اجرای طرح پایش و مراقبت از طیور در استان مرکزی

اجرای طرح پایش و مراقبت از طیور در استان مرکزی
طرح تشدید پایش و مراقبت از طیور به منظور پیشگیری از ابتلاء به آنفلوآنزا ی فوق حاد پرندگان در استان مرکزی در حال اجراست.
 مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: با توجه به قرار گرفتن در فصل سرد و مهاجرت پرندگان از نقاط شمالی به استان، طرح تشدید پایش و اقدامات مراقبتی از طیور در برابر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.
شانقی افزود: طرح تشدید پایش و مراقبت از طیور به منظور پیشگیری از ابتلاء به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های صنعتی، طیور روستایی، تالاب‌ها، زیستگاه‌های پرندگان مهاجر، پرنده فروشی‌ها و کشتارگاه‌ها در سطح استان در حال انجام است.
وی گفت: تاکنون هزار و 339 مورد بازدید از مرغداری‌های صنعتی، 2 هزار و527 مورد بازدید از طیور روستایی، 265 مورد بازدید از عرضه کنندگان پرندگان زینتی و پرنده فروشی‌ها، 304 مورد بازدید از زیستگاه پرندگان مهاجر با همکاری اداره کل محیط زیست و 424 مورد بازدید و مراقبت نیز از کشتارگاه‌های طیور انجام گرفت که در این راستا از چهار هزار و660 مورد مشکوک نمونه برداری و هفت هزار و 308  آزمایش روی این نمونه‌ها انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت : خوشبختانه تاکنون مورد مثبتی از ابتلای به آنفلوآنزا ی فوق حاد پرندگان در استان مرکزی گزارش نشده است.
وی با بیان این‌که  اقدامات پیشگیرانه از قبیل واکسیناسیون مرغ‌های تخم گذار و مادر در دستور کار این اداره کل است گفت: از ابتدای سال تاکنون واکسیناسیون یک میلیون قطعه مرغ علیه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: واکسن پیشگیری  از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به تعداد کافی در سطح استان وجود دارد.
شانقی گفت: از دیگر اقدامات پیشگیرانه بحث ممیزی واحدهای مرغداری پیش از جوجه ریزی است که شرایط بهداشتی لازم را داشته باشند تا با مشکلی در دوره پرورش مواجه نشوند.
وی  افزود: مرغداران باید نکات بهداشتی و امنیتی را به منظور جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان رعایت کنند. از طرفی ارائه گزارش هر گونه تلفات به واحد دامپزشکی، جلوگیری از ورود پرندگان مهاجر به داخل مرغداری، ضدعفونی خودروهای حمل دام و خوراک و دفن بهداشتی تلفات مرغ داری را نیز باید انجام دهند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: خطر انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق واحدهای غیر مجاز یا افرادی که مرغ بومی به صورت دست فروشی در روستاها عرضه می‌کنند، وجود دارد که در صورت مشاهده با هماهنگی مراجع قضائی با آن‌ها برخورد لازم صورت می‌پذیرد.
شانقی افزود: با تعاونی مرغداران استان اعم از مرغ گوشتی، تخم گذار و مادر نیز به منظور آگاهی آن‌ها نسبت به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جلساتی برگزار شده است  تا اطلاعات لازم را در اختیار واحدهای مرغداری زیر مجموعه خود قرار دهند.
وی گفت: در بحث طیور روستایی جلسات توجیهی برای دهیاران شهرستان‌ها برگزار شده است تا اقدامات لازم را در این حوزه انجام دهند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود :  پایش تالاب میقان به صورت هفتگی انجام می‌شود و محیط زیست نیز هر روز این پایش را انجام می‌دهد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com