ارز ۴۲۰۰ تومانی شوک قیمتی دارد، اما تورم‌زا نیست

ارز ۴۲۰۰ تومانی شوک قیمتی دارد، اما تورم‌زا نیست
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی در کوتاه مدت شوک قیمتی ایجاد می‌کند، اما این گونه نخواهد بود که به طور مثال با حذف این ارز، قیمت مرغ چهار برابر شود.

محمدرضا قاسمی امروز (چهارشنبه، ۸ دی‌ماه) در تبیین سیاست‌ها و ‌راهبردهای بودجه ۱۴۰۱ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بودجه سندی است که بر تمام شئونات زندگی مردم اثر می‌گذارد، بنابراین افراد باید تحلیل‌ها را بدانند تا بعد دچار شوک نشوند.

وی با بیان اینکه برخی حذف ارز ۴۲۰۰ را موجب تورم می‌دانند و برخی دیگر بر این عقیده نیستند، ادامه داد: در سبد مصرفی خانوار ۴۰۰ قلم کالا وجود دارد که‌ مرکز آمار براساس نرخ رشد افزایش قیمت این اقلام، تورم را محاسبه می‌کنند که از این تعداد کالا، ۱۵ قلم مشمول ارز ۴۲۰۰ تومان می‌شدند.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان افزود: نرخ رشد قیمت این اقلام در چند سال گذشته که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کردند، نه تنها کمتر از بقیه کالاها نبوده، بلکه حتی گاه بیشتر هم بوده است.

وی با اشاره به اینکه همواره قیمت بازاری، تابع قیمت تمام شده نیست و از سوی دیگر قیمت‌های دستوری طی این مدت موجب گرانی مرغ، گوشت و … می‌شد که در جریان تعزیرات، تولید این محصولات کمتر می‌شد، تصریح کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ موجب حذف رانت می‌شود، چراکه تفاوت ارز بازاری و ارز ۴۲۰۰ تومان امروز به جیب یک عده واسطه‌گر و دلال می‌رود.

قاسمی تاکید کرد: البته حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کوتاه مدت شوک قیمتی ایجاد می‌کند، اما این گونه نخواهد بود که به طور مثال با حذف این ارز قیمت مرغ چهار برابر شود و در مجموع توزیع کالا در بازار براساس عرضه و تقاضا به نفع مردم خواهد بود که علاوه بر جلوگیری از ایجاد رانت، مانع افزایش قیمت‌ها می‌شود.

وی با اعتقاد بر اینکه همواره قیمت‌گذاری دستوری موجب کاهش عرضه می‌شود، گفت: اگر قیمت مرغ بعد از حذف ارز یارانه‌ای گران شود، ناشی از خلق پول است، نه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی. واقعیت این است که اکنون ارزش ریال به دلیل حجم پول کاهش یافته است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان در پاسخ به سوال ایسنا، مبنی بر تاثیر ارز ترجیحی بر افزایش نرخ تورم، گفت: محاسبه تورم و بالا رفتن آن ناشی از افزایش مداوم قیمت‌ها است، درحالی که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب تورم نخواهد شد.

دلایل افزایش سن بازنشستگی به ۳۲ سال

وی در ادامه درباره افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۱، توضیح داد: براساس این لایحه از سال آینده سن بازنشستگی از ۳۰ سال به ۳۲ سال افزایش یافت و دیگر زیر ۳۲ سال هیچ کارمندی بازنشسته نمی‌شود.

قاسمی با تشریح دلایل این سیاست، اظهار کرد: همواره صندوق بازنشستگی در نسبت پشتیبانی باید از حقوق‌ هفت نفر کم کند، تا بتواند حقوق‌ یک بازنشسته را پرداخت کند، در حالی‌که این نسبت امروز به ۲.۵ نفر رسیده است و این شرایط موجب شده تا دولت ارقام عجیب و غریبی را به صندوق‌های بازنشستگی پرداخت کند به این دلیل برای تقویت پشتوانه این صندوق‌ها و بالارفتن توان مالی آنها، دو سال به سن بازنشستگی در کشور اضافه شد.

