«پشت بارنامه» چالش جدید تأمین نهاده

«پشت بارنامه» چالش جدید تأمین نهاده
تأمین نهاده‌های دامی کابوس چندین ماهه دامداران در استان اصفهان است، چالشی که این بار با افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل رخ‌نمایی کرده و نمک جدیدی بر زخم دامداران پاشیده است.
دام‌های گرسنه در اصفهان مدت‌هاست که معطل تأمین غذایشان هستند و هر بار برای ادامه گرسنگی‌شان بهانه‌ای جدید جور می‌شود، دام‌هایی که سال‌هاست اصفهان را در تأمین شیر و لبنیات کشور سرآمد کرده‌اند و امروز به دلیل بی‌تدبیری مسئولان برای تأمین آذوقه‌هایشان زیر تیغ می‌روند و به‌جای تولید، خوراک شهروندان می‌شوند.

مالک یکی از دامداران صنعتی اصفهان با دلی پردرد به دام‌های گرسنه و چشم‌انتظارش نگاه می‌کند و به خبرنگار مهر می‌گوید: نمی‌دانم با این موجوداتی که زنده هستند چه کنم؟ مدت‌هاست که درگیر تأمین نهاده هستم اما راه به‌جایی نبرده‌ام، یک روز آب نیست، یک روز نهاده، یک روز نهاده است و پول نیست، یک روز پول هست و خودرویی نیست که نهاده را به مقصد برساند.
حسینی که از مسئولان به دلیل بی‌توجهی به خواسته دامداران شکایت دارد، می‌افزاید: ما به هر روشی که توانستیم اعتراض خود را اعلام کردیم اما مسئولان بسیار خونسرد رفتار می‌کنند و برای حل مشکل ما عزمی جدی ندارند.

افزایش هزینه‌های حمل نهاده چالش جدی دامداران اصفهان
دراین‌ارتباط رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان افزایش قیمت و کمبود نهاده‌ها و همچنین چالش‌های حوزه حمل‌ونقل کالاها از گمرکات به اصفهان را مهم‌ترین دغدغه دامداران استان اصفهان دانسته و به خبرنگار مهر می‌گوید: درزمینهٔ افزایش قیمت باید توجه داشت که با افزایش روزافزون قیمت نهاده مواجه بوده‌ایم و از سویی کمبود علوفه و عدم ارسال به‌موقع نهاده‌ها نیز برای دامداران آزاردهنده است.
امیر زرگران با اشاره به اینکه «پشت بارنامه‌ها» نیز چالش جدی دامداران اصفهان برای تأمین نهاده‌هایشان است، می‌افزاید: رانندگان با نرخ مصوب حاضر به حمل نهاده‌ها از بنادر به سمت اصفهان نیستند و به بهانه کمبود خودرو خواستار توافق زوری برای دریافت هزینه حمل مازاد بر قیمت مصوب هستند.
او اضافه می‌کند: از سوی دیگر باید توجه داشت که برخی از دامداران نیز هزینه‌های مازاد بر قیمت مصوب حمل بار را پرداخت می‌کنند اما بازهم نهاده‌ها به دستشان نمی‌رسد و این امر ناشی از عدم انجام تعهدات شرکت‌های عرضه‌کننده نهاده است.
رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان با اشاره به اینکه دامداران با هر بار تأخیر در ارسال نهاده‌ها ضرر و زیان فراوانی را متحمل می‌شوند، تصریح می‌کند: باید توجه داشت که دامداران هزینه نهاده‌ها را به‌صورت نقدی و لحظه‌ای پرداخت می‌کنند و با عدم ارسال به‌موقع نهاده‌ها آن‌ها مجبور به خرید نهاده از بازار آزاد هستند و این امر معضل شده است.

