کاهش قیمت گوشت در استان، جای خوشحالی یا زنگ خطر

کاهش قیمت گوشت در استان، جای خوشحالی یا زنگ خطر
در ماه های اخیر شاهد روند نزولی قیمت گوشت در استان بوده‌ایم به گونه‌ای که قیمت گوشت تا ۱۵ درصد کاهش را تجربه کرد. گوشت گوسفندی در ابتدای سال تا ۱۲۰ هزار تومان رسید و هم اکنون به حدود ۱۰۰هزار تومان رسیده است و  فروش غیرمجاز آن حتی به کمتر از این قیمت نیز صورت می‌گیرد.
در ابتدا شاید این کاهش قیمت خوشایند به نظر بیاید ولی دو نکته حائز اهمیت در این خصوص وجود دارد، نخست اینکه دامداری و دامپروری بخش عظیمی از اقتصاد و اشتغال استان را به خود اختصاص داده که این کاهش قیمت صدمات جبران ناپذیری را به دامداران استان وارد می‌کند و دیگر اینکه هم‌اکنون دامداران استان مجبورند دام خود را با قبول کردن ضرر و زیان بفروشند و بی‌تردید در صورتی که تدبیری اندیشیده نشود در ماه‌های آینده استان ایلام که خود از تامین کنندگان عمده گوشت در کشور است با کمبود گوشت و افزایش قیمت آن مواجه خواهد شد.
"اکبر" دامدار ساکن روستای بانقلان  گفت: ۶۰ راس گوسفند داشتم که منبع درآمد و معاش خانواده‌ام بودند هزینه نگهداری‌شان برایم بسیار سنگین بود و مجبور شدم نیمی از آنها را بفروشم اگر شرایط و گرانی علوفه به همین منوال باشد چه بسا بقیه آنها را هم بفروشم و دنبال شغل دیگری بروم.
"رحیم" ساکن دهستان بولی نیز با بیان اینکه دیگر دخل دامدار با خرجش برابری نمی کند، گفت: خریدار زیادی برای دام هایمان وجود ندارد. بیش از ۱۵۰ راس گوسفند و بز داشتم که تعداد زیادی از آنها را برای تامین هزینه خوراک بقیه فروختم، آن‌هم نه به مصرف کننده واقعی بلکه به دلال و زیر قیمت واقعی.
"علی" دامدار جوان از روستای شانکبود، نیز گفت: امسال با سال گذشته قابل مقایسه نیست، هم شرایط خشکسالی ما را در تنگنا قرار داده و هم بازار وضعیت مناسبی ندارد، اصلا کسی سراغ ما را برای خرید دام نمی‌گیرد و دامداری اصلا به صرفه نیست.  
در این میان لزوم ورود دستگاه های متولی امر کاملا احساس می شود که در صورت عدم تحقق آن مطمئنا هم تولیدکننده و هم مصرف کننده گوشت در استان متضرر خواهند شد.

گروه صنعتی  اسکندری

«فرشاد یاسمی»  ، مدیرکل امور عشایری استان در این باره اظهار کرد: علت افت قیمت گوشت در استان دو عامل است، یکی کم شدن تقاضای خرید در بازار گوشت و دیگری هزینه بالای نگهداری دام.
وی گفت: شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن عدم برگزاری مراسمات و تعطیلی و نیمه‌تعطیلی رستوران‌ها دلیل اصلی کاهش تقاضای گوشت در استان بوده و گران شدن قیمت نهاده‌های دامی نیز موجب افزایش هزینه نگهداری دام شده است و با این شرایط طبعا نگهداری دام برای دامدار مقرون به صرفه نخواهد بود.
وی با بیان اینکه آماده خرید دام مازاد دامداران هستیم تا بیش از این متضرر نشوند، افزود:برای خرید دام از دامداران باید پشتیبانی اموردام استان اقدام به تامین اعتبار کند که تاکنون این اعتبار را تامین نکرده و کشتارگاه ایلام نیز باید مشکلاتش را رفع کند تا بتواند به کشتار دام خریداری شده بپردازد.
مدیرکل امور عشایری استان قیمت خرید دام زنده از عشایر استان را به صورت ترکیبی ۴۵ هزار تومان عنوان و ابراز کرد: هم اکنون متاسفانه برخی از دام‌های مسن دامداران حتی تا کیلویی ۲۰هزار تومان نیز توسط دلالان از آنها خریداری می‌شود که در صورت خرید دام توسط ما، دامداران متحمل این ضرر و زیان نخواهند شد.
«مجتبی شیرخانی» مدیرکل پشتیبانی امور دام استان نیز گفت:آماده هستیم دام سبک دامداران استان را به قیمت هر کیلو ترکیبی ۴۵ هزار تومان خریداری کنیم ولی تا زمانی که مشکلات کشتارگاه ایلام حل نشود قادر به خرید دام نیستیم.
وی خرید دام توسط این اداره کل را به سود دامداران دانست و گفت:این کار جلو تضییع حق دامداران را خواهد گرفت ودست دلالان را از دسترنج این افراد کوتاه می‌کند .
مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان ادامه داد: دام مورد نیاز خود را از کشتارگاه تهیه می‌کنیم و لازمه آن حل  مشکلات کشتارگاه صنعتی ایلام است که در همین راستا در جلسه هفته قبل با حضور مسئولان استان قرار شد این مشکلات تا پایان هفته جاری برطرف شود.
شیرخانی ادامه داد:آمادگی داریم به دو صورت دام از دامداران خریداری و در استان عرضه نماییم در حالت اول گوشت دام خریداری شده را به نرخ زیر بازار  به نهادهای حمایتی استان عرضه کنیم و در حالت دوم این گوشت را به منظور جلوگیری از افزایش قیمت در روزهای آینده ذخیره نماییم.
وی در خصوص تامین مالی خرید دام از دامداران استان نیز گفت: تعهد پرداخت مبالغ دام‌های خریداری شده در واقع تعهد وزارت جهادکشاورزی خواهد بود که حتما پرداخت خواهد شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com