از تخصیص ارز دولتی به نهاده های دامی تا بازار سیاه دلالی در خوراک مرغ

از تخصیص ارز دولتی به نهاده های دامی تا بازار سیاه دلالی در خوراک مرغ
صنعت دام و طیور کشور رابطه مستقیم و چالشی با نهاده هایی دارد که غالب آن ها وارداتی است؛ وابسته بودن صنعت مرغداری به نهاده‌های وارداتی یکی از چالش‌های اصلی این صنعت است به گونه ای که نهاده‌ها و خوراک 70 درصد هزینه تمام شده تولید مرغ را شامل می‌شود.
این در حالی است که بخش عمده‌ای از این نهاده‌ها از طریق واردات تامین می‌شود که به دلیل افزایش قیمت ارز قیمت این نهاده‌ها به شدت رشد کرده و بر قیمت تمام شده تولید مرغ اثر منفی گذاشته است.

عدم ثبات قیمت نهاده ها علت گرانی مرغ
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: قریب به هزار واحد مرغداری در یزد وجود دارد که از این تعداد 800 واحد به‌صورت فعال مشغول به کار هستند که علاوه بر تأمین مرغ مصرفی استان یزد 50 الی 60 درصد مازاد آن به سایر استان‌ها صادر می‌شود.
با اشاره به اینکه قیمت مرغ پایدار نیست و هر روز بر اساس خرید زنده و کشتار قیمت آن تعیین می شود، گفت: قیمت مرغ در حال حاضر باید 9 هزار و 500 تومان باشد اما در مغازه های سطح شهر بالاتر و حتی پایین تر از این قیمت هم به فروش می رسد.
وی در خصوص علت عدم ثبات قیمت مرغ نیز اظهار داشت: برخی از مغازه داران برای اینکه فروش نقدی داشته باشند قیمت را پایین تر می دهند؛ برخی خود، مرغداری و جوجه ریزی دارند و قیمت تمام شده برای آن ها کمتر لحاظ می شود به همین علت قیمت پایین تر می دهند.
رئیس اتحادیه مرغداران استان یزد با بیان اینکه در حال حاضر ماهیانه 2 میلیون قطعه جوجه ریزی در استان یزد انجام می شود، اظهار داشت: اینکه مرغ گرم در شهرهای دیگر چه قیمتی دارد اطلاعی ندارم اما میزان مصرف مرغ استان یزد روزانه 70 تا 80 تن است و حدود 40 درصد مرغ تولیدی استان یزد به شهرهای دیگر صادر می شود.
رئیس اتحادیه مرغداران در رابطه با علت التهابات اخیر قیمت مرغ نیز اظهار داشت: اقلام متعلق به خوراک مرغ مانند ذرت و سویا دو برابر شده و ثبات قیمت ندارد؛ افزایش کرایه، افزایش قیمت دارو و .... نیز باعث شده تا قیمت تمام شده مرغ در کشتارگاه افزایش یابد.

تخصیص ارز دولتی برای واردات نهاده های دامی
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی یزد نیز در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، اذعان داشت:  غالب  نهاده های دامی مورد مصرف دامداری ها و مرغداری های کشور وارداتی است.
«سید حسین بخشایش» افزود: از آنجا که مرغ و گوشت جزو گروه 1 کالایی محسوب می شود برای آن ارز دولتی تخصیص داده شده و نهاده های دامی نیز با ارز دولتی به کشور وارد می شود.
وی خاطرنشان کرد: وزارت جهادی کشاورزی از مرحله اول تخصیص ارز به وارد کننده بر روی روند خرید، واردات و توزیع نهاده های دامی نظارت دارد به گونه ای که با نظارت بر روند کار وارد کنندگان، اطلاعات کامل خریداران نهاده ها از وارد کننده در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار و سپس به استان ارسال می شود و پس از آن نظارت بر توزیع و نحوه قیمت گذاری توسط استان صورت می گیرد.
بخشایش تصریح کرد: در حال حاضر قیمت تعیین شده برای هرکیلو ذرت 1200، هر کیلو جو 1250 و کنجاله 2300 تومان است و این نهاده ها باید با افزایش کرایه حمل و نقل به دست دامدار و مرغداران برسد.
وی در رابطه با علت عدم ثبات قیمت نهاده های دامی نیز گفت: قیمت نهایی برای نهاده های دامی نباید بالاتر از قیمت های تعیین شده به دست مصرف کنندگان برسد اما وجود واسطه ها نامعقول متعدد و خرید خُرد و مدت دار مصرف کنندگان از این واسطه ها باعث می شود تا قیمت تمام شده نهاده ها بالاتر از قیمت تعیین شده باشد.
بخشایش خاطرنشان کرد: توصیه به دامداران و مرغداران این است که خرید خوراک مورد نیاز خود را به صورت کلی و از شرکت تعاونی های معتبر و ترجیحاً اتحادیه های صنفی تهیه کنند و از خرید نهاده های دامی از واسطه ها خودداری کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com