تب برفکی در کمین دام‌هاست

تب برفکی در کمین دام‌هاست
 سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به شروع فصل سرما و افزایش ماندگاری ویروس تب برفکی در دمای پایین، احتمال بروز این بیماری به‌ویژه در دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی دور از انتظار نیست.

علی‌اکبر عندلیبی، امروز دوشنبه یکم آذر افزود: به علت پایین بودن تیتر ایمنی دام‌ها در این دامداری‌ها سطح هشدار را در استان بالا برده است.

وی گفت: تب برفکی یک بیماری ویروسی بوده که دارای سویه‌های مختلف است و با علایم دهانی و گاهی لنگش و زخم در پاها نمایان می‌شود همچنین به علت شباهت آن با بیماری‌هایی مانند اکتیمای واگیر و طاعون نشخوارکنندگان در دام‌های سبک، در برخی موارد دامداران را دچار سردرگمی کرده است.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: بیماری تب برفکی  از لحاظ اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های خام دامی است.

وی به وضعیت واکسیناسیون تب برفکی در هشت ماه سال جاری در انواع دام سبک اشاره کرد و افزود: در این مدت ۴۸۴ هزار و ۱۴۹ راس گوسفند و بز و تعداد ۲۶ هزار و ۹۲۵ راس گاو و گوساله علیه این بیماری واکسینه شدند که ۹۹ درصد واکسن تامین شده برای دام سبک از اعتبارات سازمان دامپزشکی با اولویت واکسیناسیون دام‌های عشایر تامین و به‌صورت رایگان تزریق شده است.

عندلیبی گفت: علاوه بر آن در حال حاضر تعداد ۴۸۰ هزار دُز واکسن جدید با همکاری سازمان دامپزشکی و بخشی از آن از اعتبارات داخلی استان تهیه و بین شبکه‌های دامپزشکی برای واکسیناسیون دام سبک توزیع شده است.

وی درباره واکسیناسیون دام سنگین با توجه به اینکه تامین و تزریق واکسن در دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی برعهده دامداران است، بیان کرد: حدود ۲۸ درصد از دام‌های مایه‌کوبی شده توسط بخش خصوصی مورد واکسیناسیون قرار گرفته و مابقی آن از طریق اعتبارات داخلی اداره کل دامپزشکی استان در واحدهای روستایی - عشایری به‌صورت رایگان تزریق شده است.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: اگرچه مکاتبات و اطلاع‌رسانی‌های متعددی با صاحبان دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی و دستگاه‌های مربوطه انجام شده است اما متاسفانه برخی از صاحبان این دامداری‌ها واکسیناسیون دام‌های خود را جدی نگرفته و خطر بالقوه برای سایر واحدهای دامی نیز محسوب می‌شوند.

وی با تشکر از همکاران شبکه‌های دامپزشکی برای پوشش مناسب واکسیناسیون انواع دام سبک و سنگین در واحدهای روستایی، از صاحبان دامداری‌های صنعتی درخواست کرد برای حراست از سرمایه‌های دامی خود در کنار رعایت سایر موارد بهداشتی - قرنطینه‌ای واکسیناسیون دام‌ها را نیز در اولویت برنامه کاری قرار دهند.

عندلیبی با تاکید بر رعایت توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از بروز بیماری تب برفکی و سایر بیماری‌های واگیر دامی گفت: فعال کردن حوضچه‌های ضد عفونی واحد دامداری، ضدعفونی جایگاه دام و وسایل نقلیه قبل از ورود و خروج به دامداری با ضدعفونی کننده‌های مناسب، واکسیناسیون منظم دام‌ها مطابق با دستورالعمل‌ها و دریافت مجوز بهداشتی - قرنطینه‌ای حمل دام‌ها قبل از هرگونه جابه‌جایی از جمله این موارد است.

وی تامین واکسن تب برفکی از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی، همکاری دامداران صنعتی در تامین و تزریق واکسن و همکاری دامداران روستایی - عشایری با اکیپ‌های واکسیناسیون در زمان تزریقات را ضروری عنوان کرد و گفت: در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک به بیماری از مشورت با افراد متفرقه خودداری و در اسرع وقت به نزدیکترین پست یا شبکه دامپزشکی اطلاع داده شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com