نایب رئیس کمیسیون کشاورزی:
ارز مورد نیاز واردات نهاده‌های دامی را اختصاص نمی‌دهند

ارز مورد نیاز واردات نهاده‌های دامی را اختصاص نمی‌دهند
تصویر:جلال محمود زاده - نماینده مجلس شورای اسلامی
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بر اساس گزارش های رسیده به کمیسیون نیازمند یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات نهاده های دامی بودیم که تنها یک سوم آن اختصاص داده شده است.
جلال محمودزاده در مورد مسائل ارزی تاثیرگذار در افزایش قیمت مرغ، گفت: تخصیص ارز به واردات نهاده های دامی بسیار کم بوده است. بر اساس گزارش های مستند رسیده به کمیسیون کشاورزی مجلس، تنها ۴۰۰ میلیون دلار ارز به نهاده های دامی تخصیص داده شده، این در حالیست که طبق قانون باید یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ارز به این بخش اختصاص داده می شد. در واقع تنها یک سوم از ارز مورد نیاز به بخش مذکور اختصاص داده شده است.
نماینده مردم مهاباد در مجلس با بیان اینکه «پیش بینی بانک مرکزی تامین نهاده های دامی از ذخایر استراتژیک پشتیبانی امور دام بوده است»، گفت: قطعا این ذخیره استراتژیک کافی نبوده و مشکلات فعلی را به وجود آورده است.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد مشکلات ارز ناشی از صادرات گفت: وقتی صادر کنندگان محصولی را صادر می کنند ارز آن را باید برگردانند اما در شرایط تحریمی فعلی، بانک یا صرافی وجود ندارد که ارز صادر کنندگان ایرانی را به آنها برگرداند. به همین علت صادر کنندگان مجبور می شوند ارزشان را در خارج از کشور و در اختیار وارد کنندگان محصولات قرار دهند تا معادل ارزشان کالا به کشور برگردانند. متاسفانه مسوولان این تبادل را نمی پذیرند و اصرار بر بازگرداندن پول نقد دارند.
وی ادامه داد: صادر کنندگان می گویند بانک یا صرافی برای تبدیل پول نقد معرفی کنید تا ما پول نقد به کشور برگردانیم اما هم اکنون این توان وجود ندارد، پس صادر کنندگان به اجبار ارزشان را در اختیار وارد کنندگان محصولات قرار می دهند تا محصول به کشور برگردد. بانک مرکزی اما در سامانه خود این تبادل را نمی پذیرد و هم اکنون در زمینه مشوق صادراتی مشکلاتی اساسی ایجاد شده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com