ضرر و زیان دامداران در هزینه تمام شده دیده نمی‌شود
او با بیان اینکه هیچ بخشی از ضرر و زیان دامداران در قیمت تمام شده تولیدات دامداری‌ها از سوی مسئولان لحاظ نمی‌شود، اضافه می‌کند: از سوی دیگر نیز روند کند پیگیری مطالبات دامداران آزاردهنده است و دود آن به چشم مصرف کننده در بازار می‌رود.
هیچ بخشی از ضرر و زیان دامداران در قیمت تمام شده تولیدات دامداری‌ها از سوی مسئولان لحاظ نمی‌شود، از سوی دیگر نیز روند کند پیگیری مطالبات دامداران آزاردهنده است
زرگران تأکید می‌کند: اگر شرایط تأمین نهاده‌ها، قیمت‌گذاری‌ها و همچنین حمل‌ونقل به همین روال ادامه داشته باشد رفته‌رفته تولیدکننده از چرخه خارج می‌شود و با کشتار دام مولد اقتصادی ازلحاظ پتانسیل ژنتیکی و تأمین پروتئین دچار مشکل جدی خواهیم شد.
او در خصوص کیفیت خوراک دامی نیز ابراز می‌کند: کیفیت خوراک بر اساس فرمول استاندارد متخصصان جیره و زیر نظر جهاد کشاورزی توسط کارخانه‌های خوراک تولید می‌شود.
رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان ادامه می‌دهد: پیشنهاد ما این است که نظارت مستمر بر فعالیت و عملکرد کارخانه‌های خوراک دام وجود داشته باشد که البته این اتحادیه تاکنون به این مهم تأکید داشته و پیگیری کرده است.
او در خصوص شکایات ناشی از کیفیت نامناسب خوراک دامی از سوی دامداران نیز ابراز می‌کند: در سال جاری شکایت‌هایی در این زمینه داشتیم که با پیگیری‌های لازم به این امر رسیدگی و برخوردهای لازم نیز با آن‌ها انجام شد.


کیمیا رشد صنعت البرز


زرگران همچنین با اشاره به افزایش قیمت شیر خام هم اظهار می‌کند: ستاد تنظیم بازار در سال گذشته قیمت شیر خام را بر اساس تأمین ۱۰۰ درصدی نهاده‌هایی ازجمله ذرت، جو، سویا و سبوس چهار هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفت، متأسفانه از ابتدای سال جاری که افزایش قیمت مصوب نهاده‌های دامی، افزایش هزینه‌های دستمزد، افزایش هزینه حمل‌ونقل و افزایش قیمت دارو و علوفه را داشتیم قیمت مصوب با قیمت تمام‌شده همخوانی ندارد.
او می‌افزاید: همچنین باید توجه داشت که از سال گذشته نیز نهاده‌ها به‌صورت ۱۰۰ درصد تأمین نشد و دامداران به دلیل تأمین نهاده از بازار آزاد ضرر و زیان زیادی را متحمل شدند.
اعلام دیر ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌ها؛ نوشداروی پس از مرگ سهراب!
تعداد قابل توجهی از دام‌های استان اصفهان به دلیل کمبود نهاده کشتار شد و این امر منجر به کاهش میزان تولید خواهد شد
رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان نرخ مصوب جدید قیمت شیر در کشور را ۶ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: این قیمت نیز با هزینه تمام‌شده تولیدکننده فاصله دارد.
او همچنین به کشتار دام مولد به دلیل نبود نهاده‌ها در سال جاری اشاره می‌کند و می‌افزاید: تعداد قابل‌توجهی از دام‌های استان اصفهان به دلیل کمبود نهاده کشتار شد و این امر منجر به کاهش میزان تولید خواهد شد.
زرگران همچنین به از چرخه تولید خارج شدن دامداری‌های کوچک طی چند ماه اخیر در استان اصفهان اشاره‌کرده و ادامه می‌دهد: این در حالی است که چنانچه به بخش دام‌پروری و کشاورزی توجه کنیم کماکان می‌توان بیشترین چرخه مالی را بعد از صنعت نفت را شاهد باشیم.
معاون حمل‌ونقل بار اداره کل راهداری استان اصفهان هم دراین‌ارتباط با اشاره به آماری از میزان جابجایی نهاده‌ها و کالای اساسی از بندر امام به استان اصفهان اظهار می‌کند: در این بازه زمانی روزانه ۱۰۰ کامیون برای این امر اعزام و بالغ‌بر ۱۱۸ هزار تن از این محصولات به استان اصفهان حمل شد.
محمدعلی صلواتی ادامه می‌دهد: این میزان جابجایی محصولات معادل ۱۰ درصد از میزان جابجایی بار در کشور را شامل شده است.

