چوب بی‌تدبیری بر سر مرغداری‌های یزد

چوب بی‌تدبیری بر سر مرغداری‌های یزد
استان یزد هم‌اکنون از کم‌ مشکل‌ترین استان‌ها در زمینه تولید گوشت مرغ است اما اگر نحوه توزیع نهاده‌های دامی به همین شکل پیش برود، به زودی بحران کمبود مرغ را در یزد شاهد خواهیم بود.
نیره شفیعی‌پور: یزد همواره یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ در کشور بوده و در آمارهایی که پیش از توسط جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، ارائه می‌شد، تولید مرغ مازاد بر نیاز یزد بوده و بخشی از این تولیدات به سایر استان‌ها صادر می‌شد.
با آغاز بحران در مرغداری‌ها که بخش قابل توجهی از آن مربوط به ضعف در سیستم توزیع نهاده‌های دامی از یک سو و افزایش قیمت این نهاده‌ها از سوی دیگر است، کاهش تولید مرغ در یزد نیز اتفاق افتاد.
در طول دو سال گذشته برخی مرغداری‌ها که از سرمایه در گردش کمتری برخوردار بودند نتوانستند به حیات خود ادامه دهند و اقدام به جمع آوری و تعطیلی واحد خود کردند اما بخش عمده‌ای از مرغداری‌ها استقامت کردند و شرایط را به پیش بردند.

قیمت ۲۵ هزار تومانی مرغ هم مرغداران را راضی نکرد

افزایش نرخ نهاده‌های دامی بسیاری از مرغداری‌های یزد را دچار چالش کرد و دامنه این چالش‌ها به سبد غذایی مردم نیز رسید زیرا قیمت مرغ به یکباره از هر کیلو ۱۷ هزار تومان به نزدیک ۲۵ هزار تومان رسید اما همین افزایش قیمت نیست نتوانست مرغداران را راضی کند.
بسیاری از مرغداری‌ها دیگر اقدام به جوجه‌ریزی نکردند اما برخی دیگر با همکاری بسیار خوب با دستگاه‌های متولی امر و دلسوزی برای مردم، کار را با هر سختی که بود به پیش بردند تا مردم یزد بدون مرغ نمانند.
در شرایطی که در اغلب استان‌های کشور مشکل کمبود مرغ وجود داشت، استان یزد با کمترین مشکل روزگار را سپری کرد و گرچه تولید مرغ به شدت کاهش یافت اما روند توزیع مختل نشد و با ساز و کارهای مختلف، مرغ با هر ترفندی که بود به سفره مردم رسید.

آغاز موج جدید مشکلات مرغداران یزدی
اما اکنون موج جدیدی از مشکلات مرغداری‌ها آغاز شده و به نظر می‌رسد اگر پیش‌بینی و برنامه‌ریزی درستی صورت نگیرد، یزد نیز در چند ماه آینده با مشکلات جدی در این زمینه مواجه خواهد شد.
مرغداران یزد گلایه‌های بسیاری از روند توزیع نهاده‌های دامی دارند که البته این تنها یکی از مشکلات آنها در تولید گوشت مرغ است.
مرغداران با حضور در استانداری و جهاد کشاورزی خواستار افزایش قیمت مرغ هستند زیرا معتقدند با قیمت فعلی، توان اداره امور مرغداری‌های خود را ندارند و این در حالی است که در استان‌های همجوار یزد، قیمت مرغ بالاتر است و این خود به نوعی مشکلاتی در یزد ایجاد کرده است.

یکی از تولیدکنندگان مرغ در استان یزد در این زمینه به مهر گفت: مرغداری اکنون به یک صنعت پرریسک تبدیل شده و با بی‌تدبیری و بی‌برنامگی که در این زمینه وجود دارد، ترجیح می‌دهم در فصل جدید اقدام به جوجه‌ریزی نکنم.سرمایه‌های خود را به سمت ملک و سپرده بانکی می‌بریم
محمدرضا زارعی ادامه داد: نهاده‌های دامی روند توزیع مناسبی ندارد و گاهی تا ۱۵ روز بعد از جوجه ریزی به دست ما می‌رسد که این امر تلفات بسیاری برای ما به دنبال دارد ضمن اینکه در بسیاری از موارد ناچار به خرید نهاده‌ها به صورت آزاد هستیم که به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.
وی عنوان کرد: از سوی دیگر دستمزد کارگران افزایش یافته و هزینه‌های آب و برق، سرسام‌آور شده و تولید دیگر توجیه اقتصادی ندارد بر این اساس بسیاری از همکاران ما تصمیم بر این دارند که جوجه‌ریزی جدید انجام ندهند.

