آغاز صادرات دام از هفته آینده

آغاز صادرات دام از هفته آینده
رییس شورای تامین دام کشور از آغاز صادرات دام از ابتدای هفته آینده خبر داد و گفت: تناقضی در مصوبه صادرات دام و یکی از بندهای بودجه سال ۱۴۰۱ وجود دارد که هزینه تمام شده صادرات دام را بالا خواهد برد و مانع رسیدن رقم صادرات به میزان مطلوب است.
 منصور پوریان، رییس شورای تامین دام کشور،با بیان اینکه مازاد دام از معضلات بخش دامپروری کشور شده است، افزود: در شرایطی که با فقر مراتع، کم آبی و گرانی نهاده‌های خوراک دام در کشور مواجه هستیم، خروج دام مازاد برای تداوم تولید گوشت قرمز در کشور ضروری است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 4.5 تا 5 میلیون راس دام مازاد در کشور داریم که امکان نگهداری آن‌ها وجود ندارد و بازار داخلی برای مصرف آن نیست.

پوریان با تاکید بر اینکه امروز شیوه نامه صادرات دام از کشور توسط وزارت جهادکشاورزی تدوین شده و به زودی ابلاغ خواهد شد، اظهار کرد: با تدوین شیونامه، امکان صادرات دام از ابتدای هفته آینده فراهم خواهد شد و پیش بینی ما این است که اولین محموله دام زنده شنبه از کشور خارج شود.

وی ادامه داد: به رغم آنکه وزارت جهادکشاورزی زمینه صادرات دام از کشور را فراهم کرده است اما، تناقض‌های بین مصوبه این وزارتخانه و بندی در بودجه سال 1401 وجود دارد که منجر به افزایش قابل توجه هزینه صادرات دام خواهد شد.

به گفته پوریان؛ این تناقض منجر به افزایش هزینه صادرات دام می‌شود که مانع‌ بزرگ برای رسیدن به نتیجه مطلوب از صادرات دام است.

وی درباره این تناقض گفت: طبق بند یک مصوبه اخیر وزارت جهاد کشاورزی، صارات دام زنده پرواری غیر مولد (قابل عرضه در بازار) بدون عوارض مترتب از سوی دولت، مجاز است، این در حالی است که در بند س- بودجه سال 1401 دولت به ازای صادرات دام سبک و سنگین حق دریافت عوارض برای خود قائل شده است.

پوریان اظهار کرد: بر اساس عوارض تعیین شده در بودجه سال 1401، هزینه صادرات هر راس دام سبک دست کم 950 هزار تومان و هر راس دام سنگین تا 10 میلیون تومان می‌شود، که بر این اساس صادرات آن‌ها برای تجار مقرون به صرفه نیست.  

وی معتقد است؛ با این هزینه‌ها می توان جمعیتی کوچکی از دام مازاد سبک را از کشور خارج کرد اما، صادرات دام سنگین صفر خواهد بود.

پوریان با اشاره به کشورهای هدف صادراتی دام کشور، گفت: دام سبک از طریق دریا به چند کشور عربی همسایه صادر می‌شود اما، صادرات دام سنگین فقط به مقصد کشور عراق و از طریق راه زمینی است که خود نیازمند هزینه بیشتر برای حمل و نقل است.

وی برگشت ارز صادراتی را نیز از مواردی بر شمرده که هزینه صادرات دام را افزایش و مقرون به صرف بودن آن را کاهش می‌دهد.

پوریان معتقد است؛ سود پایین صادرات دام زنده از کشور، استقبال تجار را کاهش داده است و به جز تعداد معدودی، کمتر تاجری حاضر به ورود است.

رییس شورای تامین دام کشور پیش بینی کرد: در صورت عدم رفع تناقض بین مصوبه وزارت جهادکشاورزی و بودجه سال 1401 و کاهش هزینه صادرات، حداکثر 100 تا 120 هزار راس دام سبک از کشور خارج می شود که رقم بسیار کوچک در مقابل معضل جمعیت مازاد دام کشور است.

پوریان تاکید کرد: صادرات دام با این شرایط و با این حجم دردی از مشکل دامپروری کشور و دامدارنی که اکنون با مشکلات در نگهداری دام مازاد خود مواجه هستند دوا نخواهد کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com