احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اردبیل وجود دارد

احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اردبیل وجود دارد
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد و اردبیل جزو پنج استان پرخطر کشور از نظر شیوع احتمالی این بیماری است.

بهلول تکلوی روز سه‌شنبه در نشست ستاد استانی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیان کرد: با توجه به تایید کانون اعلام شده قبلی در طیور بومی یکی از روستاهای شهرستان گرمی نیز موقعیت جغرافیایی منطقه، قرار گرفتن در کریدور پرندگان مهاجر و زمستان گذرانی این پرندگان در تالاب‌ها و دریاچه‌ها باید سطح نظارت‌ها افزایش یابد.

وی افزود: چرخش ویروس عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از سوی پرندگان مهاجر به عنوان ناقلان مکانیکی خاموش در منطقه نگرانی‌ها از شیوع این بیماری را افزایش داده است؛ بنابر این باید هوشیارانه وارد جنگ با این ویروس شد و از هرگونه سهل‌انگاری که موجب طغیان بیماری و تهدید صنعت طیور شود، خودداری کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به اینکه آرامش کنونی نتیجه اقدام‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی دامپزشکی است، خواستار هم‌افزایی و همکاری بین بخشی دستگاه‌های متولی سلامت و امنیت غذایی جامعه در راستای پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با هدف صیانت از سرمایه‌های ملی در بخش صنعت طیور و جلوگیری از بروز بحران شد.

وی اظهار کرد: هشدارها و توصیه‌های بهداشتی در قالب اطلاعیه‌ها، برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی با صاحبان مزارع پرورش مرغ صنعتی و روستایی به دلیل اهمیت موضوع ارائه شده است و از فعالان این حوزه نیز انتظار می‌رود تا ضمن همکاری تنگاتنگ با دامپزشکی، هرگونه تلفات غیرعادی یا کاهش مصرف آب و دان نیز کاهش تولید را در سریعترین زمان ممکن نزدیکترین مرکز دامپزشکی گزارش دهند.

وی با اشاره به ضرورت خودداری از هرگونه تردد غیرضروری به واحدهای پرورش مرغ، بر لزوم محصور نمودن طیور بومی و سنتی و جلوگیری از تماس آنها با پرندگان مهاجر تاکید کرد.

تکلوی اضافه کرد: با وجود پایش‌های شبانه‌روزی تا کنون گزارشی مبنی بر مشاهده نشانه‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اردبیل نداشته‌ایم اما اداره‌کل دامپزشکی با ساماندهی گروه‌های بیماری‌یاب و تیم‌های واکنش سریع در حال آماده‌باش کامل است.

۵۷۳ واحد پرورش صنعتی طیور در استان اردبیل وجود دارد و میانگین کشتار روزانه گوشت مرغ در این استان به نزدیک ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن می‌رسد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com