احتمال شیوع تب کریمه کنگو در مازندران

احتمال شیوع تب کریمه کنگو در مازندران
سرپرست دامپزشکی مازندران با اشاره به احتمال شیوع تب کریمه کنگو در استان از مردم خواست از خرید گوشت قرمز فاقد مهر کشتارگاهی و تاریخ کشتار خودداری کنند.

حمزه آقاپور کاظمی با توجه به گرم شدن هوا و احتمال شیوع بیماری افزود: تاکنون گزارشی از ابتلاء به بیماری در استان دریافت نشده است گفت: مردم در خرید گوشت قرمز از قصابی‌ها حتماً به مهر و تگ کشتارگاهی دقت و از خرید گوشت قرمز فاقد مهر کشتارگاهی و تاریخ کشتار خودداری کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی مازندران، حمزه آقاپور کاظمی، سرپرست اداره کل با توجه به گرم شدن هوا و احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو گفت: بیماری «سی‌سی‌اچ‌اف» بیماری تب‌دار و خونریزی‌دهنده است که از طریق گزش کنه آلوده یا تماس با خون و ترشحات انسان و دام آلوده منتقل می‌شود. آمار مرگ و میر این بیماری در انسان بالا و در دام، تنها به صورت تب بسیار خفیفی و بدون علائم مرگ‌ومیر مشاهده شده‌است.

آقاپور کاظمی با بیان اینکه نخستین بار عامل بیماری از خون بیماران در مرحله بروز تب و همچنین از کنه «هیالوما» جدا شد، گفت: بیش از ۱۸ نوع ویروس در انسان تب خونریزی‌دهنده ایجاد می‌کنند که تمامی آنها از خانواده «آر ان آ ویروس» هستند.

وی درباره مخازن جانوری بیماری در طبیعت گفت: مخزن بیماری در طبیعت اصولاً کنه‌ها هستند اما حیواناتی مانند گاو، بز، خرگوش صحرایی، گوسفند، جوجه‌تیغی و جوندگانی مانند موش نیز می‌توانند منشأ این بیماری باشند.

حمزه‌آقاپور کاظمی خاطرنشان کرد: اداره‌کل دامپزشکی استان طی نظارت بر روند کشتار دام در کشتارگاه‌های مازندران با حضور مسئولان فنی و بهداشتی بخش خصوصی و ناظران دولتی، نسبت به رویه کشتار، کنترل و بررسی دام قبل و پس از کشتار اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی درخصوص چگونگی نظارت بر کشتار و روند انجام آن بیان کرد: لاشه‌های دام پس از استحصال از کشتارگاه، پروسه زنجیره سرد را کامل طی کرده و با خودروهای واجد شرایط به مقاصد و خرده‌فروشی‌ها منتقل می‌شوند و پس از کشتار نیز با تاریخ کشتار و مهر ناظر دولتی روی لاشه افزوده می‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com