اختصاص یارانه به تولیدکنندگان مرغ، قیمت این کالا را کنترل می‌کند

اختصاص یارانه به تولیدکنندگان مرغ، قیمت این کالا را کنترل می‌کند
یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ورود گوشت سفید با ارز آزاد و اختصاص یارانه به تولیدکننده‌ها یا مصرف‌کننده‌ها می‌تواند قیمت مرغ را کنترل کند.
حجت الاسلام احد آزادی‌خواه در مورد علل‌ افزایش قیمت مرغ گفت: بالارفتن قیمت ارز روی افزایش قیمت مرغ تأثیرگذار است اما تنها یکی از علت‌های آن است. قیمت مرغ به دسترسی تولیدکنندگان به نهاده دامی و نهاده‌های دامی به مسئله ارزی وابسته است. اعتقاد من این است که متغیرهای دیگر نیز در افزایش یا کاهش قیمت مرغ دخالت دارد.
این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه «اگر دولت برنامه‌های خود را مدون‌تر کند، وضعیت بهتر خواهد شد» گفت: بعضا دیده می‌شود که واردکننده‌ها درست عمل نمی‌کنند. کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی هم‌اکنون در گمرک‌ها و بندرهای ما پهلو گرفته‌اند و تخلیه آنها مدت‌ها طول می‌کشد. بین واردکننده و بین دولت یعنی بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت تعارضاتی وجود دارد و نتیجه تعارضات این است که یا نهاده‌ها بلاتکلیف بماند و یا به دست دلالان برسد.
نماینده مردم ملایر در مجلس با استناد به مذاکرات کمیسیون کشاورزی با مسئولان ذی ربط اظهار کرد: پیشنهاد ما برای کنترل قیمت مرغ این است که ارز را آزاد کنند و مرغ با ارز آزاد وارد کشور شود و از طرف دیگر یارانه را به مصرف کننده یا تولید کننده بدهند. اگر این اتفاق بیفتد، کنترل قیمت را اجرایی خواهیم کرد.

وی افزود: دولت باید در حوزه مدیریتی خود تحول ایجاد کند. ما در فرآیند تولید یارانه را لحاظ کرده‌ایم. منتها این یارانه به جای غلطی اختصاص پیدا کرده است. ما باید این یارانه را به تولیدکننده اختصاص دهیم. تولیدکننده یعنی مرغدارانی که برابر نظارت صمت و وزارت جهاد تولید مرغ می‌کند و ما این کار را سابقا انجام داده‌ایم و موفق هم شده‌ایم. در این روش رانت به حداقل می‌رسد.
آزادی خواه در پاسخ به این پرسش که چرا یارانه در اختیار تولیدکننده قرار نمی‌گیرد؟ گفت: این کار سخت است. دست زدن به این عملیات نگاه جهادی می خواهد. البته به نظرم آقای خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی جرأت انجام این کار را دارد.
این عضو کمیسیون کشاورزی در پایان گفت: ما تا به حال ارز ۴۲۰۰ تومانی را بدون هیچ گونه تعهدی به واردکننده می‌دادیم و رانت‌های زیادی اتفاق افتاد و ارز کشور رفت و چیزی عاید کشور نشد. علت این بود که ارز را به جایی که باید می‌دادیم، ندادیم. تغییر این ساختارها کار سختی است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com