رباتیک" انقلابی جدید خواهد کرد."
سال گذشته Octopus Robots در فرانسه و ایتالیا آغاز به کار کردند و در نظر دارند تا طی چند ماه آتی در کشورهای انگلیس، آلمان، هلند، لاتویا، رومانی، بلغارستان، لهستان و روسیه نیز به کار گرفته شوند و تا پیش از پایان سال نیز وارد خاورمیانه و آسیا شوند. این کمپانی همچنین در افریقای جنوبی نیز به دنبال بازار فروش است.
Pradell اذعان کرد: "ما برنامه ریزی کرده ایم تا طی سالهای 220 تا 2019 میلادی، در امریکا شعبات بیشتری داشته باشیم و می بایست ربات هایی را ارائه کنیم که با قوانین محلی هر ایالت سازگار باشند. در حال حاضر بازاریابی قوی ای را در آنجا آغاز کرده ایم و از این طریق همکاری بسیار نزدیکی با شرکای تجاری و به ویژه با تولیدکنندگان عمدۀ مرغداری در ایالات مختلف خواهیم داشت."
Dubinsky می گوید: از آنجائیکه آزمودن، نتیجه گیری و توسعۀ تکنولوژی که با استانداردهای مختلف سازگار باشد، زمان بر است در نتیجه بازاریابی نیز آرام و تدریجی صورت می گیرد. ربات های متابولیک در سال 2009 میلادی ثبت اختراع شدند و اولین نمونۀ آن در سال 2012 میلادی ارائه شد. دو نمونۀ بتا از آن هست که در فارمی در اسرائیل مشغول فعالیت می باشد. و آزمون های بتا و جمع آوری اطلاعات در 12 موقعیت متفاوت جهانی صورت گرفته که کشورهای اکوادور، استونی، آلمان، و اسرائیل از آن جمله هستند.

در حالیکه ربات Metabolic هنوز رسماً خرید و فروش نشده، اما به خاطر توانایی اش در بهبود راندمان مرغداری به صورت بین المللی شناخته شده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده در کنفرانس علوم مرغداری که سال گذشته در Tel Aviv برگزار شد، با پایین آمدن میزان ضریب تبدیل خوراک در طیور به میزان حداقل 4 درصد ، طیور راندمان بسیار بهتری داشتند.
این کمپانی همچنین موفق شد جایزۀ "برترین" را از "دیدگاه اروپا برای سال 2020 میلادی" از آن خود کند و در "چالش جهانی تکنولوژی خوراک Nutreco" به مرحلۀ فینال راه یابد.
کمپانی Dubinsky در حال حاضر مشغول ثبت سفارشات از خریداران جدید خود می باشد، و همچنین مشغول دو پروژۀ دیگر می باشد: با استفاده از تکنولوژی غیرتهاجمی آزمایشاتی را در هلند به منظور تشخیص جنسیت جوجه قبل از سر در آوردن از تخم انجام می دهد؛ و طرح و برنامه ریزی هایی برای سیستم پرورش حشرات دارد.
از آنجائیکه ضوابط و قوانینی برای اتوماتیک کردن صنعت وجود ندارد، و همچنین زمان می برد تا کشاورزان و مرغداران به تکنولوژی جدید خو بگیرند، نفوذ به بازار اندکی کُند و زمان بر است. Dubinsky در این باره می گوید: "بایستی نیرویی وارد گردد تا تولیدکنندگان صنعت سریع تر به این تکنولوژی ها خو بگیرند، و این می تواند از جانب شرکت های بیمه صورت گیرد که علم رباتیک را کاهندۀ بروز خطرات و تهدیدات می دانند.  Dubinsky اما بر این باور است که ترس از تکنولوژی اشتباه است چرا که اکثر شرکتهای مربوط به صنایع کشاورزی سعی بر این دارند تا ابداعات و اختراعاتی با تکنولوژی بالا بسازند که یاریگر تولید کننده باشد. وی در این خصوص می گوید: حتی اگر روزی ربات درست کار نکرد، مرغداری فقط به همان حالت قبل یعنی پیش از نصب ربات به طیور خوراک می دهد.
از نظر Dubinsky قیمت هم نبایستی مسأله ساز باشد. وی اینگونه توضیح می دهد که Metabolic Robot برای هر مرغداری در حدود 3,000 دلار است اما به طور قابل ملاحظه ای به ازای هر مرغداری گوشتی در هر دوره 16,200 دلار در هزینه های تولیدی صرفه جویی می کند.
Pradelle و Dubinsky هر دو، بر این باورند که ربات های آنها برای وظائف روزمرۀ مرغداری نه تنها تهدیدی ندارند بلکه شرایط کاری را برای همکاران انسان خود بهتر هم میسازند و حتی شرایطی برای آنها ایجاد می سازند تا روی مسائل مهمتر تمرکز کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com