آبیک قطب تولید محصولات دامی در قزوین

آبیک قطب تولید محصولات دامی در قزوین
وجود دامداری‌های صنعتی در شهرستان آبیک سبب شده که این شهرستان به قطب تولید محصولات دامی در استان قزوین تبدیل شود.
شهرستان آبیک با دارا بودن ظرفیت‌های مناسب جهت تولید محصولات زراعی، باغی و دامی به ویژه محصولاتی مانند گوشت مرغ، تولید قارچ، محصولات گلخانه‌ای و کلزا و گندم از مهم‌ترین شهرستان‌های استان قزوین به شمار می‌رود.
از ویژگی مهم شهرستان آبیک دسترسی آسان به بازار پرمصرف استان تهران است که اهمیت تولید محصولات دامی و غیردامی را از نظر محصولات اقتصادی و اجتماعی دوچندان می‌کند.
با توجه به وجود دامداری‌های صنعتی، شهرستان آبیک مهم‌ترین قطب تولید محصولات دامی استان قزوین و از قطب‌های مهم تولید تخم‌مرغ کشور است.
شهرستان آبیک در زمینه دامداری و دامپروری تولیدکننده گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر و عسل و به ویژه تخم‌مرغ است.
خوشبختانه طی چند سال اخیر با وجود مدیران و برنامه‌ریزان آینده‌نگر همراه با تعامل مناسب بین‌بخشی و از سوی دیگر وجود کارشناسان با مدارک علمی بالا و کشاورزان خبره و دارای شم اقتصادی، در بخش کشاورزی شاهد موفقیت‌های چشمگیری در این شهرستان بوده‌ایم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک اظهار داشت: عمده فعالیت‌های واحد امور دام جهاد کشاورزی شهرستان آبیک نظارت بر واحدهای تولیدی، توسعه دامداری‌های نوین و اصلاح و بهسازی دامداری‌های سنتی است.
بیژن لطفی به تشریح میزان تولید سالانه محصولات دامی شهرستان آبیک در سال گذشته  پرداخت و افزود: طی سال گذشته 11 هزار تن شیر خام، 63 هزار تن تخم‌مرغ، هشت هزار و 300 تن گوشت مرغ، چهار هزار و 900 تن گوشت قرمز و 30 تن عسل تولید شده است.
وی ادامه داد: مدیریت و نظارت بر واحدهای تولیدکننده تخم‌مرغ که با مسائل و مشکلات اقتصادی و تامین نهاده‌های دام و طیور مواجه بودند در سال گذشته نسبت به سال 91، یک هزار و 500 تن معادل 2.5 درصد کل، تولید افزایش داشته است.
این مسئول تصریح کرد: اعمال روش‌های بهبود مدیریت فارم‌های نیمچه گوشتی در کل واحدهای شهرستان آبیک سبب افزایش میزان 42 درصدی تولید گوشت سفید یعنی پنج هزار تن شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک اضافه کرد: نظارت و کنترل واحد دام جهاد کشاورزی سبب افزایش ظرفیت واحدهای تولید شیر شهرستان آبیک شده و افزایش تولید از 90 هزار تن به 110 هزار تن رسیده است.
لطفی اضافه کرد: میزان افزایش ظرفیت واحدهای شیری از هفت هزار رأس مولد به 12 هزار و 200 رأس مولد رسیده است.
بنابر این گزارش، نظارت بر واحدهای تولیدی و افزایش ظرفیت واحدهای تولید گوشت قرمز سبب شد در سال گذشته میزان تولید این محصول دامی در شهرستان آبیک به چهار هزار و 900 تن برسد.
همچنین مدیریت و نظارت و اعمال روش‌های بهبود عملکرد در زنبورستان‌های شهرستان آبیک از سوی واحد دام جهاد کشاورزی این شهرستان، سبب افزایش 40 درصدی تولید عسل در این شهرستان شده است.
تولید 10 درصد تخم‌مرغ کشور در آبیک
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک به تولید 10 درصدی تخم‌مرغ کشور در این شهرستان اشاره کرد و گفت: 39 واحد مرغداری در شهرستان آبیک وجود دارد که همه این واحدها به هیترهای موشکی ایستاده مجهز شده‌اند و از سیستم چهارشاخ قدیمی که سیستم گرمایشی پرمصرف‌ بوده‌اند، خارج شده‌اند.
