احتمال کاهش تولید گوشت مرغ

احتمال کاهش تولید گوشت مرغ
در حال حاضر وضعیت بازار مواد غذایی در کشور بی ثبات است و هر روز شاهد نوسان قیمت یا عرضه محصولات هستیم، در حالی که تورم بالا باعث کاهش تنوع مواد غذایی روی سفر مردم شده و تنها توان خرید چند محصول را داشتند به تازگی با تدبیر دولت برای آزادسازی نرخ ارز واردات نهاده ها و کالای اساسی دیگر مردم قادر به خرید آن کالاها هم نیستند.
رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در شرایط کنونی تولید گوشت مرغ به حدود ۱۰۰ میلیون تن رسیده است، گفت: با وجود اینکه همه ساله در تابستان افزایش تقاضا برای گوشت مرغ وجود داشت و میزان تقاضا به بیش از میزان تولید می رسید با این حال امسال به دلیل کرونا تقاضا کمتر از سال های گذشته است، هر چند نسبت به چند ماه پیش افزایش پیدا کرده است.
مهدی یوسف خانی با بیان اینکه در چند ماه اخیر بسیاری از مرغدارها از جوجه ریزی خودداری کرده اند، افزود: در شرایط کنونی تولید نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، زیرا از یک سو قیمت نهاده ها بالا رفته و بسیاری از مرغداری ها به دلیل هزینه بالای نگهداری و پرورش مرغ جوجه ریزی نکرده اند و از سوی دیگر میزان تقاضا کمتر از قبل است به همین دلیل دولت باید سیاست حمایت از تولید را در پیش بگیرد، زیرا در غیر اینصورت میزان تولید روند نزولی خواهد گرفت و در آینده احتمال اینکه در عرضه تاثیر منفی بگذارد هست.
او با بیان اینکه روند کاهش تولید مرغ ممکن است ادامه پیدا کند، افزود: به دلیل اینکه قیمت نهاده ها بالا رفته است از طرف دیگر نرخ گوشت مرغ در مرغداری ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و کمتر از قیمت تمام شده با نرخ نهاده های ارز آزاد است، به همین دلیل صنعت مرغداری در آستانه آسیب قرار گرفته است.
رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان استان تهران با تاکید بر اینکه هزینه هر کیلو گوشت مرغ برای مرغدارها ۱۲۵۰۰ تومان است،  گفت: قیمت سویا نسبت به سال های گذشته تقریبا 4 برابر افزایش یافته است، در واقع پس از اینکه تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات برخی نهاده ها متوقف شد قیمت این محصولات در بازار آزاد به شدت افزایش پیدا کرده برای نمونه قیمت سویا به قیمت ۷۸۰۰ تومان رسیده است و به دلیل این افزایش قیمت بسیاری از واردکننده ها این محصول را نمی خرند. او درباره دلایل عرضه مرغ در بازار بالاتر از نرخ مصوب دولتی گفت: از آنجایی که قیمت تمام شده گوشت مرغ در بازار بالاتر از نرخ دولتی است که هر کیلو گوشت مرغ را ۱۵۷۰۰ تومان تعیین کرده بسیاری از واحدها گوشت مرغ را با قیمت های ۱۷ و ۱۸ هزار تومان عرضه می کنند. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که هنوز مشکلات این بازار وجود دارد و دولت اقدامی برای رفع آن نکرده است، از طرف دیگر دولت هر از چندگاهی جلوی صادرات مرغ را می گیرد و این باعث می شود از سوددهی مرغدارها کاسته شود و آنها تولید خود را کاهش دهند و در نهایت بازار با نوسان همراه شود. بنابراین در شرایط کنونی اگر صادرات مرغ به کشورهای همسایه ادامه داشته باشد بازهم به دلیل گرانی نهاده ها قیمت مرغ گرانتر از قیمت مصوب خواهد ماند، زیرا بسیاری از مرغدارها هزینه بالای را برای تامین نهاده ها می پردازند و عرضه داخلی با این قیمت مصوب صرفه اقتصادی ندارد و مرغدارها ترجیح می دهند تولید خود را کاهش دهند.
حمایت از صادرات مرغ برای نجات صنعت مرغداری
در حال حاضر مرغدارها نمی توانند مرغ های خود را برای زمان طولانی تری نگه دارند، زیرا شرکت پشتیبانی بر خلاف تکالیف قانونی مرغ زنده را از تولید کنندگان خریداری نمی کند و بیشتر لاشه مرغ هایی که وزن آنها زیر 2 کیلو است را از کشتارگاه می خرد و اگر مرغدار، مرغ را نگهدارد وزن مرغ ها بالا می رود و اگر بخواهد بفروشند باید با نازل ترین قیمت به دلال ها بفروشد. از این رو در این شرایط واسطه ها وارد عمل می شوند.
رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تاکید بر اینکه روزانه 7 هزار تن گوشت مرغ در کشور مصرف می شود، گفت: در شرایط عادی کشور در سال به 2 میلیون و 400 هزار تن نیاز دارد، با توجه به شیوع کرونا در شرایط کنونی کمتر از 10 هزار تن گوشت مرغ به کشورهای همسایه صادر می شود، در حالی که این میزان صادرات تنها 10 درصد از رکورد صادرات ایران در سال های گذشته است، زیرا دو سال پیش ایران حدود 150 هزار تن گوشت مرغ صادرات می کرد.
برومند چهارآئین با تاکید بر اینکه در حال حاضر میزان تولید بیش از تقاضای داخلی است، گفت: با توجه به اینکه تولید گوشت مرغ نسبت به سال های گذشته کاهش یافته و از طرف دیگر تقاضا هم خیلی کمتر شده است صادرات 10 هزار تن گوشت مرغ تاثیری بر قیمت آن در بازار داخلی نخواهد داشت، زیرا این میزان صادرات در برابر میزان تولید داخلی بسیار ناچیز است. از این رو دولت باید در بخش صادرات حمایت های لازم را داشته باشد و از طرف دیگر قیمت نهاده ها با وجود وعده مسئولان تغییری نکرده است.

 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com