گروه صنعتی  اسکندری

زارعی بیان کرد: به نظر می‌رسد دست دلالان و واسطه‌ها در میان است که اجازه نمی‌دهند نهاده‌های دامی به موقع به دست مرغداران برسد زیرا بر اساس گزارش‌هایی که مسئولان می‌دهند، همه چیز مرتب است اما نمی‌دانیم چرا این همه مشکل در زمینه توزیع وجود دارد.
وی تصریح کرد: تا زمانی که نرخ مرغ افزایش پیدا نکند، تولید با این نرخ نهاده‌ها و هزینه‌های جانبی هیچ توجیه اقتصادی ندارد و اگر سرمایه خود را به ملک یا سپرده بانکی تبدیل کنیم، سود بی‌دردسرتری خواهیم داشت و حداقل متضرر نخواهیم شد.

مردم دیگر توان افزایش قیمت دوباره مرغ را ندارند

روی دیگر این سکه، مردم هستند که همین قیمت ۲۴,۹۰۰ تومان نیز برای آنها گران است و بسیاری از خانواده‌ها توان تامین آن را ندارند.
در این شرایط یک برنامه‌ریزی صحیح یا یک راهکار درست و اصولی نیاز است تا از یک سو مرغداران متضرر نشوند و از سوی دیگر مردم ناچار نشوند باز هم با افزایش قیمت مرغ، این ماده پروتئینی را نیز همانند گوشت قرمز از سبد غذایی خود حذف کرده یا مصرف آن را به حداقل برسانند.
البته راهکارهای بلندمدت مختلف از سوی برخی ارائه شده اما هنوز عزمی برای اجرای آن وجود ندارد به عنوان نمونه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، بارها بر لزوم تولید نهاده‌های دامی و خوراک دام در کشور و خودکفایی در این زمینه تاکید کرده اما هنوز اقدام جدی در این زمینه مشاهده نشده است.

راهکار امام جمعه یزد برای حل مشکل تامین نهاده‌های دامی
آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار با مسئولان مختلف از وزرا تا مدیران کل استان‌ها بارها بر این موضوع تاکید کرده که کشور ما توان تولید ذرت، جو و سایر نهاده‌های دامی را دارد و دولت باید مشوق‌هایی قرار دهد تا هر استان حداقل بتواند نیازهای خود را در این زمینه تامین کند.
البته در این شرایط، نیاز به برنامه‌های کوتاه مدت و پیگیری جدی مسئولان و متولیان امر وجود دارد زیرا آنگونه که در کارگروه‌های مختلف مطرح می‌شود، مشکلی در زمینه تامین نهاده‌ها نیست و در توزیع آنها خللی وجود دارد که با اندکی پیگیری مجدانه، نقطه اخلال پیدا خواهد شد.
مسئولانی که مدام در حال غافلگیر شدن هستند، در نظر داشته باشند که مدیریت این مسئله ضروری است و اگر پیگیرانه و با جدیت به موضوع ورود نکنند، در دو سه ماه آینده، کمبود مرغ در یزد بحران ایجاد می‌کند
هرچند اکنون در استان یزد در مقایسه با سایر استان‌های کشور مشکل جدی در زمینه تولید و توزیع گوشت مرغ وجود ندارد، اما اگر این موضوع مدیریت نشود و مرغداران در فصل جدید، جوجه‌ریزی انجام ندهند، با یک بحران جدی در این زمینه مواجه خواهیم بود.
مسئولانی که مدام در حال غافلگیر شدن هستند، در نظر داشته باشند که مدیریت این مسئله ضروری است و اگر پیگیرانه و با جدیت به موضوع ورود نکنند، در دو سه ماه آینده، کمبود مرغ در یزد بحران ایجاد می‌کند.
در حال حاضر به گفته معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان یزد، مشکل جدی در زمینه توزیع گوشت مرغ در استان یزد وجود ندارد.

روزانه ۱۰۰ تن مرغ در یزد توزیع می‌شود
علی افشار پور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر روزانه بالغ بر ۱۰۰ تن مرغ در استان توزیع می‌شود که البته نسبت به گذشته اندکی کاهش یافته اما نیاز روزانه مردم را تامین می‌کند.
وی ادامه داد: خوشبختانه در استان یزد مدیریت خوبی بر تولید و توزیع گوشت مرغ انجام شده که این امر به همکاری تولیدکنندگان و مرغداران استان برمی‌گردد که در این شرایط اقتصادی شایسته تقدیر است.
گرچه مرغداران و تولیدکنندگان استان یزد همواره با صبوری و استقامت در مسیر تولید گام برداشته‌اند اما به نظر می‌رسد چنانچه مشکلات مرغداران حل نشود، به زودی با کاهش جوجه‌ریزی مواجه خواهیم بود که این امر کاهش تولید و افزایش قیمت و در نتیجه ایجاد بحران در آینده نزدیک را به دنبال خواهد داشت بر این اساس انتظار می‌روند قبل از رسیدن به روزهای بحرانی، چاره‌اندیشی جدی برای این مشکل شود.
 
کلمات کلیدی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com