لطفی افزود: هیترها به صورت کاملا کم‌مصرف بوده و به طور اتوماتیک قطع و وصل می‌شوند به همین دلیل از مصرف گازوئیل کاسته می‌شود یعنی دو منظوره است یعنی هم با گازوئیل کار می‌کند و هم گازسوز است.
وی ادامه داد: 30 واحد مرغ گوشتی، 16 واحد تخم‌گذار، هفت واحد مرغ مادر گوشتی، یک واحد شترمرغ، یک واحد بوقلمون، دو کارخانه جوجه‌کشی و دو واحد اجداد در شهرستان آبیک مشغول فعالیت هستند که از این تعداد، روزانه دو میلیون عدد تخم‌مرغ تولید می‌شود.
کارشناس مسئول امور دام جهاد کشاورزی شهرستان آبیک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار داشت: هیچ واحد سنتی مرغداری در شهرستان آبیک وجود ندارد و 28 واحد مرغداری به صورت کاملا اتوماتیک فعالیت می‌کنند.
محمد مافی افزود: حدود شش میلیون قطعه مرغ تخمگذار در واحدهای مرغداری شهرستان آبیک تولید می‌شود که به دلیل بالا بودن افزایش ظرفیت، از واحدهای مهم کشور محسوب می‌شوند.
وی ادامه داد: دلیل موفقیت واحدهای مرغداری در شهرستان آبیک را مجرب، توانمند بودن و فنی بودن مدیران و مسئولان مرغداری‌ها است که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز در این عرصه توانسته به سرپا ماندن این واحدها کمک کند.
این کارشناس مسئول اضافه کرد: از سال 88 تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای مرغی در واحدهای مرغداری مشاهده نشده است.
اختصاص تسهیلات بانکی به واحدهای دامپروری
معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان آبیک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان گفت: تامین و تایید سوخت واحدهای زیر بخش کشاورزی و دامپروری و ادوات و چاه‌های  کشاورزی در سال گذشته سبب شد با توجه به بازدیدهای متعدد میدانی و راستی‌آزمایی‌های مکرر 29 درصد نسبت به سال 91 کاهش مصرف سوخت داشته باشیم.
یوسف یوسفی افزود: جهت واحدهای دامپروری به میزان 70 میلیارد و 184 میلیون ریال در زمینه دام سنگین و 90 میلیارد و 500 میلیون ریال جهت فارم‌های پرورش طیور و همچنین 855 میلیون ریال در زمینه پرورش زنبور عسل سال گذشته تسهلات بانکی اختصاص داده شده است.
وی ادامه داد: طرح اصلاح نژاد دام روستایی به منظور افزایش تولید و سودآوری دامداری سنتی از طریق واگذاری به بخش خصوصی و در پنج روستا به عنوان پایلوت انجام و اجرا شده است.
این مسئول از معرفی متقاضیان دریافت وام سرمایه در گردش به مبلغ 9 میلیارد و 500 میلیون ریال در سال گذشته خبر داد و گفت: جمع‌آوری، بررسی و ارسال اطلاعات ماهانه فارم‌های مرغ تخمگذار و نیمچه گوشتی و قیمت گیری گوشت قرمز و شیر و عسل و فرآورده‌های آن از دیگر اقداماتی بوده که صورت گرفته است.
چند ماهی است که مجتمع گوشت زیاران که به دلیل بحران دچار رکود شده بود با پیگیری مسئولان استان قزوین و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بانک کشاورزی احیای مجدد این مجتمع آغاز شده گرچه ممکن است در آغاز کار بهره اقتصادی نداشته باشد ولی به زودی به جایگاه اقتصادی خود می‌رسد و در ارتقای اقتصاد شهرستان آبیک، استان قزوین و کشور نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.
امید است دولت با در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی و تأمین نهاده‌ها‌ی تولید به صورت یارانه برای دامداران و واحدهای مرغداری بتواند به افزایش تولید و گسترش فعالیت‌های دامداران و واحدهای مرغداری سراسر کشور و به تبع آن شهرستان آبیک کمک شایانی کند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com