او با بیان اینکه پنج هزار و ۴۰۰ بارنامه در تیرماه صادر کردیم، می‌افزاید: البته باید توجه داشت با توجه به اعتراضاتی که در خوزستان بود با مشکلاتی درزمینهٔ جابجایی بار روبه‌رو شدیم که برای حل این مشکل رایزنی‌هایی را برای استفاده از سیستم حمل ریلی در دستور کار قرار دادیم.
معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری استان اصفهان همچنین به صدور بارنامه از استان اصفهان برای حمل کالاها از بندر امام اشاره‌کرده و می‌افزاید: این امر برای نخستین بار در کشور اجرایی شد و می‌تواند الگویی برای دیگر شهرها نیز باشد.
او می‌افزاید: با این اقدام مشکل بارنامه برطرف شده و نیازمند همکاری گمرکات خوزستان برای ترخیص بار هستیم.
صلواتی همچنین به لزوم هماهنگی بین جهاد کشاورزی و حمل‌ونقل بار اشاره می‌کند و می‌افزاید: دامداران نباید انتظار داشته باشند هر آنچه اعلام شود حمل نهاده صورت گیرد و ضروری است از قبل در این زمینه با ما هماهنگی لازم انجام شود.

نهاده‌های نامرغوب علت اصلی تأخیر در ارسال نهاده به اصفهان

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به چالش‌های تأمین نهاده برای دامداران در استان اصفهان به خبرنگار مهر می‌گوید: مشکل اصلی نبود نهاده ربطی به حمل‌ونقل ندارد، بخشی از این امر به کیفیت نامناسب محموله‌ای برمی‌گردد که فروردین به اصفهان اختصاص داده شد اما با ورود دو محموله و کیفیت نامناسب آن از تحویل مابقی نهاده خودداری کردیم.
حسین ایراندوست می‌افزاید: از سوی دیگر نیز پنج هزار تن غلات بدون آزمایشات اولیه در سامانه بازارگاه واردشده بود و دامداران آن را خریداری کردند و برای تحویل آن با تأخیر روبه‌رو شدیم.
مشکل اصلی نبود نهاده ربطی به حمل و نقل ندارد، بخشی از این امر به کیفیت نامناسب محموله‌ای برمی‌گردد که فروردین به اصفهان اختصاص داده شد اما با ورود دو محموله و کیفیت نامناسب آن از تحویل مابقی نهاده خودداری کردیم
او با بیان اینکه طی دو هفته اخیر بارهای خوبی برای تأمین نهاده به اصفهان واردشده است، تصریح می‌کند: در حال حاضر در تأمین نهاده به شاخص مثبت رسیدیم.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه هرماه سهمیه مشخص نهاده به استان اصفهان اختصاص می‌یابد، ابراز می‌کند: اداره حمل‌ونقل شرایط را می‌داند و نمی‌تواند بهانه‌ای داشته باشد که هماهنگی درزمینهٔ جابجایی بار انجام‌نشده است.
او با بیان اینکه ۶۰ هزار تن نهاده برای دامداری‌های صنعتی استان اصفهان در هرماه تأمین می‌شود، می‌افزاید: ۲۰ هزار تن نهاده نیز برای دامداری‌های سنتی تأمین می‌شود.
ایراندوست اضافه می‌کند: درمجموع ۱۱۰ هزار تن بار هرماه به استان اصفهان باید حمل شود و سیستم حمل جاده‌ای و ریلی باید به این مهم توجه داشته باشد.

کمبود روزانه یک هزار تن نهاده در اصفهان
ایراندوست با بیان اینکه اگر سیستم حمل‌ونقل همکاری کند باید روزانه چهار هزار تن نهاده وارد استان اصفهان شود، ابراز می‌کند: این در حالی است که روزانه ۳ هزار تن بار وارد استان می‌شود و با کمبود ورود نهاده مواجه هستیم.
او با بیان اینکه در استان اصفهان ۶۰۰ هزار دام سنگین و سه میلیون و ۶۰۰ هزار رأس دام سبک و ۱۰ هزار شتر داریم، تصریح می‌کند: همچنان ما در رتبه نخست تأمین شیر کشور هستیم و با استان بعدی فاصله زیادی داریم.
بررسی‌ها نشان می‌دهد کابوس دامداران اصفهان برای تأمین نهاده پایان ندارد اما باید توجه داشت که این صنعت پرسود مدت‌هاست با چالش‌های زیادی روبه‌رو است و مسئولان باید بیش از گذشته به این صنعت پرسود و بدون آلودگی توجه داشته باشند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com