وی به اشاره به دلیل دیگر اجرای این سیاست، گفت: با اجرای این لایحه از ورودی بازنشسته‌ها به بازار کار جلوگیری می‌شود.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان در ادامه درباره اموال مازاد استان و برآورد فروش آنها در لایحه بودجه سال آینده، گفت: در استان اصفهان تا سال ۱۴۰۰ عملکرد فروش اموال مازاد ۴۵ میلیارد تومان است، البته نمی‌توان رقم دقیقی اموال دولتی استان را به طور دقیق اعلام کنیم، اما پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۱ در استان اصفهان حدود ۷۰۰ میلیارد تومان ناشی از فروش اموال به صندوق پیشرفت و عدالت در استان واریز شود.

پیش‌بینی رشد اقتصادی ۸ درصد

وی درباره تاثیر سیاست‌های دولت در بودجه سال آینده برای کاهش نرخ بیکاری، توضیح داد: نرخ بیکاری زمانی کاهش می‌یابد که نرخ رشد اقتصادی داشته باشیم.

قاسمی افزود: برای سال آینده مطابق پیش‌بینی‌های بین‌المللی نرخ رشد اقتصادی ایران ۸ درصد خواهد شود، که این عدد برای استان اصفهان ۷.۴ درصد پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۱ انقباضی است، گفت: تا سال ۱۴۰۰ کسری بودجه دولت ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بود که امسال براساس تراز عملیاتی، کسری بودجه در سال آینده حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است، یعنی به قیمت جاری دولت کسری بودجه را به شدت کاهش داده است

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: ما چاره‌ای نداریم تا مالیات‌ها را افزایش دهیم و افزایش حقوق‌ها آن میزانی که مدنظر مردم است را عملیاتی نکنیم، چراکه تورم ناشی از کسری بودجه است، بنابراین دولت باید به سمتی برود تا بتواند در مدت سه یا چهار سال کسری بودجه را به صفر برساند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم کسری بودجه را به یکباره حذف کنیم موجب فشار به مردم می‌شود، تاکید کرد: هیچ دولتی توانایی این را ندارد که یک شبه و یک ساله کسری بودجه را جبران و حذف کند.

قاسمی با اعتقاد بر ایکه این دولت به راحتی می‌تواند جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد، گفت: افزایش مالیات‌ها در بودجه سال آینده در محل شناسایی فرارهای مالیاتی، دریافت مالیات از خودروهای لوکس و خانه‌های گران خواهد بود و در سال آینده بابت افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه فشار بر مردم بیشتر نخواهد بود.

افزایش سهم درآمدهای مالیاتی استان اصفهان در بودجه ۱۴۰۱
وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، مبنی بر سهم استان اصفهان از وصول درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده، گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ استان اصفهان باید ۳۱ هزار میلیارد تومان مالیات وصول کند که این عدد در بودجه امسال ۱۷ هزار میلیارد تومان بود که بخشی از افزایش مالیات در سال آینده از محل مالیات بر ارزش افزوده به‌صورت ثقلی وصول می‌شود.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان درباره باور برخی که اصفهان میزان بالایی مالیات دریافت و به خزانه واریز می‌کند، تاکید کرد: این برداشت غلط است و در یک برآورد در سال آینده باید ۳۲ هزار میلیارد تومان مالیات در استان وصول شود، درحالیکه هزینه‌های استان بر روی کاغذ ۳۴ هزار میلیارد تومان است و دولت ۲ هزار میلیارد تومان بیشتر از درآمد استان، برای اصفهان هزینه می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد: بودجه ۱۴۰۱ دو نقطه قوت دارد و از یک سو بودجه ضد تورمی است و از سوی دیگر اختیارات استان‌ها را افزایش می‌دهد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com