آخرین وضعیت بازار گوشت و مرغ در مازندران/آرامش با افزایش عرضه بر می‌گردد

آخرین وضعیت بازار گوشت و مرغ در مازندران/آرامش با افزایش عرضه بر می‌گردد
نوسانات عجیب و غریب قیمتی، کمبود عرضه و پای لنگ نظارت‌ها و عدم شیوه منسجم و منظم تنظیم بازار موجب شده است تا خیلی از بازارها، از جمله گوشت و مرغ طی همین چند ماه از آغاز سال جدید، دستخوش بسیاری از تنش‌ها شود که هم کسبه و هم مردم را به دردسر بیندازد.
این روزها، بازار خیلی از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، تنظیم نیست و موتور عرضه در خیلی از واحدهای صنفی، سه کار می‌کند!
نوسانات عجیب و غریب قیمتی، کمبود عرضه و پای لنگ نظارت‌ها و عدم شیوه منسجم و منظم تنظیم بازار موجب شده است تا خیلی از بازارها، از جمله گوشت و مرغ طی همین چند ماه از آغاز سال جدید، دستخوش بسیاری از تنش‌ها شود که هم کسبه و هم مردم را به دردسر بیندازد.
پاس کاری تنظیم بازار بین وزارت صمت و جهاد طی سالیان اخیر موجب شده است تا این دو وزاتخانه، با توجه به گستردگی مسئولیت‌ها و برنامه‌های در دست اجرا، مدیریت صحیحی بر روی عرضه و تقاضا نداشته باشند و دود این معضل به چشم مردم برود.
رصدها از بازار امسال تنها در دو کالای پر تقاضای گوشت سبک و سنگین و همچنین گوشت مرغ نشان می‌دهد که دامنه نوسانات قیمتی و همچنین بر هم خوردن تعادل میان دو کفه عرضه و تقاضا بیش از حد معمول بوده است و ترکش‌های این تغییرات را طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر در کف بازار مشاهده کرده‌اید.

کیمیا کاوش دانه

سیدکاظم اصغرنژاد  در خصوص آخرین وضعیت عرضه و قیمت گوشت سبک و سنگین در بازار مازندران، اظهار کرد: فعلا قیمت‌ها در بازار گوشت نزدیک به دو ماهی است که راکد مانده است.
وی با تایید ثبات قیمت گوشت در بازار مازندران، افزود: طی هفته‌های متوالی که پشت سر گذاشته‌ایم، تغییر نرخی نداشتیم.
رئیس اتحادیه صنف قصابان مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: قیمت حال حاضر هر کیلو گوشت بره در قصابی‌ها، 145 هزار تومان و گوشت گوسفندی 110 هزار تومان است.
این مسئول صنفی ادامه داد: قیمت گوشت بره طی سال جاری تا کیلویی 150 هزار تومان هم بالا رفته بود اما خوشبختانه مجددا چند هفته‌ای است که پایین آمده است.
اصغرنژاد گفت: قیمت هر کیلو گوشت گوساله در بازار مازندران، 130 هزار تومان و گوشت گاوی نیز 110 هزار تومان است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در بازار کمبودی در بحث عرضه گوشت سبک و سنگین داریم یا خیر؛ بیان کرد: کمبود که داریم و هر چه در بحث عرضه، موفق‌تر عمل کنیم، طبیعتا قیمت‌ها پایین‌تر خواهد آمد.
رئیس اتحادیه صنف قصابان مرکز مازندران، در خصوص تغییرات قیمتی انواع گوشت طی سال‌جاری، عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون، شاهد افزایش قیمت گوشت گوساله و بره در بازار بودیم که خوشبختانه قیمت گوشت بره به خانه قبلی برگشت.
این مسئول صنفی متذکر شد: اگر دولت و دستگاه‌های متولی، دامداران را حمایت کنند، دامدار نیز هرگز راضی نخواهد شد که هم دامدار و هم خریداران، دچار دردسر شوند؛ لذا در گام نخست باید دامداران حمایت شوند تا بتواند با تولید انبوه گوشت، بازار به تعادل مطلوب در بحث عرضه و تقاضا برسد.
علی اصغر ایمانی در خصوص آخرین وضعیت بازار مرغ و تخم مرغ می‌گوید: وضعیت بازار تخم مرغ، با ثبات همراه است و قیمت هر شانه تخم مرغ حداکثر 27 هزار تومان است.

وی افزود: کمبودی در بازار تخم مرغ نداریم و به وفور در واحدهای عرضه وجود دارد.
نائب رئیس اتحادیه مرغ و تخم مرغ مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: بازار مرغ هم از تنش‌های چند هفته اخیر، کمی فاصله گرفته است و اوضاع عرضه و قیمت به نسبت قبل، مساعدتر است.
ایمانی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص نرخ فروش مرغ‌ در بازار گفت: قیمت هر کیلو گوشت مرغ در بازار بین 24 هزار و 900 الی حداکثر 28 هزار تومان است.
وی عنوان کرد: از آنجا که عرضه مرغ دولتی به نسبت تقاضا در بازار کم است، برخی از واحدها به سمت کشتار آزاد کشیده شده‌اند و این امر موجب افزایش 3 هزار تومانی مرغ از نرخ مصوب شده است.
با توجه به اظهارات مسئولان صنفی دو اتحادیه گوشت و مرغ، سرپرستان خانوار برای خرید یک مرغ حداقل دو کیلویی و یک کیلو گوشت  باید هزینه‌ای 60 تا 145 هزار تومانی را متحمل شوند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com