چرا صادرات اوکراین قیمت های جهانی را کاهش نمی دهد

چرا صادرات اوکراین قیمت های جهانی را کاهش نمی دهد
در حالی که 26 امین کشتی از اوکراین به کشورهای دیگر صادر شده اما هنوز قیمت ها رو به بالاست و نگرانی از تامین ذخایر زیاد است.

تداوم رشد قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد و قیمت انواع غلات، خوراک دام و دانه های روغنی که به محصولات اساسی و موثر در امنیت غذایی کشورها معروفند روز به روز رشد می کند.

در ادامه رشد قیمت ها امروز نیز قیمت ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می شود با رشد 13 دلار در لحظه انتشار خبر مواجه شد و هر بوشل از این محصول به قیمت 642 دلار معامله شد.

قیمت گندم امروز نیز افزایش 2.75 دلاری را تجربه کرد و هر بوشل از این محصول به قیمت 791 دلار در بازارهای جهانی به فروش رفت، دانه های روغنی هم از قافله افزایش قیمت ها عقب نماندند گیاه روغنی سویا با 10 دلار افزایش قیمت مواجه شد.

در حالی که تصور می شد ادامه صادرات از اوکراین، بتواند قیمت ها را تا حدود زیادی تعدیل کند اما صادرات 26 امین کشتی از این کشور نیز نتوانسته قیمت ها را کاهش دهد.

6 ماه از اختلاف روسیه و اوکراین یعنی کشورهایی که در مجموع 30 درصد غلات دنیا را تامین می کنند و بزرگترین صادر کنندگان دانه های روغنی هستند، می گذرد و تداوم این جنگ امنیت غذایی دنیا را به خطر انداخته است.

در طول مدت اختلاف، محصولات کشاورزی از بندر دریای سیاه در اوکراین صادر نمی شد و محصولات در انبارها و حتی کشتی ها محبوس بودند، با توافق این دو کشور در ماه گذشته، صادرات انجام می شود و تاکنون 26 کشتی انواع غلات و دانه روغنی به کشورهای دیگر و از جمله ایران صادر شده است.

ماه گذشته روسیه و اوکراین با میانجیگری ترکیه و با حضور نماینده سازمان ملل توافق کردند که صادرات از بندر دریای سیاه اوکراین ادامه یابد به شرطی که بازرسی های مختلف برای اطمینان از اینکه حامل تجهیزات نظامی نیست انجام گیرد.

 نگرانی از تامین غلات در جهان تشدید شده است و به این دلیل کشورها با خریدهای بیشتر ذخایر خود را برای سال آینده تقویت می کنند و همین عاملی شده که با افزایش تقاضا قیمت ها در بازار کاهش نیابد. کشور چین به تنهایی 50 درصد گندم صادراتی دنیا را در انبارهای خود ذخیره کرده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com