مرغ یا تخم مرغ فرقی نمی کند به مرغدار در هند اهمیتی داده نمی شود

مرغ یا تخم مرغ فرقی نمی کند به مرغدار در هند اهمیتی داده نمی شود
یکی از مرغداران هند می گوید بودن در این پیشه مانند این است که با چشمانی بسته پرواز کنی! طبق گفته هایش شغل او هم همانند هزاران هم وطنش در حال فروپاشی است. 

علت چیست ؟ افزایش بهای نهاده ها ، وجود واسطه ها و تفاوت زیاد قیمت از تولیدکننده تا مصرف کننده . 

همانطور که در جدول قیمت های عمده هم دیده می شود به عنوان مثال، در هاریانا که به عنوان قطب اصلی تولید در هند شناخته می شود در 1 ماه می قیمت ها بسیار پایین و 2.87 روپیه بود اما در 30 ژوئن قیمت ها بسیار افزایش داشته و به 5.17 رسیده که افزایشی 80 درصدی داشته است. و در 24 جولای قیمت ها افت پیدا کرده و با 36 درصد کاهش به 3.30 روپیه رسیده است. 
این در حالی است که برای مرغدار تولید یک عدد تخم مرغ 4.50 روپیه هزینۀ در بر دارد و این قیمت ها در نهایت منجر به ورشکستگی مرغدار خواهد شد.





البته نوسانات الاکلنگی قیمت ها به میزان تقاضا از سوی بازار و مصرف کننده هم بسیار بستگی دارد. در تابستان میزان تقاضا کاهش پیدا می کند. وجود برخی اعیاد مذهبی و مراسمات نیز افزایش چشمگیر تقاضا را به دنبال دارد. 
اما به گفتۀ یکی از مرغداران که فارم 15 هزارتایی مرغ تخمگذار دارد: "مشکل اینجاست که مرغ ها ماشین نیستند که دکمۀ خاموش و روشن داشته باشند و هر زمان که لازم بود تخم بگذارند. ما به طور پیوسته باید هزینۀ نهاده و خوراک ، انرژی و نیروی کارگر را پرداخت کنیم."  

و این مسأله تنها مرغ تخمگذار را در بر نمی گیرد. در دهلی قیمت مرغ زندۀ گوشتی از کیلویی 119 روپیه در 1 ماه جولای به 76 روپیه در 23 جولای افت قیمت داشته که تقریبا 36 درصد کاهش داشته است. 

در سال گذشته، قیمت نهاده سر به فلک گذاشت و بهای ذرت و سویا افزایشی بی سابقه داشت. در حال حاضر، بهای نهاده در مقایسه با سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است.
 
نظرات شما
  •  

    هرچی گفت : ۰۱/۰۵/۱۱

    مرغ تو ایران کیلویی ۱۵ تومن زیر قیمته بعد رفتید مرغداری تو هندو نشون میدید مرغدار داره نابود میشه

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com