مرغ لاین آرین، رویا یا واقعیت ؟

دانلود
در طول 10 الی 15 سال گذشته بسیاری از کارشناسان و اساتید بزرگ ژنتیک و فعالین در عرصه اصلاح نژاد با جلسات و نامه های مختلف درخواست رسیدگی به مشکلات سویه آرین را داشتند. سویه ای که با قیمتی بالا و هزینه ای بسیار زیاد وارد ایران شد و در اوایل ورود خود به ایران بیش از 80 درصد تولید جوجه کشور را برای جمعیت و حال و روز های آن روز کشور در دست داشت.
صداها و اخطارها به گوش مسئولین نرسید و مانند همیشه تحریم ها و تهدید های اروپایی ها و آمریکایی ها قوی تر از صدای کارشناسان برای بیدار کردن مسئولین شد و امروز که صدای تلنگر تحریم به صنایع ایران رسیده است دولت می خواهد با جدیت کامل به سراغ مرغ لاین آرین که به گمان اشتباه خیلی از افراد سویه ای ایرانی است برود. اما مهم نیست که این واریته در ایران تولید شده یا خون ایرانی دارد یا نه ، مهم آن است که ایران یک لاین دارد لاینی که خصوصیات ژنتیکی خود را در طول سالیان گذشته ارتقا نداده و متاسفانه به علت بی توجهی به صدای کارشناسان از سایر سویه های پرورشی دیگر عقب افتاده است و با توجه به پیشرفت عملی سایر کشورها در سویه های تولیدی خود با صرف انرژی و منابع بیشتری خود را به آنها نزدیک کند.
بسته های حمایتی، سهیل کردن امور اداری، انواع کمک ها و حمایت ها برای پرورش این سویه آغاز شده است اما آیا دولت روشی اقتصادی و بهینه برای این تصمیم خود اخذ کرده است ؟ آیا در این مسیر به صدای کارشناسان و مسئولین و متخصصین توجه می نماید؟ آیا تصمیمات حمایتی خود را درست و در مسیر پیشرفت منابع و منافع گرفته است ؟ آیا این بار برای رسیدن به اهداف ملی و کشور تصمیمات دولتی و مصلحتی مطرح است یا تصمیمات اصولی و اقتصادی ؟
آیا سویه آرین امروز می تواند نیازهای تمام مصرف مرغ کشور را تامین نماید؟ آیا سویه ای که امروز زیر 2 درصد تولید گوشت مرغ کشور را دارد می تواند تا سال آینده به 50 درصد تولیدی در کشور برسد ؟
این مستند تهیه شده است تا بررسی کلی در این موضوعات و احوالات داشته باشد

شما علاوه بر فیلم بالا می توانید صدای همین فیلم را در پادکست صنعت مرغداری و دامپروری ایران نیز گوش کنید
فایل پادکست جهت شنیدن در زیر قرار گرفته است :

  • دانلود
     
    نظرات شما
    •  

      رضا محمدی گفت : ۹۹/۰۵/۱۵

      یک فیلم و مستند عالی و بی نقص ازتون ممنونم آقای حسینی که مثل همیشه نکات درستی رو پیگیری کردید

      پاسخ...
    •  

      حمید گفت : ۹۹/۰۵/۲۳

      واقعا دست مریزاد به استاد نجاتی و استاد مهربانی که نمود علم و تجربه در این صنعت هستند و بدون ملاحظه حرفهاشون را زدند ولی کو گوش شنوا. دو میلیارد دلار بر دوش ملت و سیاستمدارها فقط شعار

      پاسخ...
    نظر خود را ثبت نمایید
    • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
    • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
    • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
    • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
    Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com